دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1403 - 08:46
پزشکیان در دفاع از وزرای پیشنهادی؛

رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه است/ باید مردم را راضی نگه داریم

رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه است  باید مردم را راضی نگه داریم
رئیس‌جمهور با حضور در صحن مجلس، از کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم در جلسه بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی مجلس دفاع کرد.
کد خبر : 928008

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور نهم جمهوری اسلامی ایران که هفته گذشته با ارسال نامه‌ای وزرای پیشنهادی خود برای دولت چهاردهم را اعلام کرده بود، صبح امروز؛ شنبه؛ ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد.

وی در دفاعیه خود گفت: رهبر انقلاب به صراحت اعلام داشتند که توفیق دولت، موفقیت نظام است. چه توفیقی بالاتر از کم کردن تهدیدها و مخاطرات برای کشور و کاستن از رنج‌ها معیشت مردم و حفاظت از امید خلق شده در میان قشرهای مختلف مردم.

اگر صدای مردم شنیده نشود، سرخوردگی فزاینده شکل می‌گیرد

پزشکیان افزود: چاره کار فهم مشترک این وضعیت و اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای پاسخگویی به خواسته مردم است.

وی ادامه داد: اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود،‌ سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال امید و نابودی سرمایه‌هاست.

به گفته رئیس‌جمهور، کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سختی قرار دارند. بی‌عدالتی و ناترازی در بخش‌های قالب اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی و فرهنگی همه را در بر گرفته است. مسائل جامعه مزمن شده و تدابیر و رویه‌‎های جاری قادر به حل مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند، ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌بینند و بی میلی آنان برای مشارکت در انتخابات نشانه‌ای از دلسردی‌هاست.

پزشکیان تأکید کرد: همچنان مردم ما نشان دادند که به کشورشان علاقه دارند و اگر رویه اثربخشی برای حل مشکلات به کار گرفته شود با تمام وجود در صحنه حاضر خواهند شد.

رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم است

رئیس جمهور افزود: رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم، صرف نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، توسعه زیرساخت‌ها، تحصیل و  تامین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیم‌گری و وضع مقررات ضروری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی است.

وی تاکید کرد: برقراری و تنظیم مناسبات بین‌المللی با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت، مبارزه با دشمنان عزت، اقتدار و استقلال کشور، آبادانی سرزمین و توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد محیط اجتماعی برای رشد فضایل از دیگر رسالت‌های دولت چهاردهم است.

رئیس جمهور با بیان این که اصول و ارزش‌هایی که ما به آن معتقدیم، رسالت ما و چشم‌انداز ماست، افزود: براساس فرمایش حضرت علی (ع) مبنای درستی یک حکومت، آن چیزی است که مردم پشت آن حکومت و قدرت می‌گویند.

دکتر پزشکیان ادامه داد: وظیفه حاکمیت، عمل صالح، یعنی رضایت مردم است؛ این اصلی است که ما با تمام وجود به آن معتقدیم. آنچه باعث می‌شود، هوای مردم را نداشته باشیم، هوای نفس است.

وی افزود: هیچ دین و باوری، هیچ امام و پیغمبری در قبال هیچ انسانی، قدم از عدالت آن طرف‌تر نگذاشته است. فرقی نمی‌کند که مذهبی باشند یا نباشند، ترک باشند، فارس باشند، عرب باشند، عجم باشند، خارجی باشند یا داخلی. تمام دعوا بر سر عدالت است.

وی ادامه داد: تمام بحث این است که مردم باید از ما راضی باشند و این مردم امروز از ما ناراضی‌اند؛ مقصر ما هستیم، مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند. این که ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد، باید با تمام وجود به مردم عشق ورزید و با آنها مهربان بود.

غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده وضعیت فعلی را درست کنیم

رئیس جمهور گفت: قرآن می‌فرماید خدا بالاتر است، تو با این مردم امتحان می‌شوی، و بعد بیان می‌کند خودت را در مقابل جنگ با خدا قرار نده، نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا، نارضایتی مردم یعنی نارضایتی خدا.

وی افزود: این ما هستیم که رسالت و وظیفه‌مان ایجاد رضایت و آرامش در ملت و جامعه است. اگر مردم بدانند ما با باور و اعتقادمان و با تمام وجودمان در پی حل مشکلات آنها هستیم بدون توجه به اینکه چه کسی هستند، کجا و در چه منطقه‌ای هستند براساس عدالت با آنها برخورد کنیم، بدون اینکه تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی و قومی و ناحیه‌ای برای آنها قائل شویم.

دکتر پزشکیان ادامه داد: اگر منصفانه با آنها برخورد کنیم این مردم پایبند و معتقد و محکم پشت این حکومت خواهند ایستاد ما این کار را نکردیم و این جزو با وفاق و همدلی و همراه امکان‌پذیر نیست 

وی گفت: غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده بتوانیم وضعیت فعلی را درست کنیم اگر قرار بود درست شود، درست می‌شد و روز به روز بدتر نمی‌شد باید دست از کارهایی که می‌شد برداریم

وی افزود: هیچ‌ وقت، وقتی عفو کردی، احساس پشیمانی و ندامت نکن، هر وقت می خواهی برخورد کنی، سعی کن قبل از اینکه برخورد سخت کنی، راه‌های ملایمت‌آمیز و برخوردهای نرم را در پیش بگیر.

رئیس جمهور ادامه داد: نگو من رئیسم، من حاکمم، نگو من امیر هستم و دستور خواهم داد و مردم باید اطاعت کنند، من بارها گفته‌ام این ادبیاتی که ما دستور می‌دهیم و دیگران باید اطاعت کنند این ادبیات ۳ فاسد دارد؛ قلب را سیاه می‌کند، دین را سست می‌کند و تغییرات و دگرگونی‌ها و انقلاب‌ها را نزدیک می‌کند، شاخص اولیه کار ما رضایت مردم است.

تصمیم درست مبتنی بر شواهد و تجارب است نه رأی و نظر یک فرد یا جناح

رئیس جمهور بیان کرد: مجبوریم تعامل مثبت با تمام دستگاه ها و قوا با هدف همگرایی و توافق سازی، تقویت انسجام داخلی و تقدم منافع ملی بر منافع دستگاهی و جناحی و بخشی داشته باشیم.

دکتر پزشکیان افزود: ارتقای نظام حکمرانی، تقویت قابلیت دولت برای حل مسائل و بحران های چند بُعدی و پیچیده پیش رو از طرق مختلف از جمله حکمرانی شواهد محور، حکمرانی شبکه ای، شایسته سالاری، یادگیری از تجربیات جهانی و داخلی و پاسخگویی مبتنی بر برنامه ریزی و تقویت مؤلفه های قدرت هوشمند ملی اعم از قدرت نرم و سخت، انعکاس صدای بی صدایان، بی پناهان، محرومان و گوش فرادادن به فراموش شدگان، طرد شدگان؛ حاشیه نشینان و کسانی که تریبونی برای بیان خواسته های خود ندارند.

وی تصریح کرد: سیاست گذاری و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و محاسبات و اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی و حل مسائل بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی شایستگان و کارشناسان به جای اتکا به نظرات شخصی و سلایق و هیجانات باید در دستور کار باشد. 

دکتر پزشکیان ادامه داد: امیرالمؤمنین در نهج البلاغه اولین حرفی که از زبانشان جاری می‌شود می‌گویند گردنم را در برابر حرفهایم گرو می گذارم سپس می‌فرمایند کسی که جریان و روندها و مسیرها را بررسی کرده باشد اگر تقوا داشته باشد، راه خلاف را نرود و تصمیم درست بگیرد؛ تصمیم درست مبتنی بر شواهد است؛ تصمیم درست مبتنی بر تجارب و مستندات علمی و کار کارشناسی است؛ تصمیم درست بر اساس رأی یک نفر یا یک جناح و گروه نیست؛ این مستندات علمی است که می گوید چه تصمیمی بگیریم.

وی تاکید کرد: این شواهد اجتماعی و بین المللی و تجارب موفق است که باید تصمیم بگیریم چه باید بکنیم.

 برای خدمت به ملت آمده‌ایم نه برای حکومت بر آنها/ مقابله با فساد را با قدرت پیگیری می‌کنیم

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی که به آن اعتقاد داریم، فسادستیزی است که با قدرت آنرا پیگیری خواهیم کرد، احترام به آزادی بیان و انتقاد و گفت‌وگو از برنامه‌های ماست. گذر از دولت متصدی و تنظیم‌گر، بازگرداندن فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت بخش خصوصی و انحصارزدایی و رفع مداخلات از مهمترین برنامه‌های ماست.

وی تاکید کرد: اینطور یاد گرفته بودیم که سرمایه‌دار و تولیدکننده آدم‌های بدی هستند؛ به غلط یاد گرفته بودیم که سرمایه‌دار یعنی استعمارگر.

دکتر پزشکیان افزود: حضرت علی(ع) در نامه خود به مالک‌ اشتر وقتی به بخش تجار و اهل صنعت می‌رسند می‌گویند: لشگر، اداره و حکومت امکان ندارد که پایدار باشند مگر با حضور تجار و صنعتگران. در نتیجه نگاه ما باید اینگونه باشد که تجار، تولیدکنندگان و صنعتگران ما بتوانند کار خود را انجام دهند و برای مملکت ثروت ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: ما برای خدمت به این ملت آمده‌ایم نه برای حکومت بر آن. حکومت باید وسیله‌ای برای خدمت به مردم باشد واگر نه به اندازه آب بینی بزی بی ارزش و بی مقدار است.

ما چه تهدیدهایی در کشور داریم؟

رئیس جمهور در ادامه این سوال را مطرح کرد: ما چه تهدیدهایی داریم؟ آمریکا در رأس این تهدیدهاست، آمریکا تحریم می کند ولی اگر ما با هم باشیم، شاید بتوانیم تمام این تهدیدها را کمرنگ کنیم.

وی ادامه داد: تنش و جنگ و خونریزی در منطقه داریم، با همسایگانمان روابطمان ضعیف است، سرمایه اجتماعی‌مان کم شده، انسجام داخلی‌مان ضعیف شده، اعتبار دولت در قبال ملت کاهش پیدا کرده؛ اینها نقاط ضعفی است که داریم.

سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیب‌های اجتماعی فزونی پیدا کرده است

وی با اشاره به نقاط قوت کشور گفت: مقام معظم رهبری با رویکرد عدالتخواهانه و فسادستیز که با سند چشم‌انداز و ابلاغ سیاست‌های کلی، مسیر تحقق چشم‌انداز و مبنای مشترک همگان را فراهم آورده که همواره حامی دولت‌ها بودند.

دکتر پزشکیان ادامه داد: هماهنگی ایجاد شده بین قوا، نقطه قوت بالایی است و طبیعتاً در هماهنگی با مجلس، عمیق‌تر، دوستانه‌تر و مهربانانه‌تر خواهد بود، برخورداری از حمایت و همکاری نهادهای تحت فرمان رهبری که ایشان به این نهادها دستور دادند که حتماً به ما در جهت اهداف و چشم‌انداز کمک کنند.

وی همچنین، دارا بودن کشوری از نظر جغرافیای سیاسی در حیاتی‌ترین نقطه کره زمین، داشتن مرزهای آبی و دسترسی به دریاهای آزاد که رؤیای خیلی از کشورهاست، داشتن نیروی جوان و متخص، باسواد و باانگیزه برای کارها، رتبه سوم در علوم مهندسی دنیا، رتبه ۱۵ تولید علم دنیا و دولت بالقوه ثروتمند و در اختیار داشتن دارایی‌هایی با ارزش چون نفت، گاز و معادن را از دیگر نقاط قوت کشور دانست.

دکتر پزشکیان افزود: تمام سال‌های پس از انقلاب، تحولات عظیمی در شاخص‌های زیرساختی ایجاد شده است؛ با همه اینها همچنان مسائل بنیادی و ریشه‌ای ما حل نشده و سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیب‌های اجتماعی فزونی پیدا کرده و مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته و امید به آینده روشن کمرنگ شده و وضعیت فقر و محرومیت، زیبنده جامعه ایرانی نیست. 

وی گفت: ما مشکل داریم؛ فساد و مناسبات رانت‌جویانه و معیوب رواج دارد. ناترازی‌های بزرگ در بودجه و انرژی و مخاطرات عظیمی در مقوله آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی، کشور را تهدید می‌کند.

مهمترین مساله‌ای که ما اکنون داریم موضوع اختلافات و عدم هماهنگی‌ها است

وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید شما به این پیوندها پایبند باشید، عدم التزام، وحدت و انسجام و پایبندی یعنی لبه پرتگاه آتش، ما باید کاری کنیم وحدت و انسجام در داخل افزایش پیدا کند، مهمترین مساله‌ای که ما اکنون داریم موضوع اختلافات و عدم هماهنگی‌ها است، زیرا برای همه مشکلات علمی راه‌حل وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: نظام اداری ما از مشکلاتی همچون ناکارآمد پرهزینه بودن و غیرپاسخگو بودن، تورم‌زایی مواجه است و از تمرکز با کانون‌های متعدد تصمیم‌گیری و سیاستگذاری و انبوه مقررات رنج می‌بریم، در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمامی روبرو هستیم که اتمام آنها نیازمند ده‌ها سال و شاید چندین برابر اعتبار است. کلی‌ مصوبات داریم که عمل نکردیم و پول آنها وجود نداشت.

وی افزود: تاخیر طولانی در کریدورهای شمالی جنوبی و شرقی به غربی یعنی مزیت‌هایی را که داریم راحت از دست می‌دهیم و از چرخه خارج می‌شویم، تاخیر در نوسازی و بازسازی حمل و نقل عمومی داریم، در صنعت، ماشین‌ها و ابزارهای ما قدیمی و فرسوده هستند و تولید غیررقابتی است و با قیمت بالا و کیفیت پایین انجام می‌دهیم.

دکتر پزشکیان ادامه داد: جانمایی نادرست بنگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی از منظر علمی و اقتصادی  و بهره‌وری و پراکندگی که ارائه خدمات به آنها را با مشکل مواجه می‌کند، کاهش سرمایه‌ اجتماعی داریم. عدم اجرای عدالت متناسب با منطقه و قومیت و جنسیت و مذهب همه نقاط ضعف ما است.

حفظ امید ایجادشده در جامعه، وظیفه همه ارکان نظام است

وی ادامه داد: در خلال انتخابات و پس از آن برای قالب جامعه حتی کسانی که رای ندادند، فرصتی برای امید خلق شد. نگاه داشتن این امید و تثبیت آن وظیفه همه ارکان نظام است.

دکتر پزشکیان افزود: نارضایتی و اعتراض نسبت به بسیاری از تبعیض‌ها و نابرابری‌ها و محدودیت‌ها و ناکارآمدی‌ها در جامعه و انتظارات انباشته شده توقعات زیادی را برای گشایش در امور کشور به وجود آورده است.

وی افزود: در مرکز راهبردی انرژی جهان هستیم، ۷۱ درصد ذخایر نفت، ۶۹ درصد ذخایر گاز در این منطقه است. دسترسی به بازارهای صادراتی در این منطقه و امکان ترانزیت گسترده داریم. در گروه بین‌الملل بریکس و شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تفاهمات بلندمدتی با چین و روسیه هستیم که فرصت بی بدیلی است.

وی گفت: با داشتن ۷۰ نوع ماده معدنی و در اختیار داشتن هفت درصد ذخایر معدنی جهان، ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی داریم که تنها هشت دهم درصد آنرا در سال مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم.

رئیس جمهور ادامه داد: دومین کشور در ذخایر گاز و سومین کشور در ذخایر نفت هستیم. مرزهای طولانی دریایی در شمال و جنوب داریم و با ۱۵ کشور مرز مشترک داریم، از سویی دیگر در کانون ارتباطی ۲۵ کشور جهان قرار داریم، نزدیک به ۷۴۴ میلیون نفر در منطقه ما حضور دارند که می‌توانیم برای حضور بازار و تجارت با آنها برنامه داشته باشیم.

بسیاری از مسائل ما حل نشده است؛ زیرا یا نتوانسته ایم به یک تفاهم مشترک در فهم مسأله برسیم

وی ادامه داد: مهم‌ترین سؤالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که چرا علی رغم کسب موفقیت های بسیار و تلاش های صادقانه در طی سال های بسیار، مسائل مهمی از قبیل عدالت، انصاف، افزایش سطح رفاه اجتماعی، پیشرفت کشور، رفع بیکاری، فقر، رشد پایدار اقتصادی و در یک کلمه اهداف امیدبخش و شوق آفرین چشم انداز محقق نشده است؟

رئیس جمهور گفت: الان کجاییم؟ چرا اینجاییم؟ چگونه می توانیم از اینجا به آن اهداف متعالی و چشم اندازی که به دنبالش بودیم، برسیم؟ تا نتوانیم پاسخ این سؤالات را بدهیم و با همین روشی که طی کرده ایم، ادامه دهیم، تصور اینکه به جایی خواهیم رسید، دیوانگی است و امکان ندارد

دکتر پزشکیان افزود: إنّ الله لایغیّر ما بقوم حتی یغیّر ما بأنفسهم؛ گر بر طلب گوهر کانی، کانی/ تا در هوس لقمه نانی، نانی/ این نکته رمز اگر بدانی، دانی/ هر چیز که در جستن آنی، آنی، ارزیابی من این است که حل این مسائل را می توان در پروت حفظ امید اجتماعی و التزام به وفاق ملی دنبال کرد.

وی گفت: بدون تردید و به اتکای وحدت نظری و تجربی مسائلی را می توان حل کرد فهم روشن از صورت بندی و حل آن در میان همه ارکان تأثیرگذار جامعه یعنی ارکان حکمرانی، بخش خصوصی و جامعه مدنی ایجاد شده باشد، ایران امروز برای عبور از بحران ها نیازمند وفاق و همبستگی و مشارکت ملی است

رئیس جمهور افزود: رهبر معظم انقلاب، قوا و نهادهای حاکمیتی را ملزم به این امر کردند؛ دولت وفاق ملی هم بر این اساس معرفی شده است؛ حال نوبت نمایندگان مجلس است تا نقش تاریخی خود را در عمل به این تدبیر و افق گشایی برای کشور ایفا کنند.

دکتر پزشکیان ادامه داد: زمان، زمان مفاهمه است نه مقابله و مناظره؛ مسائل مزمن و پایدار کشور جز در پرتو وفاق ملی حل نخواهد شد؛ مفهوم وفاق ملی یک رابطه دوطرفه است؛ همه اصحاب و ارکان تصمیم گیر باید در کنار یکدیگر برای حل و فصل مسائل قرار گیرند.

وی افزود: بسیاری از مسائل ما حل نشده است؛ زیرا یا نتوانسته ایم به یک تفاهم مشترک در فهم مسأله برسیم یا در اجرا همدل و همصدا نبوده ایم؛ دولت من دست تفاهم به سوی فعالان عرصه خدمت گشوده است.

وی یادآور شد: می خواهد در پرتو بسیج همگانی برای حل مسائل اقدام کند؛ انتظار دارم که مجلس به عنوان عصاره ملت در این رویکرد راهگشا باشد؛ ضرورت بنیادی برای تغییر رویه های معیوب و ناکارآمد که می تواند راهگشا و امیدبخش باشد و ما را در حل مسائل یاری کند، داشتن نگرش نظام مند و پیوسته به همه مسائل کشور است

رئیس جمهور ادامه داد: این تصور که می توان مسأله را بدون در نظر گرفتن پیوستگی ها با مسائل دیگر حل کرد، تصور نادرستی است.

۹ راهکار رئیس‌جمهور برای حل مشکلات اقتصادی کشور 

وی برای حل مشکلات اقتصادی به ۹ اصل مشخص اشاره کرد: نیاز به اجماع‌سازی در داخل درباره اصلاحات اقتصادی و سیاسی داریم. همه بر روی اولویت حق و عدالت توافق داریم، این نقطه شروع همگرایی است.

وی تاکید کرد: بر روی موضوع ایران برای همه ایرانیان و دولتی که نماینده گروه‌های سیاسی و اقوام و گرایش‌ها باشد توافق داریم.  بر روی استفاده از روشهای علمی و استفاده از کارشناسان توافق داریم، باید هدفمان تامین منافع ملی، منافع مردم و برون رفت از وضعیت کنونی باشد. نباید مصلحت‌های بلندمدت مردم را فدای رضایتمندی کوتاه مدت خود کنیم.

رئیس جمهور افزود: تیم اقتصادی خود را موظف کردم که به صورت پیوسته با عموم مردم، نمایندگان آنها و نخبگان برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز و در سایه سیاست‌های کلی نظام صحبت کنند.

بر اساس خواست مردم و دستور مقام معظم رهبری، اولویت تحول در وضعیت اقتصادی است
 
وی تصریح کرد: باید بتوانیم در کنار وفاق به عنوان پیش شرط اصلی هر موفقیت به اصلاح ساختار، برنامه، مدیریت، و نظام اجرایی بپردازیم، از پیش شرط های اصلی می توان به برنامه‌ریزی بر مبنای عملکرد، مدیریت بر مبنای مشارطه، مراقبه و محاسبه و اصلاح ساختار، رواج پاسخ‌گویی، ارزیابی مبتنی بر نتیجه و حصول اطمینان از حرکت در مسیر هدف، نگرش نظامند به همه مسائل، شایسته‌سالاری و مبتنی کردن تصمیمات بر حقایق و شواهد 
از مختصات رویکرد ما به نظام اجرایی کشور است، نام برد.
 
وی افزود: ضرورت بسیار مهم دیگر در مقابله موثر با فساد است، نیازمند عزم و اراده و همکاری برای اجرای قانون هستیم؛ ظرفیتی که از کد ملی، کد پستی، کد زمین و ماده ۱۶۹ مکرر مالیات‌ها و سپس پیوند دادن این داده‌ها ایجاد می‌شود، مناسب ترین روش برای ایجاد شفافیت و مقابله با فساد  است.
 
دکتر پزشکیان ادامه داد: مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ اولویت نخست کشور را بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کردند. نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد اولویت نخست مردم حلی مسائل اقتصادی است، به این اعتبار محور برنامه‌های من نیز بر اساس این خواست مردم و دستور مقام معظم رهبری تحول در وضعیت اقتصادی خواهد بود.
 
رئیس جمهور افزود: اصلی ترین شاخص نشان‌دهنده قدرت کشور و کیفیت زندگی یک جامعه  در بعد اقتصادی تولید است، توان تولید کشور است که تعیین کننده اصلی قدرت ملی است

تفکیک اقتصاد از سایر حوزه ها خطای بزرگی است

وی ادامه داد: تمرکز دولت چهاردهم بر تقویت توان تولید رقابت پذیر در قامت یک دولت است؛ بهبود معیشت مردم و توسعه سرمایه گذاری و تأمین مالی، بهینه سازی مصرف انرژی، تبادل نیروی انسانی به جای مهاجرت نخبگان، همزمانی تلاش برای گشایش های بین المللی و اصلاحات اقتصادی، همزمانی کارآمدسازی دولت در عین توانمندسازی مردم، میثاق جدید دولت، توسعه فقرزدایی و پیشگیری از فقر در روند توسعه است

رئیس جمهور افزود: توسعه ای که فقط شامل عده ای خاص شود، توسعه نیست چپاول است؛ چپاول عده کثیری توسط عده ای قلیل.

وی تصریح کرد: اقتصاد محور اصلی مسائل کشور است اما تفکیک اقتصاد از سایر حوزه ها و تقلیل آن به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است، امروز اصلاحات همزمان در روابط بین الملل و اصلاحات داخلی تنها راه خروج از شرایط فعلی است؛ این مهم میسر نمی شود الا با نگاه یکپارچه به مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی و نگاه یکپارچه و درک مشترک از مسائل روز کشور که نیازمند همراهی و همدلی قوای سه گانه تحت زعامت مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته