دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1403 - 09:38

دانشگاه‌های آمریکا برای موج جدید اعتراضات ضد اسرائیلی آماده می‌شوند

دانشگاه‌های آمریکا برای موج جدید اعتراضات ضد اسرائیلی آماده می‌شوند
بعد از وقفه ایجادشده به دلیل تعطیلات تابستانی، مسئولان دانشگاه‌های آمریکا خود را مهیای رویارویی با موج عظیم دانشجویانی می‌کنند که به جنایات اسرائیل در نوار غزه معترض هستند.
کد خبر : 927917

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اگرچه تعطیلات تابستانی دانشگاه‌های آمریکا، در ظاهر به ایجاد وقفه در جنبش اعتراضی دانشجویان این کشور علیه جنگ غزه منجر شد، همزمان فرصتی برای دانشجویان معترض و همچنین مقام‌های آموزش عالی ایالات متحده فراهم آورد تا برای اقدام‌های خود در ترم پاییز برنامه‌ریزی کنند.

به نوشته «آسوشیتد‌پرس»، با بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌های آمریکا، مسئولان آموزش عالی درتدارک مقابله با احیای فعالیت‌ها و اعتراض‌های دانشجویی علیه جنگ غزه هستند و برخی از دانشگاه‌ها به دنبال وضع قوانین جدید برای محدود کردن نوع و دامنه اعتراض‌هایی هستند که بهار گذشته دانشگاه‌های آمریکا را فرا گرفت.

آنگونه که از گزارش آسوشیتدپرس برمی‌آید، برخی از تدابیر جدید دانشگاهی، شامل ممنوعیت برپایی کمپ‌های اعتراضی، محدود کردن مدت زمان اعتراض‌ها، مجوز برگزاری اعتراض‌ها صرفاً در مکان‌های معین و ممانعت از برگزاری تظاهرات در محوطه‌های آموزشی-اداری پردیس‌های دانشگاهی است.

با این اوصاف، بسیاری از سیاست‌هایی که اخیراً از سوی دانشگاه‌ها اتخاذ شده، دانشجویان معترض را ملزم می‌کند که از قبل برای برپایی تجمع‌های اعتراضی ثبت‌نام کنند و مجوز بگیرند و شامل محدود کردن دایره برگزاری تجمعات و همچنین استفاده از بلندگو، بنر و پوستر است.

از طرفی، منتقدان ازجمله انجمن اساتید دانشگاه‌های ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای این سیاست‌های بیش از حد محدود‌کننده را مانعی برای ابراز آزادی بیان می‌دانند و آن را محکوم کرده‌اند.

در بیانیه انجمن اساتید دانشگاه‌های ایالات متحده تاکید شده است که کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی نباید بحث‌های آزاد را حتی در مورد عمیق‌ترین باور‌های جامعه سرکوب کنند بلکه باید مشوق برگزاری این بحث‌ها باشند.

از میان دانشگاه‌هایی که چند ماه پیش صحنه تظاهرات گسترده بودند و اکنون به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه متوسل شده‌اند، می‌توان به دانشگاه‌‌های ایالتی پنسیلوانیا، ایندیانا و همچنین دانشگاه هاروارد اشاره کرد.

در این میان، حدود ۵۰ دانشجوی دانشگاه کلمبیا به عنوان یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات، همچنان با تنبیه‌های انضباطی مواجه هستند و «محمود خلیل» که از او به عنوان مذاکره‌کننده اصلی دانشجویان معترض یاد می‌شود، می‌گوید تا زمانی که دانشگاه کلمبیا به روابط خود با شرکت‌های وابسته به رژیم اسرائیل ادامه دهد، دانشجویان هم به روش‌های مختلف اعتراض‌های خود را ادامه خواهند داد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته