دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1403 - 16:45

ورود «مپنا» به کاهش ناترازی برق کشور

ورود «مپنا» به کاهش ناترازی برق کشور
گروه مپنا درصدد است تا با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب بستر‌های لازم برای تحقق افزایش تولید برق در کشور در راستای اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه را فراهم آورد و در این راستا همکاری نزدیکی با صنایع کشور علاوه بر وزارت نیرو دارد.
کد خبر : 927870

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اقدامات انجام شده از جمله افزوده شدن بیش از ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور در سه سال اخیر این میزان از ناترازی تا حدی مدیریت شده است؛ در عین حال برآورد می‌شود در صورت عدم سرمایه‌گذاری کافی در حوزه تولید برق در ۱۰ سال آینده، حدود ۳۷ هزار مگاوات ناترازی تولید خواهیم داشت.

طبعاً کلید اصلی ورود سرمایه به این صنعت نیز در درجه اول اصلاح اقتصاد برق و انرژی در کشور است.

گروه مپنا در راستای کاهش میزان ناترازی برق و تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید تلاش کرده تا به سهم خود در سرمایه‌گذاری برای تولید برق مشارکت حداکثری داشته باشد. این کار نیز در حالی صورت می‌گیرد که کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب در تأمین تجهیزات مورد نیاز با محدودیت‌های زیادی مواجه است؛ با این حال مپنا تلاش کرده تا با تکیه بر دانش بومی و نیروهای داخلی امکان توسعه ظرفیت تولید برق را فراهم آورد.

با وجود مطالبات انباشته از کارفرمایان و محدودیت شدید نقدینگی، مشارکت فعال مپنا در زنجیره تولید برق شامل سرمایه‌گذاری، مهندسی، تأمین و ساخت، احداث و بهره‌برداری و تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی، تجدیدپذیر و نیز پروژه‌های بهره‌وری انرژی در یک سال گذشته، در جهت کمک به کاهش ناترازی برق جهت‌دهی شده است.

با توجه به محدودیت‌های فوق الذکر و اجرای سیاست‌های انقباضی مالی در کشور، تأمین مالی برخی از پروژه‌ها با چالش مواجه شده است؛ با این حال گروه مپنا با برنامه‌ریزی مناسب و روش‌های جدید مانند استفاده متنوع از ظرفیت بازار سرمایه درصدد برآمد تا منابع لازم برای تأمین مالی اجرای پروژه‌ها را تا حد ممکن تأمین کند که یکی از نتایج آن به مدارآمدن حدود ۸۵۰ مگاوات برق در ۴ ماهه ابتدایی امسال و افزوده شدن آن به ۲ هزار مگاوات تا نیمه سال می‌باشد. این میزان دو برابر متوسط ظرفیت به مدارآمده در نیمه اول سال در ۱۰ سال گذشته است و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم امسال نیز حدود یک‌هزار مگاوات دیگر به ظرفیت تولید افزوده شود.

به گزارش ایرنا، از نظر تاریخی واحد اول بخار منتظرقائم و پروژه ریسوت عمان به‌عنوان نخستین سنکرون واحدهای مپنا در سال ۱۳۷۸ محقق شد و تا پایان ۱۴۰۲ بیش از ۵۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات وارد مدار شد. متوسط سالیانه در دوره به مدارآمدن واحدها، حدود ۲۰۰۰ مگاوات بوده و در مجموع حدود ۲ هزار مگاوات نیز از مسیر ارتقاء، در طول یک دهه گذشته به ظرفیت واحدهای به مدارآمده افزوده شده است.

اکنون حدود ۶۰ پروژه فعال در حوزه کسب‌وکار برق وجود دارد و بیش از ۶ هزار نفر در سایت‌های مختلف مرتبط با آن گروه مشغول به کار هستند و حدود ۱۴ هزار نفر نیز در کارخانجات و شرکت‌های مرتبط با حوزه برق مپنا فعالیت دارند.

براساس برنامه هفتم توسعه در تولید برق باید به ۱۲۴ هزار مگاوات برسیم؛ یعنی ۳۱ هزار مگاوات باید به ظرفیت افزوده شود که از این میزان ۱۰ هزار مگاوات باید تجدیدپذیر و ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی باشد که ۵۰ درصد آن هم توسط صنایع تأمین شود.

گروه مپنا درصدد است تا با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب بسترهای لازم برای تحقق افزایش تولید برق در کشور در راستای اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه را فراهم آورد و در این راستا همکاری نزدیکی با صنایع کشور علاوه بر وزارت نیرو دارد. پیش‌بینی می‌شود که عملکرد این گروه بتواند در سال‌های آتی سبب رشد تولید برق در کشور و کاهش میزان ناترازی انرژی شود. نتیجه چنین کاری کاهش زیان ناترازی برق در بخش‌های مختلف و فراهم کردن بسترهای لازم برای جهش رشد اقتصاد کشور خواهد شد.

مپنا در سیر تحول خود از تمرکز بر حوزه نیروگاهی صِرف، به یک شرکت اصلی با بیش از ده‌ها شرکت زیرمجموعه مستقیم تبدیل شده که علاوه بر آن‌ که سازنده تجهیزات اصلی نیروگاهی و مجری پروژه‌های بزرگ در صنایع نیروگاهی است، همزمان در حوزه‌های نفت و گاز، حمل‌ونقل، آب و دیگر صنایع انرژی فعالیت می‌کند و در کسب‌وکارهای خود، به‌خصوص ساخت تجهیزات، تعداد زیادی شرکت‌های کوچک و متوسط صنعتی و دانش‌بنیان را به‌عنوان همکار و تأمین‌کننده دارد.

در یک سال گذشته گروه مپنا انسجام و تمرکز بیشتری به‌خصوص در صنعت برق ایجاد کرده تا در موارد ضروری مانند تجدیدپذیرها و نیز تکمیل بخش بخار نیروگاه‌های گازی به‌منظور کاهش مصرف سوخت، علاوه بر ارزش‌آفرینی برای سهامداران، نقش و مسئولیت ملی خود را ایفا کند.

باتوجه به شرایط حاد نقدینگی و مطالبات انباشته، این گروه سرمایه خود را در بازار سرمایه و حضور در بورس جهت رفع ناترازی برق و انرژی به کار گمارده است و برنامه‌ریزی مدون برای تکمیل پروژه‌ها و احداث نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر در ۲ سال آینده با ظرفیتی بیش از ۶ هزار مگاوات دارد.

اکنون مپنا با پیشروی بر مبنای دانش روز دنیا در حوزه‌های صنعتی مختلف به‌ویژه حوزه برق و با به‌کارگیری توان متخصصان ایرانی همچنان در پی ایجاد تحولات بزرگ‌تر و برداشتن قدم‌هایی مؤثرتر همگام با آهنگ توسعه صنایع ایران است.

انتهای پیام/

برچسب ها: مپنا برق کاهش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته