دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حضور فعال هیئت جمهوری اسلامی در اجلاس نهم وزرای وقف و شئون اسلامی در مکه مکرمه با حضور ۶۲ کشور

حضور فعال هیئت جمهوری اسلامی در اجلاس نهم وزرای وقف و شئون اسلامی در مکه مکرمه با حضور ۶۲ کشور
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حضور هیئت جمهوری اسلامی در اجلاس وزرای وقف و شئون اسلامی در مکه را تشریح کرد.
کد خبر : 927878

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید رضا عاملی پیرامون نهمین اجلاس وزرای وقف و شئون اسلامیه که در مکه برگزار شد، گفت: در این اجلاس ۶۲ حضور داشتند ۱۸ کشور در سطح وزیر کشور شرکت کردند بقیه در سطح روسای سازمان‌ها حضور یافتند بنابراین این ظرفیت می‌تواند متناسب با ارزش‌های اسلامی گسترش پیدا کند.

وی افزود: بعد از ۸ دوره عدم حضور ایران در این اجلاس، اثر گذار و مفید و موثر بود. در هشت اجلاس اول از ایران دعوت نشده بود که شاید دلیل آن قطع رابطه عربستان با جمهوری اسلامی ایران بود، اما با همت شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیر عبداللهیان این رابطه برقرار شد که یکی از پیامد‌های آن تقویت تعامل با جهان اسلام بوده است.

عاملی گفت: موضوع تعادل در جهان اسلام موضوع محوری این کنفرانس بود. مهمترین اهداف برگزاری کنفرانس تقویت و همبستگی در کشور‌ها عضو، هماهنگی و همکاری بین دولت‌ها در دعوت به امور وقف و امور اسلامی، شناسایی و تحلیل دکترین تهدید‌ها و احیای روش‌ها برای دعوت به فهم درست از اسلام، حمایت و همکاری از ساختار‌های اسلامی و ساختار‌ها و نهاد‌ها و مراکز مهم دینی برای تحقق ماموریت اسلامی بود.

وی افزود: همراهی و حمایت از اقلیت‌ها در کشور‌هایی که مسلمانان در اقلیت هستند مانند اروپا و آمریکا که امروز اقلیت بزرگ ۵۰ میلیونی مسلمانان در اروپا و آمریکا شکل گرفته -که جمعیت مهمی هستند- و همچنین تعادل اطلاعات و مستندات در کار‌های عام اهداف دیگر برگزاری احلاس وزرای وقف و امور اسلامی بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع تروریسم به عنوان پدیده‌ای که خطرات زیادی ایجاد کرده نیز در نشست‌های تخصصی این اجلاس مورد تأکید بود، اما به اتفاقاتی نظیر مانند ترور شهید هنیه و ترور شهید سلیمانی اشاره‌ای نشد به نظر می‌رسد که این موارد با توجیه رویکرد سیاست‌زدایی از اسلام مغفول مانده است. با این حال در بیانیه پایانی اجلاس، کشتار جمعی در غزه مورد اشاره قرار گرفت و بر توقف این جنگ نابرابر تأکید شد.

عاملی افزود: همچنین در این اجلاس گفتمان دینی، ترویج اصول اعتدال گرایی، مقابله با تحولات افراط گرایی و تعصب و تروریسم، حفاظت از منبر‌ها در برابر افراط گرایی، اشاعه ارزش‌های مشترک انسانی و مبارزه با نفرت علیه مسلمانان، تأکید بر نقش موقوفات در تولید ناخالص داخلی مورد بحث قرار گرفت. موقوفات منابع پایداری ایجاد می‌کنند که سودآوری دارند. وقف علمی نیز در نشست‌ها مورد توجه بود و اینکه چه تأثیری در تولید ناخالص ملی دارد؛ عنوان یکی از نشست‌ها بود.  

وی ادامه داد: بحث فتوای بدون دانش در این کنفرانس مورد توجه بود، این آسیب در اهل سنت بیشتر وجود دارد. ارتقای شهروندی در کشور‌های اسلامی و استفاده از وسایل ارتباطی مدرن، فضای مجازی از دیگر موضوعاتی بود که در این اجلاس مورد بحث قرار گرفت. در نشست فضای مجازی، موضوع فضای مشترک مجازی جهان اسلام مورد تأکید قرار گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این تحقیق یک رویکرد جامع شامل سه راهبرد اصلی شامل توسعه چارچوب‌های نظارتی مستقل، ارتقای سواد دیجیتال مبتنی بر اصول اسلامی و تقویت توانمندسازی اقتصادی را پیشنهاد می‌کند. ایجاد چارچوب‌های نظارتی مبتنی بر شریعت اسلامی برای مدیریت محتوای دیجیتال، حفظ حریم خصوصی و حفظ حاکمیت اخلاقی به‌عنوان یک ضرورت جدی برای جهان اسلام طرح شد. همزمان، بر برنامه‌های سواد دیجیتال به افراد قدرت می‌دهد تا با مسئولیت‌پذیری در فضای دیجیتال اقدام و تعاملات خود را بر ارزش‌های  اسلامی استوار کنند.

عاملی گفت: اگر چه در هفته آخر نمایندگان جمهوری اسلامی تصمیم گرفتند که در این اجلاس شرکت کنند، اما در تمام نشست‌ها حضور فعال داشتند. در حاشیه این اجلاس ملاقاتی با وزیر اوقاف و شئون اسلامی عربستان عبد اللطیف بن عبد العزیز الشیخ برگزار شد. محور‌های مختلفی نظیر همکاری مشترک ایران و اعضای کنفرانس وزرای وقف مطرح شد. خصوصا الگوی وقف دانش‌بنیان در ایران به‌عنوان یک برنامه کاری برجسته طرح شد و مورد استقبال قرار گرفت.  استفاده از ظرفیت وقف در حوزه‌های تشخیص سرطان، پرورش آبزیان، اقدامات صورت گرفته در حوزه پزشکی و سلامت، ساخت انواع پرتز‌ها بعنوان ظرفیت‌های تقویت کارآمد سرمایه‌ها و دارائی‌های وقف طرح شد و مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: استفاده دانش بنیان از ظرفیت وقف از مزیت‌های الگوی اوقاف در ایران است و این رویکرد برای بسیاری از کشور جالب است، در ملاقاتی با وزیر اوقاف کویت نیز به این موضوعات اشاره شد، اکثر کشور‌ها وقف را به امور مذهبی اختصاص می‌دهند، اما اینکه از ظرفیت اوقاف برای یک هدف خاص دانش بنیا که موجب درآمد‌های بزرگ و افزایش ارزش سرمایه وقف می‌شود کمتر مورد توجه بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سعید رضا عاملی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته