دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رییس انجمن علمی مامایی ایران:

مصرف دخانیات باروری را کاهش می‌دهد/۷۵ درصد تولدهای طبیعی توسط ماماها انجام می‌شود

مصرف دخانیات باروری را کاهش می‌دهد ۷۵ درصد تولدهای طبیعی توسط ماماها انجام می‌شود
رییس انجمن علمی مامایی ایران گفت: انتظار داریم در زایشگاه‌های ما که ۷۵ درصد تولد‌های طبیعی توسط ماما انجام می‌شود، ماما‌ها مورد حمایت در خصوص تعرفه گذاری قرار گیرند.
کد خبر : 927721

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناهید خداکرمی رییس انجمن علمی مامایی ایران، روز چهارشنبه در حاشیه پنجمین کنگره سلامت زنان و خانواده با اولویت بر جمعیت و فرزندآوری که در مرکز همایش‌های دکتر غرضی بیمارستان میلاد برگزار شد با بیان اینکه با اجرای طرح جوانی جمعیت هنوز سرعت باروری افزایش نیافته است، گفت: از سال ۹۰ با ابلاغ سیاست‌های جمعیتی هنوز نتوانسته‌ایم افزایش باروری داشته باشیم و اگر مقداری رشد در این زمینه داشتیم مربوط به زوجین دهه ۶۰ است که ممکن است در سال‌های آینده متوقف شود.

وی با بیان اینکه در قانون جوانی جمعیت و سلامت خانواده مأموریت همه دستگاه‌ها به صورت شفاف مشخص شده و وزارت بهداشت به تنهایی در این زمینه وظیفه ندارد، اظهار داشت: الان می‌بینیم افرادی که ماما نیستند در سیستم شبکه بهداشتی خدمات مامایی ارائه می‌دهند در حالی که تخصصی و حرفه‌ای نیستند.

خداکرمی تاکید کرد: در قبل از بارداری خدمات باید توسط ماما‌ها ارائه شود و به نوعی باید هر خانم ایرانی دسترسی به یک ماما داشته باشد، زیرا آنها در دوره بلوغ، بارداری و زایمان، نیاز به مشاوره دارند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با تاکید بر اینکه زنان ما نیازمند حمایت هستند تا دغدغه‌های خود را در ازدواج، بارداری و فرزندآوری مدیریت کنند، گفت: هزینه زایمان اتباع خارجی باید توسط نهاد‌های بین المللی پرداخت شود.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات باعث کاهش اسپرم در مردان شده و باروری را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: مصرف دخانیات در زنان نیز علاوه بر تأثیر منفی در باروری، باعث افزایش سرطان دهانه رحم و ریه و احتمال ابتلاء به زگیل تناسلی نیز می‌شود.

خداکرمی ادامه داد: دارو‌های کاهش وزن یا لاغری باعث تحلیل و تغییرات در سلول‌های مغزی شده و در سلامت باروری نیز اثرگذار است، توصیه می‌شود برای لاغری رژیم غذایی درست و تحرک را در اولویت گذاشته و از مصرف دارو‌های کاهش وزن خودداری کنند.

به گفته وی، در کنگره دو روزه سلامت زنان و خانواده، به مسائل مختلف از جمله سرطان‌ها، بارداری‌های نیازمند مراقبت، سلامت نوزادان و سلامت زنان پرداخته می‌شود.

خداکرمی تاکید کرد: از دولت چهاردهم و وزیر بهداشت انتظار می‌رود محور اصلی شبکه بهداشت بر ارائه خدمات توسط ماما‌ها استوار باشد و انتظار داریم در زایشگاه‌های ما که ۷۵ درصد تولد‌های طبیعی توسط ماما انجام می‌شود، آنان مورد حمایت در خصوص تعرفه گذاری قرار گیرند.

وی افزود: در دهه‌های گذشته که پزشکیان وزیر بهداشت بودند درصدی از تعرفه ماما پرداخت می‌شد ولی دیگر انجام نشد.

خداکرمی با بیان اینکه ماما‌ها در بخش سلامت باروری آمادگی دارند برای اجرای نظام ارجاع از وزیر بهداشت دولت چهاردهم حمایت کنند، گفت: ضروری است از ذی نفعان و انجمن‌های علمی و گروه‌های آموزشی مامایی استفاده شود. البته تا مشکلات اساسی کشور حل نشود انتظار اینکه به صورت بخشنامه و برنامه، فرزندآوری را افزایش دهیم؛ انتظار اشتباهی است و باید این چشم انداز، امیدوارانه ترسیم شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: مامایی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته