دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1403 - 23:29

بایدن: در صورت آتش‌بس انتظار دارم ایران از حمله به اسرائیل خودداری کند

بایدن: در صورت آتش‌بس انتظار دارم ایران از حمله به اسرائیل خودداری کند
تهران می‌گوید پاسخ به اسرائیل در چارچوب حق دفاع مشروع می‌گنجد و ربطی به آتش‌بس ندارد؛ اما ظاهراً رئیس‌جمهور آمریکا هم گوش شنوایی برای ادله ایران ندارد.
کد خبر : 927570

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که در آخرین ماه‌های دور نخست زمامداری به سر می‌برد و  ادعا کرده است که ماه‌های آخر ریاست جمهوری خود را متمرکز بر تلاش برای دستیابی به صلح در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا)  خواهد بود،  در پاسخ به این سؤال که آیا آتش‌بس بین اسرائیل و حماس می‌تواند جلوی حمله‌ ایران را بگیرد، گفت: «انتظار دارم که چنین شود.»

بایدن افزود: درباره اوضاع در خاورمیانه نگران هستم. شرایط دشوار شده است. خواهیم دید که چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم و ایران چگونه پاسخ خواهد داد. انتظار دارم درصورتی‌که در غزه آتش‌بس شود، ایران از حمله به اسرائیل خودداری کند.

او در نهایت گفت: شرایط در حال دشوار شدن است. ببینیم ایران چه می‌کند. خواهیم دید اگر حمله‌ای صورت بگیرد چه اتفاقی می‌افتد.

این ادعا در حالی مطرح می‎شود که ایران تأکید کرده است، پاسخ به اسرائیل در چارچوب حق دفاع مشروع می‌گنجد و ربطی به آتش‌بس ندارد. همچنین ایران ابراز امیدواری کرده که این پاسخ در زمان و به نحوی انجام شود که تأثیری بر آتش‎بس نگذارد.

سه کشور میانجیگر در مذاکرات صلح میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس شامل آمریکا، قطر و مصر خواستار بازگشت طرفین به میز مذاکره و نهایی کردن توافق صلح در ۱۵ اوت (پنجشنبه هفته جاری) در دوحه یا قاهره شدند.

تل آویو گرچه از اعزام تیم مذاکره‌کننده خود به این مذاکرات خبر داده است، اما انتظار می‌رود خواسته‌های جدید کابینه نتانیاهو شامل کنترل مرزهای جنوبی غزه با مصر و ایجاد مانع در بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال غزه، مذاکرات را به بن‌بست بکشاند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته