دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛

تنها دستگاه معتبر برای اعلام کمبودهای دارویی وزارت بهداشت است

تنها دستگاه معتبر برای اعلام کمبودهای دارویی وزارت بهداشت است
رئیس سازمان غذا و دارو هرگونه اعلام تعداد اقلام کمبود توسط افراد یا نهادی غیر از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نادرست است
کد خبر : 928219

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید حیدر محمدی با بیان اینکه۹۹ درصد عددی و ۸۲ درصد از نظر ریالی بازار دارویی مربوط به تولید داخل است، گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی ۶۰ درصد از لحاظ تعدادی و ۴۰ درصد از لحاظ ریالی مربوط به تولید داخل است.

وی در ادامه با بیان اینکه تنها نهاد و دستگاه معتبر برای اعلام کمبود‌های دارویی وزارت بهداشت است، گفت: هیچ فردی خارج از این سیستم نمی‌تواند در مورد این موضوع اظهار نظر کند، چرا که غیر کارشناسی است.

او ادامه داد: بسیاری از اقلام که تحت عنوان کمبود دارویی مطرح می‌شود مربوط به مکمل‌ها، دارو‌های برند دارای تولید داخل و یا اقلام تکراری هستند.

محمدی یادآور شد: برخی از دارو‌ها از فهرست داروی کشور خارج شده‌اند، اما برخی پزشکان هنوز آنها را تجویز می‌کنند و در کمبود‌ها اعلام می‌شود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه تخصیص ارز ترجیحی دارو در سال گذشته از مرداد ماه آغاز شد و دلیل بروز بسیاری از کمبود‌ها بود، اما خوشبختانه امسال روند تخصیص ارز از ابتدای سال آغاز شده است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۵ همت از بودجه دارویار تخصیص یافته است که ۱۳.۴ آن تامین شده است.

محمدی افزود: با توجه به اینکه کل بودجه دارویار در سال جاری ۷۵ همت است، باید به صورت میانگین ۵ همت در ماه تخصیص پیدا می‌کرد، یعنی اکنون باید ۲۵ همت تخصیص می‌یافت.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه به در آیین نامه تاسیس داروخانه‌ها پرداخت و گفت: برخی بند‌ها بنا به رای دیوان عدالت اداری حذف شد. در حال حاضر برای تاسیس داروخانه دامپزشکی و حتی بسیاری از صنوف افراد باید مدارک مرتبط و دوره‌های تخصصی گذرانده باشند، چطور ممکن است مجوز تاسیس داروخانه به عنوان «موسسه پزشکی» که محور اصلی ارایه خدمات دارویی است، به فردی داده شود که حتی سواد خواندن و نوشتن را نیز ندارد؟!

وی تأکید کرد: از نظر ما داروسازان صلاحیت تاسیس داروخانه را دارند، اما به آرای دیوان عدالت اداری تمکین می‌نماییم و همزمان برای اصلاح آن در حال مذاکره با قضات محترم دیوان هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته