دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد آغاز شد

دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد آغاز شد
نخستین جلسه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد امروز یکشنبه همزمان با سالروز این واقعه تاریخی در شعبه ۵۵ امور بین‌الملل دادگستری کل استان تهران آغاز شد.
کد خبر : 928263

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دادگاه کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ (دعوی شهروندان ایرانی علیه عوامل کودتای ۲۸ مرداد اعم دولت ایالات متحده آمریکا، وزارت خارجه ایالات متحده، بانک مرکزی ایالات متحده، آژانس مرکزی ایالات متحده، وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا، مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، فدرال رزرو) با دادخواهی بیش از ۴۰۰ هزار نفر امروز یکشنبه (۲۸ مرداد) به ریاست قاضی مجید حسین‌زاده آغاز شد.

در ابتدای جلسه دادگاه، قاضی حسین‌زاده گفت: امروز جلسه دادخواهی رسیدگی به دعوی حقوقی بالغ بر ۴۰۲ هزار نفر از شهروندان ایرانی از بیش از ۲۰ استان به طرفیت ۶ شخصیت حقوقی و حقیقی از جمله دولت ایالات متحده آمریکا و سردمداران آن تشکیل شده است.

قاضی دادگاه با استناد به قوانین مختلف همچنین منشور ملل متحد، ادامه داد: دادگاه حاضر بر اساس قوانین متعدد، شایسته و صالح به رسیدگی به این دعوی است.

وی اضافه کرد: بر اساس اصل ۳۴ قانون اساسی، دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می‌تواند به منظور دادخواهی به دادگاه‌های صالح رجوع نماید، همه افراد ملت حق دارند اینگونه دادگاه‌ها را در دسترس داشته باشند و هیچ‌کس را نمی‌توان از دادگاهی که به موجب‏ قانون حق مراجعه به آن را دارد، منع کرد.

قاضی دادگاه اظهار کرد: بر اساس بند یک ماده ۱۰ قانون الزام دولت به پیگیری جنایات آمریکا، دولت و قوه مکلف است نسبت به پیگیری و احقاق حق اتباع ایرانی اقامه دعوی کند و محاکم قضایی تهران صلاحیت لازم برای استماع دعوی را دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته