دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1403 - 09:21
دانشجویان را به سمت تقاضامحوری هدایت می‌کنیم

گرایلی: دانشگاه آزاد با پژوهش‌محوری وارد نسل پنجم شده است

گرایلی: دانشگاه آزاد با پژوهش‌محوری وارد نسل پنجم شده است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش با بیان اینکه دانشگاه آزاد با پژوهش‌محوری وارد نسل پنجم شده است، گفت: در تلاشیم دانشجویان را به جای مقاله‌محوری به سمت تقاضامحوری هدایت کنیم.
کد خبر : 927588

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا گرایلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش به مناسبت ۱۷ مرداد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در تقویم کشورمان روز‌های مختلفی نامگذاری شده و این نامگذاری‌ها بهانه‌ای هستند که از جایگاه و شخصیت‌های تاریخ‌ساز علمی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی کشورمان یاد و از کسانی که سبب عزت و قوام و پویایی جامعه و فرهنگ کشور شده‌اند تجلیل کنیم و فرصتی مغتنمی است که پیام و آرمان‌ها و اهداف مقدس آنان را مرور و در مسیر اهداف والای آنها حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش عنوان کرد: خداوند متعال در سوره قلم به جایگاه قلم قسم خورده و فرموده است: «نون والقلم و ما یسطرون قسم به قلم و آنچه می‌نویسد»، به همین دلیل جایگاه قلم و صاحبان اندیشه در دین مقدس اسلام بسیار مقدس است، چراکه قلم و صاحب قلمی که می‌نویسد می‌تواند انسان تربیت کند و سبب رشد و تعالی جامعه شود، جامعه‌ای که به رشد و تعالی برسد همه انسان‌های درون آن احساس خوشبختی خواهند کرد و در سایه این خوشبختی دستاورد‌های بزرگی خلق خواهد شد.

ارزش قلم به صاحب آن است

گرایلی متذکر شد: البته ارزش قلم به صاحب قلم آن است و اگر صاحب قلم خداشناس، باانصاف و عالم باشد هدایتگر خواهد بود و اگر صاحب قلم از هوای نفس پیروی کند و انصاف را رعایت نکند، سبب انحراف جامعه می‌شود.

وی متذکر شد: خبرنگاران مهم‌ترین و خطیرترین صاحبان قلم هستند و اگر خبرنگار نباشد لحظات ماندگار نمی‌شود و تاریخ و تجربیات تاریخی به ورطه فراموشی سپرده خواهد شد و ملتی که تاریخ گذشته خود را نداند محکوم به تکرار تاریخ خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش بیان کرد: چگونه می‌توان به فرموده قرآن که دستور داده: «قل سیرو فی الارض»عمل کرد و به گذشته رفت! این خبرنگاران هستند که اسناد تاریخی را برای آیندگان می‌سازند تا آنان از گذشته خود مطلع شوند وظیفه خبرنگاران آگاهی‌بخشی و روشنگری در جامعه است تا جامعه با آگاهی بیشتر و با قدرت تشخیص بالاتر در مسیر مطالبه‌گری درستی قرار گیرد.

گرایلی یادآور شد: جنگ امروز جنگ رسانه است و دنیای استکبار با ابزار قدرتمند رسانه خویش تلاش دارد با تغییر شناخت و درک مردم مطالبات مردم را به سمت اهداف و سیاست‌های خود ببرد، بنابراین مهم‌ترین وظیفه خبرنگاران هدایت مردم در مسیر درست و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان است، همانند سربازی که مین را خنثی می‌کند و خبرنگار هم مین‌های کار گذاشته شده دشمن در ذهن مردم را خنثی می‌کند.

وی تشریح کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم که درک و معرفت ما را برای شناخت راه حق بالا ببرد و توفیق قرار گرفتن و دفاع از جریان حق را از ما نگیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش تأکید کرد: وجود دانشگاه در هر شهر و دیاری سبب رشد و تعالی آن شهر و دیار می‌شود و هر مکانی که دانشگاه بهتر و قوی‌تری داشته باشد به همان میزان از رشد و تعالی بیشتری برخوردار است.

گرایلی مطرح کرد: امروز یکی از عوامل پیشرفت و توسعه هر شهری وجود دانشگاه آزاد اسلامی در آن شهر است و دانشگاه آزاد با اعتبار ملی و بین‌المللی و با وجود بیش از ۳۵۰ واحد و مرکز دانشگاهی سبب تربیت میلیون‌ها نفر از جوانان کشور شده که اکثریت آنان در بخش‌های دولتی و خصوصی در حال خدمت کردن هستند و از وابستگی کشور به نیروی انسانی متخصص جلوگیری کرده است.

وی افزود: امروز دانشگاه آزاد پس از عبور نسل اول و دوم یعنی آموزش‌محوری و پژوهش‌محوری وارد نسل سوم و جهارم و حتی پنجم شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش اضافه کرد: نسل سوم دانشگاه‌ها مهارت‌محور و کارآفرین‌‌محور هستند و در نسل چهارم با فناورمحوری دنبال تربیت رهبران اجتماعی هستند و در نسل پنجم با هدف مأموریت‌گرایی دنبال تربیت گروهی و اجتماعی بوده تا بتواند در خروجی خود یک معضل و مشکل بزرگ را از جامعه رفع کند.

گرایلی عنوان کرد: دانشگاه نسل سوم تلاش دارد با راه‌اندازی مراکز رشد و سرا‌های نوآوری و مدارس مهارتی، دانشجویان را در کنار عالم شدن با آموزش عملی به یک توانایی مهارتی برساند تا با مهارت خود توانایی کسب کار پیدا کنند.

دانشگاه‌های نسل پنجم مأموریت‌گرا هستند

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه نسل چهارم تلاش می‌کند تا دانشجویان با یادگیری فناوری و آشنایی با پلتفرم‌ها با راه‌اندازی کارزار‌های استارت‌آپی همچون اسنپ، دیجی کالا و سایر نمونه‌های مشابه خود به تنهایی رهبر اجتماعی جامعه در شغل و کسب و کار خود شوند و با ارتباط مجازی و اینترنتی در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش متذکر شد: دانشگاه‌های نسل پنجم هم در کنار همه فعالیت‌های نسل اول تا چهارم، مأموریت‌گرا و موضوعی هستند و با هدف رفع یک مشکل بزرگ از جامعه به صورت تربیت اجتماعی فعالیت خواهند کرد.

گرایلی گفت: موضوعاتی همچون محیط زیست، انرژی، حمل و نقل، فرهنگ و تمدن و سایر موضوعات از اهداف دانشگاه‌های نسل پنجم است.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با پایه‌ریزی صحیح و بر مبنای سند تحول و تعالی تدوین شده و با چرخشی تحول‌آفرین تلاش دارد که به جای آموزش حافظه‌محور با آموزش مسئله‌محور و فایده‌محور و کاربردی دانشجویان را به سمت حل مسئله و مهارت هدایت کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش مطرح کرد: در مقاطع تحصیلات تکمیلی با راه‌اندازی سامانه پویش و با هدف ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه تلاش دارد دانشجویان را به جای مقاله‌محوری به سمت تقاضامحوری هدایت کند؛ یعنی اینکه هر پژوهشگر تحصیلات تکمیلی تحقیقاتش باید بر مبنای نیاز و تقاضای پژوهشی صنایع و نیاز جامعه باشد.

گرایلی تبیین کرد: دانشگاه تلاش دارد با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای علم و دانش شهریه‌محوری دانشگاه را به سمت درآمد‌های غیرشهریه‌ای هدایت کند.

وی افزود: دانشگاه در مباحث فرهنگی هم به جای تربیت فردی با تشکیل شبکه‌های اجتماعی دنبال تربیت گروهی است تا با اثرگذاری بیشتری در تربیت جامعه تلاش کند، امام خمینی(ره) فرمودند که دانشگاه مبدأ تحولات است، امیدواریم با رشد و تعالی همه‌جانبه دانشگاه‌های کشور، مبدأ تحولات بزرگ‌تری در ایران اسلامی باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته