دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یافتن متخصص در بیمارستان‌های دولتی؛ گذر از هفت‌خان رستم

یافتن متخصص در بیمارستان‌های دولتی؛ گذر از هفت‌خان رستم
در حالیکه ۴۹ بیمارستان دولتی در پایتخت وجود دارد، بسیاری از مردم برای یافتن متخصص و هماهنگی دریافت خدمات مانند اعمال جراحی غیر اورژانس و دیگر خدمات بستری باید سختی‌های زیادی تحمل کنند.
کد خبر : 927540

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، یاسر مختاری؛ کافی است شهروندی نیاز به یک خدمت تخصصی درمانی غیر اورژانسی در کلانشهری مانند تهران پیدا کند، در صورتی که تحت پوشش یک بیمه باشید و بیمه تکمیلی نداشته باشید باید نخست به دنبال یک متخصص باشید که در یک بیمارستان دولتی خدمت ارائه کند، پس از آن باید به دنبال نوبت این پزشک و در صورت نیاز به بستری و انجام اعمال جراحی، باید به دنبال نزدیک‌‎ترین زمان ممکن بود.

تقریبا برای افرادی که از بیمه‌های تکمیلی بی بهره بوده و یا وضعیت مالی خوبی نداشته باشند، انجام اعمال الکتیو و خدمات بستری غیر اورژانس در نزدیک‌ترین زمان ممکن توسط یک متخصص و جراح تبدیل به یک آرزو شده است.

اما نکته مهم پیدا کردن خود متخصصان در بیمارستان‌های دولتی است، آن هم در کلانشهر تهران که بر اساس آمار‌ها ۱۴ هزار پزشک متخصص در آن حضور دارند. اما پرسش این است که چه تعداد از این افراد در ۴۹ بیمارستان دولتی تهران حضور دارند؟ هیچ آمار رسمی در این رابطه وجود ندارد، اما مشاهدات و مراجعات حضوری می‌تواند به ما بگوید چه تعداد متخصص در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی حضور دارند.

شهروندانی که به مراکز دولتی مراجعه می‌کنند عمدتا شاهد حضور رزدینت‌ها و انجام معاینات توسط این افراد است، اگرچه در توانایی و دانش رزیدنت‌ها شکی وجود ندارد، اما مردمی که برای ویزیت تخصصی مراجعه می‌کنند توقع ویزیت توسط پزشک متخصص، تشخیص و درمان توسط آنها را دارند، اما متخصصان کجایند که رزیدنت‌ها علی‌رغم سختی وضعیتشان باید زحمات آنها را نیز بر دوش بکشند؟ 

متخصص‌ها کجا رفته‌اند؟
پیدا کردن متخصص در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی و نوبت‌دهی اعمال جراحی توسط آنان یک کار زمان‌بر و چند ماهه است. اما همین افراد در مطب‌های شخصی، بیمارستان‌های خصوصی و کلینیک‌ها حضور داشته و نوبت‌های ویزیت و یا اعمال جراحی آنان در کمترین زمان ممکن برای مراجعان امکان پذیر است وقتی چنین است تکلیف کسی که پول مراجعه به مراکز خصوصی را نداشته و یا از پوشش بیمه تکمیلی برخوردار نیست چیست؟ چه زمانی را باید صرف کند تا نیاز درمانی خود را برطرف کند؟

در شهرستان‌ها نیز وضعیت اگرچه بهتر از تهران است، اما به هیچ عنوان رضایت بخش نیست. هزار و ۴۴ بیمارستان در سراسر کشور وجود دارند که ۷۰ درصد آنها را مراکز دولتی تشکیل می‌دهند و بر اساس آمار‌ها حدود ۲۰۰ هزار پزشک متخصص نیز در کشور حضور دارند که بازهم مشخص نیست چه تعداد از این افراد در مراکز دولتی حضور دارند.

آمار مراجعات شهرستان‌ها به تهران و مراکز درمانی پایتخت نیز به گونه‌ای موئید این واقعیت است که نسبت حضور پزشکان متخصص در مراکز درمانی دولتی در شهرستان‌ها متناسب با جمعیت آنها نیست و در واقع بسیاری از افراد نمی‌توانند از دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی در شهر‌های خود رضایت داشته باشند. به همین دلیل به پایتخت مراجعه می‌کنند. این افراد یا باید زمان زیادی را در انتظار دریافت خدمت بمانند و یا اینکه به مراکز خصوصی اعم از بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی مراجعه کنند.

انتظار از رئیس جمهور و وزیر بهداشت آینده
این موضوع همانگونه که گفته شد مخدوش کننده عدالت در سلامت و عملا افزایش هزینه‌های بیماران و پرداختی از جیب آنان را به دنبال دارد. رئیس جمهور در مناظرات انتخاباتی خود سلامت و آموزش را دو امر حاکمیتی دانست و بر بهره‌مندی آحاد مردم از تمامی خدمات سلامت تأکید کرد. از سوی دیگر گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت نیز خود سال‌هاست در قدیمی‌ترین بیمارستان دولتی پایتخت حضور داشته و به ارائه خدمات در آن می‌پردازد بنابراین از هر دوی آنان که از جمله پزشکان قدیمی کشور هستند و در مراکز دولتی ارائه خدمت خدمت ارائه می‎‌دهند این انتظار وجود دارد که نسبت به توزیع عادلانه پزشکان متخصص و فوق تخصص در مراکز دولتی جهت ارائه خدمت به آحاد مردم و کم کردن زمان نوبت دهی خدمات بستری و اعمال الکتیو و برقراری عدالت در سلامت و ارتقای رفاه بیماران بپردازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته