دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1403 - 09:11

نشست اضطراری شورای امنیت در بررسی جنایت «التابعین» چگونه گذشت؟

نشست اضطراری شورای امنیت در بررسی جنایت «التابعین» چگونه گذشت؟
اعضای شورای امنیت اگرچه در نشست اضطراری این شورا درباره جنایت مدرسه التابعین، لحن‌های متفاوتی را در قبال محکوم کردن اسرائیل اتخاذ کردند، همگی درباره لزوم حصول آتش‌بس متفق‌القول بودند و بعضی‌ها هم به صراحت آمریکا را برای تأمین تسلیحاتی رژیم سرزنش کردند.
کد خبر : 927584

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد، بامداد امروز چهارشنبه به درخواست الجزایر که از اعضای دوره‌ای این شورا است، نشستی را برای بررسی حمله اسرائیل به مدرسه «التابعین» واقع در مرکز غزه برگزار کرد.

نماینده الجزایر خطاب به غرب: تجاوزگری اسرائیل به پشتوانه سخاوتمندی شما انجام می‌شود

در این نشست، «عمار بن جامع» نماینده الجزایر در سازمان ملل، خواستار اجرای قطعنامه آتش‌بس در نوار غزه شد.

بن‌جامع در این‌باره گفت: «ما بار دیگر حمایت خود را از تلاش‌های میانجی‌گری مصر، قطر و آمریکا برای دستیابی به آتش‌بس در غزه اعلام می‌کنیم».

شبکه «الجزیره» به نقل از وی گزارش داد: «قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه باید فوراً اجرا شود. اما نیرو‌های اشغالگر اسرائیل از این قطعنامه سرپیچی کردند».

این دیپلمات الجزایری با بیان اینکه شورای امنیت اکنون باید به وظایف خود عمل کند، توضیح داد: «مسئولیت شورای امنیت رسیدگی به ریشه اصلی مسئله فلسطین، یعنی اشغال غیرقانونی اراضی فلسطینی است».

بن‌جامع در ادامه گفت: «کشتار هولناک در حی‌الدرج و کشتار‌های قبلی بدون کمک‌های مالی و نظامی سخاوتمندانه به متجاوزان اسرائیلی انجام نمی‌شد. اشغالگران اسرائیلی مدرسه‌ای را که محل اسکان صد‌ها خانواده آواره فلسطینی بود، هدف قرار دادند».

وی درباره جنایات صهیونیست‌ها در غزه اضافه کرد: «شنبه قبل، پس از آن که رژیم صهیونیستی عمداً مدرسه‌ای را در محله الدرج در غزه هدف قرار داد، جهان با خون‌ریزی وحشتناک از خواب بیدار شد».

نماینده الجزایر در شورای امنیت همچنین افزود: «شورای امنیت باید به امید‌های فلسطینی‌ها و تلاش‌های آنها برای تحقق عدالت و حق موجودیت آنها پاسخ دهد».

انگلیس: هیچ جای غزه امن نیست

«باربارا وودوارد» نماینده انگلیس در سازمان ملل، گفت که هیچ مکان امنی در نوار غزه وجود ندارد.

وودوارد با بیان اینکه توافقی برای آتش‌بس در غزه روی میز است، گفت: «ما از اسرائیل می‌خواهیم که اظهارات بیان‌شده [توسط وزیر دارایی]درباره گرسنگی دادن به فلسطینیان در غزه را محکوم کند».

شبکه «الجزیره» به نقل از وی گزارش داد: «حماس باید گروگان‌ها را فوراً آزاد کند و اسرائیل باید به صلیب سرخ اجازه دسترسی به اسرای فلسطینی را بدهد».

این دیپلمات انگلیسی اضافه کرد: «با توجه به دستورات تخلیه که ۸۶ درصد از نوار غزه را شامل می‌شود، هیچ مکان امنی برای فلسطینیان در نوار غزه وجود ندارد».

فرانسه: از تلاش میانجی‌گران حمایت می‌کنیم

نماینده فرانسه در شورای امنیت نیز اظهار داشت: «از تلاش‌های میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر برای آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنیم.»

وی افزود: «فرانسه حمله رژیم صهیونیستی به مدرسه التابعین در غزه را به شدت محکوم کرد».

آمریکا باز لحنی دوپهلو اتخاذ کرد

«لیندا توماس-گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل، طی سخنرانی در جلسه شورای امنیت، فقط به ابراز تأسف و نگرانی درباره حمله اشغالگران به این مدرسه اکتفا کرد.

وی در این باره گفت: «ما عمیقاً از گزارش‌ها مبنی بر تلفات غیرنظامیان پس از حمله به مدرسه‌ای که افراد آواره در غزه را در خود جای داده است، نگران هستیم».

با این همه، او باز هم به جانبداری از اسرائیل پرداخت و مدعی شد: «آمریکا متعهد به حفاظت از اسرائیل و نیروهایش در منطقه در برابر هرگونه تهدید است».

نماینده آمریکا در شورای امنیت اظهار داشت: «آتش‌بس در غزه به تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای کمک و اقدامات برای بازگرداندن خدمات اولیه در نوار غزه را تسریع خواهد کرد».

گرینفیلد با بیان اینکه میانجی‌ها آماده ارائه پیشنهادی هستند که به موضوعات باقیمانده در توافق آتش‌بس بپردازد، افزود: «زمان پایان دادن به رنج غزه و رنج ربوده‌شدگان با دستیابی به توافق آتش‌بس فرارسیده است».

چین: اسرائیل تمایلی به آتش‌بس ندارد

«فو کانگ» نماینده چین، طی سخنرانی در جلسه شورای امنیت گفت که هیچ مکان امنی در نوار غزه وجود ندارد.

فو با بیان اینکه راه جلوگیری از وخامت اوضاع، آتش‌بس بدون تأخیر در نوار غزه است؛ گفت: «اسرائیل موظف است از آزادی عبور و مرور پرسنل پزشکی در نوار غزه محافظت کند».

وی ادامه داد: «ما از گزارش‌ها مبنی بر خشونت جنسی توسط سربازان اسرائیلی علیه زندانیان فلسطینی نگران هستیم».

این دیپلمات چینی در ادامه توضیح داد: «اسرائیل هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی برای آتش‌بس نشان نداده است، اما در مقابل، در حال گسترش عملیات نظامی است».

فو تصریح کرد: «آمریکا که بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات برای اسرائیل است، این نفوذ را دارد که آن را برای آتش‌بس تحت فشار قرار دهد».

وی همچنین اضافه کرد: «هیچ مکان امنی در نوار غزه وجود ندارد. ما حملات اسرائیل به مدرسه التابعین در غزه را که صد‌ها نفر را پناه داده بود به شدت محکوم می‌کنیم».

نماینده فلسطین: اسرائیل را تحریم کنید

«ریاض منصور» نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل طی نشست شورای امنیت خواستار تحریم رژیم صهیونیستی توسط جهانیان شد.

منصور در این نشست گفت: «مقامات کابینه اسرائیل می‌گویند که گرسنگی یک سلاح جنگی مشروع است و حملات بی‌ملاحظه به غیرنظامیان فلسطینی [در غزه]را توجیه می‌کند».

وی ادامه داد: «اسرائیل به بیانیه‌های اعضای شورای امنیت در محکومیت خود اهمیتی نمی‌دهد و قطعنامه‌های شورا را نادیده می‌گیرد».

این دیپلمات فلسطینی با بیان اینکه هیچ چیز اقدامات رژیم صهیونیستی را توجیه نمی‌کند، اظهار داشت: «[این اقدامات هم]بخاطر گروگان‌هایشان نیست».

طبق این گزارش، منصور همچنین افزود: «شما (کشور‌های مختلف جهان) باید جنایتکاران را تحریم کنید تا آنها مجبور بشوند که نسل‌کشی علیه فلسطینیان را متوقف کنند».

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته