دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1403 - 13:13
در نشست خبری فدراسیون تیراندازی؛

قربانی: وقتی مدال نمی‌گیریم همه نقد می‌کنند/ طالبی: برای المپیک بعدی زود است صحبت کنیم و فعلا استراحت می کنیم

قربانی: وقتی مدال نمی‌گیریم همه نقد می‌کنند  طالبی: برای المپیک بعدی زود است صحبت کنیم و فعلا استراحت می کنیم
رئیس فدراسیون تیراندازی گفت: وقتی مدال می‌آوریم همه تعریف می‌کنند اما اگر مدال نگیریم همه نقد می‌کنند.
کد خبر : 927652

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرتضی قربانی، رئیس فدراسیون تیراندازی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص عملکرد تیراندازی کشورمان در مسابقات المپیک پاریس اظهار داشت: از همان روز اول که به فدراسیون آمدم تلاش کردم تیم ملی را ارتقا دهم.  تیم ما 10 ماه بعد از المپیک توکیو متوقف شده بود و هیچ برنامه‌ای در اهداف پروازی نداشتیم. برای ارتقای بچه‌ها در اولین گام تیراندازان به برزیل اعزام شدند. تاکنون 22 اعزام برون مرزی داشتیم. این هزینه‌ها برای این نبود که پول را فقط صرف کنیم‌ بلکه برای این بود که تیراندازان باید مدام در کوران مسابقات باشند. تیراندازی تجهیزات محور است و سلاح و گلوله نیاز اولیه آن است باید ورزشکاران همواره در خط باشند. تلاش ما این بود که در المپیک پاریس بدرخشیم.

بعد از 50 سال در اهداف پروازی کسب سهمیه کردیم

وی تاکید کرد: ما چهار سهمیه کسب کردیم که سهمیه بیرانوند در اهداف پروازی با هدایت نریمان نیکخو بعد از 50 سال کسب شد. ما در این مدت 10 مدال در اهداف پروازی گرفتیم. در تفنگ و تپانچه فعالیت خوبی داشتیم. شرمینه چهل امیرانی و فاطمه امینی با زحمات مریم طالبی به سهمیه دست یافتند. تمام تلاش این بود رکورد آنها به سطح جهانی برسد. هانیه رستمیان در دور قبل در المپیک حضور داشت و در پاریس درخشید. چهل امیرانی با یک امتیاز اختلاف به فینال نرسید و رستمیان به کسب مدال نزدیک بود.

در المپیک رکورد های ما ارتقا یافت

قربانی افزود: انشالله اشکالات و ضعف‌ها بر طرف می شود. سلاح تیراندازان در استان ها و تیم های ملی مربوط به 15 سال قبل است. با طی کردن فراز و نشیب‌های زیاد و در شرایط تحریم 30 سلاح وارد کردیم. برای ورزشی که یک مدال ندارد میلیاردها تومان هزینه می‌شود ولی برای تیراندازی که این همه مدال دارد چقدر هزینه می‌شود‌. وقتی مدال می‌آوریم همه تعریف می‌کنند ولی وقتی مدال نمی‌گیریم همه نقد می‌کنند. باید اشکالات برطرف شود و به  نقاط قوت بیشتر پرداخته شود. در المپیک در یک سطحی قرار داشتیم که رکوردهای ما ارتقا یافت. رستمیان بین 48 نفر به عنوان نفر سوم به فینال رفت. چهل امیرانی نیز نزدیک به فینالیست شدن بود. باید خود را برای مسابقات بعدی آماده کنیم.

با اینکه تحریم هستیم، قربانی بهترین فشنگ هارا در اختیار ما گذاشت

محسن نصراصفهانی، سرمربی تیم تپانچه کشورمان در نشست خبری اظهار داشت: در ابتدا از همه اصحاب رسانه به ویژه عزیزانی که سختی راه را تحمل کردند و از پاریس خود را به محل برگزاری مسابقه رساندند، تشکر می‌کنم. من در المپیک توکیو بودم و بهترین انعکاس خبری را در پاریس شاهد بودم. اگر قرار باشد در المپیکی طلا گرفتیم، دیگر کمتر از طلا نگیریم غیر ممکن است و هیچ کشوری نمی‌تواند تضمین کند که این مدال را تکرار کند‌. فدراسیون تیراندازی و کادر فنی تیم‌های ملی تلاش خود را کردند. در توکیو نماینده‌ای در اهداف پروازی نداشتیم و باید حمایت‌های ریاست با همه محدودیت‌ها دیده شود. از نظر سلاح جنگی در تحریم هستیم ولی باز هم قربانی بهترین فشنگ های دنیا را در اختیار ما گذاشت و در رشته‌ای که نیاز به بهترین فشنگ‌ها دارد و تحریم ها بیش از هر چیز روی آن اثر دارد، فینالیست شدیم و با اختلاف کم به مدال نرسیدیم.

رفتن به فینال از نظر من رسیدن به مدال بود 

نصراصفهانی تاکید کرد: از قربانی تشکر می کنم که همه امکانات را فراهم کردند که با همان توان که در توکیو بودیم حتی بهتر از آن در پاریس باشیم‌. هانیه رستمیان رنک دو جهان است و نفر اول رنک جهان از آلمان حتی به فینال نرسید. در پاریس نفر هشتم ۵۸۵ زد و این سختی مسابقات را نشان می دهد. حق رستمیان طلای المپیک بود. بچه‌های ما در هر سه رشته روزی ۷ ساعت در مساحتی به اندازه موزائیک می ایستند و زحمت می‌کشند. رفتن به فینال از نظر من رسیدن به مدال بود و از رستمیان و تلاش او قدردانی می‌کنم. امیدوارم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک حمایت خود را بیشتر کنند و با توان بیشتر ادامه مسیر دهیم. ۶ تیر هانیه در رستمیان تنها با یک دهم از دست رفت و اگر این اتفاق نیفتاده بود او به مدال می‌رسید.

برای المپیک بعدی زود است صحبت کنیم فعلا استراحت می کنیم

مریم طالبی، سرمربی تیم ملی تفنگ در نشست خبری اظهار داشت: برای المپیک بعد زود است صحبت کنیم. ما برای استراحت به بازه دو ماهه نیاز داریم و اگر برای المپیک آمریکا به دنبال مدال هستیم، نیاز به حمایت ویژه داریم. ما مانند برخی رشته‌ها آن حمایت مالی هنگفت را نداریم. من شاهد بودیم که رئیس فدراسیون با تمام توان شرایط را فراهم کرد اما سایر رشته ها ماساژور و ...‌ دارند. قبل از برنامه ریزی برای پیشبرد برنامه نیاز به حمایت مالی است.

 تعداد سهمیه های کسب شده معیار سنجش فدراسیون هیچ کشوری نیست

وی تصریح کرد: شرمینه تک رشته‌ای است و فاطمه امینی به دلیل یکی از قوانین تبعیض آمیزی که فدراسیون جهانی چند روز قبل اعلام کرد سه وضعیت را از دست داد. اینکه مدال شانسی باشد غیرکارشناسی است. نه مدال دوره قبل شانسی بوده و نه اینکه به مدال نرسیدیم به دلیل کم کاری بود. از زمان ریاست قربانی خیلی از اولین‌ها اتفاق افتاد . مثل اولین مدال تفنگ، اولین حضور در فینال تپانچه بانوان المپیک، اولین سهمیه المپیک بیرانوند و .‌... بخش عمده هزینه های فدراسیون صرف اردو می‌شود. این موضوع هم تفاوت ما با سایر رشته ها است که حتی اردوهایمان هزینه بالایی دارد. در مسابقات کسب سهمیه نوروزیان سه بار رکوردشکنی کرد. در بادی، نکونام نسبت به رقبا 10 مسابقه کمتر شرکت کرده بود و اگر یک سهمیه دیگر هم توزیع می‌شد می‌توانست سهمیه بگیرد. باید اشاره کنم تعداد سهمیه هایی که کسب می‌شود معیار سنجش هیچ فدراسیونی در هیچ کشوری نیست. در هند در تفنگ ۴ ورزشکار زن داشتند و ۴ مرد اما تنها دو مدال گرفتند.

رساندن جوان 15 ساله به المپیک اتفاق کوچکی نبود

نریمان نیکخو، سرمربی تیم اهداف پروازی در ماده تراپ در نشست خبری اظهار داشت: من با افتخار در کنار رسانه ها بودم. اما این موضع اختیاری است برخی دوست دارند فقط به نشست خبری بسنده کنند انتخاب من این بود در خدمت دوستان رسانه‌ای باشم. اینکه ما موفق شدیم که جوان ۱۵ ساله را به المپیک برسانیم اتفاق کوچکی نبود و برخی کشورهای صاحب نام اصلا موفق به کسب سهمیه نشدند. یکسری موارد در مورد بیرانوند مطرح شد که با شیطنت همراه بود. ابتدا عنوان شد که او توان کسب مدال طلا دارد این واقعا در حد یک شوخی بود. اینکه او اولین تجربه را داشته به کنار علاوه بر آن میدان المپیک و حضور همه بزرگان این رشته نشان می‌دهد که چه کار سختی بیرانوند در المپیک داشته است. دوستانی که این جو را به وجود آوردند به دنبال این بودند که الان بگویند در تراپ خوب نبودیم. عملکرد بیرانوند در ۱۷ ماه گذشته با معجزه برابری می‌کند. فکر می‌کنم در بحث مدال افراد غیر فنی مواردی را مطرح کردند که بعدا بتوانند نقد کنند. همه دوست داریم او طلا بگیرید ولی باید ببینیم برای او چه کار کردیم. نماینده آمریکا با تمامی امکانات امتیاز ۱۱۶ را به دست آورد و بیرانوند ما امتیاز ۱۱۷ را کسب کرد و فقط نمی دانم چطور ما می‌توانیم با تجربه‌ و سنی که او دارد از بیرانوند انتظار مدال در المپیک داشته باشیم.

هدف ما حفظ بیرانوند است نه آسیب زدن به او

سرمربی تراپ در پاسخ به این پرسش که برای تربیت ورزشکارانی شبیه بیرانوند چه برنامه‌ای دارید، افزود: با توجه به بودجه‌ای که در نظر گرفتند برای استعداد یابی قطعا برنامه‌های خوبی داریم. بیرانوند از نظر درس به شدت عقب است و باید کمی او را رها کنیم که به درس و نوجوانی خود برسد. باید اجازه بدهیم بیرانوند اندازه سن خود زندگی کند و به فعالیت شخصی خود برسد. نیاز داریم در رده جوانان و نوجوانان با خانواده آنها در تعامل باشیم چون ممکن است ناخواسته آسیب بزنند. هدف ما حفظ بیرانوند و تربیت ورزشکارانی مانند او است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته