دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1403 - 11:37

تفاوت الکترود ۶۰۱۳ با الکترود ۷۰۱۸

تفاوت الکترود ۶۰۱۳ با الکترود ۷۰۱۸
تفاوت الکترود ۶۰۱۳ با الکترود ۷۰۱۸ در چیست؟ در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و مزایا و معایب هر یک از این دو الکترود می‌پردازیم.
کد خبر : 928087

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،الکترودهای جوشکاری در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام از این مدل‌ها کاربرد خاصی دارند و باید در شرایط کاری مخصوص خود استفاده شوند. الکترودهای 6013 و 7018 دو نمونه‌ از الکترودهای موجود در بازار هستند که طرفداران زیادی دارند و در اکثر صنایع جوشکاری استفاده آنها به چشم می‌خورد. این دو محصول در دسته الکترودهای روپوش‌دار قرار دارند و اکثرا برای جوشکاری فولادهای کربنی به کار گرفته می‌شوند. این دو الکترود شباهت و تفاوت‌هایی باهم دارند که این موارد استفاده آنها برای کاربردهای خاص را مناسب می‌سازد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی سیر تا پیاز این دو الکترود محبوب بپردازیم.

الکترود ۶۰۱۳ یعنی چه؟

همانطور که در بخش ابتدایی مقاله هم ذکر کردیم الکترود 6013 یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین الکترودهای جوشکاری است که برای ایجاد اتصال در انواع فولادهای کربنی با مقاومت بالا استفاده می‌شوند. این الکترود دارای روکشی از جنس روتیل است و در تمام موقعیت‌های جوشکاری مانند عمودی و سقفی می‌توان آن را به کار گرفت.

الکترودهای 6013 جوش‌های تمیز و باکفیتی ایجاد کرده و هم برای افرادی که سال هاست در این حرفه کار می‌کنند و هم تازه‌کاران صنعت جوشکاری گزینه مناسبی محسوب می‌شود. روکش این محصول از موادی مثل اکسید آهن و سیلیکات سدیم تشکیل می‌شود که با ذوب شدن شروع به تولید گازهای محافظی می‌کند که باعث آلوده نشدن جوش و در نهایت جوشکاری تمیزی می‌شود.

جوش‌هایی که توسط الکترودهای 6013 ایجاد می‌شوند دارای استحکام کششی بالایی هستند و هیچگونه مشکلی در گذشت زمان برای آنها پیش نمی‌آید. این الکترود کاربردهای بسیار زیادی دارد و اکثرا در صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی و لوازم خانگی استفاده می‌شود.

ویژگی‌های الکترود 6013

  • همانطور که اشاره کردیم 6013 در دسته الکترودهای روکش‌دار روتیلی قرار می‌گیرد. از این الکترود برای پروژه‌های صنعتی مختلفی استفاده می‌شود و بخصوص در جوشکاری قوس الکتریکی دستی کاربرد دارد.

  • از این الکترود می‌توان در اکثر حالات و اتصالات جوشکاری استفاده کرد و به دنبال این موضوع جوشکار دیگر نیازی به تهیه دیگر الکترودها برای اتمام کار ندارد. در نتیجه در کاهش هزینه و جلوگیری از خرید انواع الکترودهای دیگر موثر است.

  • الکترودهای 6013 کیفیت بسیار بالایی دارد و می‌توان انواع اتصالات را با استفاده از آن انجام داد. مزیت دیگر این محصول که باعث کاربرد فراوان آن شده است قابلیت استفاده آن برای هر دو قطب است.

  • از آنجا که این الکترود جزء الکترودهای جوشکاری فولاد ساده کربنی است، معمولا در کارهایی چون جوشکاری درب و پنجره و ... نیز استفاده از آن به چشم می‌خورد.

  • از دیگر مزیت‌های سیم جوش 6013 باید به جوشکاری با سطح صاف، مقاومت زیاد و استحکام بالا اشاره کنیم. همچنین این الکترود دارای کمترین میزان پاشیدگی و بریدگی است.

الکترود ۷۰۱۸ یعنی چه؟

دیگر الکترودی که در صنعت جوشکاری بسیار پرکاربرد و پرمصرف است الکترود 7018 نام دارد. این محصول نیز یک مغزی فلزی دارد و با یک لایه پوشش کم هیدروژن پوشانده می‌شود. روکش این الکترود دارای موادی چون اکسید آهن، سیلیکات سدیم، کربنات سدیم و اکسید منگنز است که با ذوب شدن حین جوشکاری، اقدام به تولید گازهای محافظی می‌کند و درنتیجه باعث محافظت از جوش در برابر آلودگی‌ها می‌شود.

الکترود 7018

با وجود این گازها، جوش تولید شده توسط سیم جوش 7018 ترکی نخواهد داشت و از استحکام کششی بالایی برخوردار خواهد بود. این الکترود نیز مانند الکترود 6013 قابلیت استفاده در تمام موقعیت‌ها را دارد و تمام جوشکاران اعم از باتجربه و تازه‌کار می‌توانند از آن استفاده کنند. از کاربردهای رایج و مهم الکترودهای 7018 باید به صنایع مختلفی مثل ساختمان‌سازی، خودروسازی، نفت و گاز و ... اشاره کنیم.

ویژگی‌های الکترود 7018

  • سیم جوش 7018 را به عنوان یک الکترود همه کاره می‌شناسند که می‌توان برای کاربردهای مختلف از آن استفاده کرد. این محصول برای جوشکاری فلزاتی که دارای کربن تقریبا کم و یا متوسط هستند به بهترین شکل عمل می‌کند.

  • از آنجا که الکترود جوشکاری 7018 کم هیدروژن است، باعث می‌شود حوضچه جوش مقدار بسیار کمی هیدروژن دریافت کند و به دنبال این موضوع هیچگونه ترک خوردگی و یا شکنندگی در سطح جوش ایجاد نمی‌شود.

  • اگر به تازگی وارد صنعت جوشکاری شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برای انجام عملیات جوشکاری خود به سراغ استفاده از الکترودهای 7018 بروید، زیرا با استفاده از این الکترود می‌توان نقاط جوش بسیار دقیق و بی‌نقصی ایجاد کرد و به دنبال این موضوع این محصول گزینه مناسبی برای ساخت و ساز خطوط لوله محسوب می‌شود. در نتیجه اگر در حیطه‌ کاری شما تمیزی جوش اهمیت زیادی دارد، پیشنهاد می‌کنیم از الکترود جوشکاری 7018 استفاده کنید.

  • در پودر آهن این الکترود ترکیباتی وجود دارند که باعث می‌شوند حوضچه جوش در مقابل آلاینده‌های هوا، رطوبت، هیدروژن و کثیفی محافظت شده و در نتیجه جوش تمیز و بی‌نقصی ایجاد کند. همچنین با استفاده از این الکترود مقدار پاشش مواد بر روی کناره‌های مهره جوش نیز بسیار کم است. بنابراین برای افراد مبتدی بسیار مناسب است.

تفاوت الکترود ۶۰۱۳ و ۷۰۱۸

این دو الکترود پرمصرف جوشکاری در مقابل شباهت‌های زیاد، تفاوت‌هایی نیز باهم دارند. این تفاوت‌ها باعث شده‌اند تا در برخی کاربردها، این دو الکترود جایگزین یکدیگر شوند. در این بخش می‌خواهیم شما را با اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو سیم جوش مشهور آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تفاوت در ساختار

اولین و مهم‌ترین تفاوت این دو محصول در ساختار و روکش آنهاست. در واقع الکترود جوشکاری 6013 دارای یک روپوش و یک هسته فولادی است که روکشی از جنس سلولز روی آن کشیده می‌شود. کاربرد این الکترود در جوشکاری فولادهای کم کربن و کم آلیاژ است. به طور کلی الکترودهای 6013 جوش‌های دقیق و باکیفیتی تولید می‌کنند که دارای مقاومت مکانیکی مناسبی نیز هستند.

اما در برابر سیم جوش 7018 دارای پودر فلزی است و هیچگونه روکشی روی آن کشیده نمی‌شود. کاربرد این الکترود برای جوشکاری فولادهای ساده کربن است. عملکرد این سیم جوش نیز بسیار مناسب است و جوش صاف و بی‌نقصی ایجاد می‌کند.

تفاوت الکترود 6013 با 7018

تفاوت در سرعت

در رابطه با سرعت لازم است بگوییم الکترودهای 7018 سرعت بالاتری نسبت به الکترودهای 6013 دارند و باعث افزایش کاهش زمان فرایند جوش می‌شود. همچنین این الکترود جوش‌هایی با نفوذپذیری و استحکام مکانیکی بهتری ارائه می‌کند.

تفاوت در کاربرد

اگر بخواهیم این دو الکترود را از نظر کارکرد و کیفیت بررسی کنیم باید بگوییم الکترود جوشکاری 7018 گزینه مناسب‌تری است. به عبارت ساده‌تر از سیم جوش 7018 برای جوشکاری‌ فولادهای ساده کربن با ضخامت بالاتر استفاده می‌شود. اما در مقابل الکترودهای 6013 برای جوش قطعات نازک‌تر و ظریف‌تر کاربرد دارند. در نتیجه برای اینکه بتوانید بین این دو محصول مورد مناسبی را انتخاب کنید باید ابتدا به نوع ضخامت فولاد مورد نظر خود برای جوشکاری توجه کنید.

به طور کلی می‌توان گفت الکترود جوشکاری ۷۰۱۸ نسبت به الکترود ۶۰۱۳ گزینه مناسب‌تری برای جوشکاری فولادهای ساده‌کربن با ضخامت بیشتر است در حالی‌که سیم جوش ۶۰۱۳ بیشتر در جوشکاری قطعات نازک‌تر و ظریف‌تر به کار می‌رود. انتخاب بین این دو الکترود بستگی به نوع و ضخامت فولاد مورد نظر برای جوشکاری دارد.

تفاوت در قیمت

از آنجا که این دو الکترود کاربرد تقریبا یکسانی دارند قیمت آنها فرق چندانی با هم ندارد. اما به طور کلی قیمت الکترود جوشکاری 6013 به‌صرفه‌تر است و می‌توان آن را یک الکترود ساده، کاربردی و به‌صرفه دانست.

جمع‌بندی

دو الکترود جوشکاری 6013 و 7018 دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و جوش‌های دقیق و مستحکمی روی انواع فولادهای کربنی ایجاد می‌کنند. از این رو بسیار محبوب بوده و در انواع صنایع جوشکاری از آنها استفاده می‌کنند. در مجموع، الکترود 6013 جوش‌های باکیفیت و قابل قبولی تولید می‌کند و 7018 نیز جوش‌های با ظاهر بهتر و با مقاومت کششی بالاتر ارائه می‌کند. پس قبل از تهیه این دو الکترود جوشکاری ابتدا به نوع کاربری خود توجه کرده و سپس برای انتخاب و خرید یکی از آنها اقدام کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته