دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1403 - 03:30
عباس‌زاده مشکینی در گفتگو با آنا:

دولت چهاردهم رفع تحریم‌ها را از مسیر سیاست خارجی متوازن پیگیری کند

دولت چهاردهم رفع تحریم‌ها را از مسیر سیاست خارجی متوازن پیگیری کند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم گفت: وقتی در سیاست خارجی توازن و تنوع وجود داشته باشد، تحریم‌کنندگان ایران با مشکل مواجه خواهند شد و آقای پزشکیان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.
کد خبر : 927529

«محمود عباس‌زاده مشکینی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به رویکرد سیاست خارجی دولت چهاردهم در حوزه رفع تحریم‌ها گفت: میان رفع تحریم‌ها و سیاست خارجی متوازن ارتباط مستقیم وجود دارد. وقتی همه تخم‌مرغ‌ها در سبد رابطه با غرب گذاشته شود، قطعاً در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی به غرب وابسته خواهیم شد و این مسئله ضمن آنکه به یک نقطه‌ضعف تبدیل می‌شود، به راحتی می‌توانند ما را هم تحریم کنند یا بازی دهند.

وی افزود: در دولت شهید رئیسی اتفاق خوبی که در عرصه سیاست خارجی رخ داد، این بود که توازن به آن بخشیده شد و به جای گذاشتن همه تخم‌مرغ‌ها در سبد رابطه با غرب، توسعه روابط با شرق، آمریکای لاتین، آفریقا و کشور‌های منطقه اولویت پیدا کرد. فرض کنید در یک شهری فقط یک سوپرمارکت وجود داشته باشد، معلوم است که همین یک سوپرمارکت به تعیین‌کننده قیمت تبدیل خواهد شد ولی اگر تنوع وجود داشته باشد، هم رقابت در جریان خواهد بود و هم قدرت انتخاب مردم افزایش می‌یابد. شهید رئیسی درک خوبی از سیاست خارجی داشت و به همین دلیل به سیاست خارجی ایران تنوع بخشید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم ادامه داد: امروز بلوک‌های مختلف قدرت را در نظام بین‌الملل شاهد هستیم که ارتباط با هر یک از این بلوک‌ها هم به تأمین منافع و امنیت ملی کشور کمک می‌کند و هم اینکه قدرت مانور ایران را در عرصه جهانی افزایش می‌دهد. آقای پزشکیان با اشراف به این موضوعات است که از سیاست خارجی متوازن سخن گفته؛ چون نمی‌خواهد اشتباهی که گذشتگان مرتکب شده‌اند را تکرار کند.

عباس‌زاده مشکینی با بیان اینکه سیاست خارجی متوازن آثار و تبعات تحریم‌ها را کاهش می‌دهد، گفت: وقتی در سیاست خارجی تنوع وجود داشته باشد، تحریم‌کنندگان ایران با مشکل مواجه خواهند شد. اگر آقای پزشکیان به دنبال موفقیت در سیاست خارجی و رفع تحریم‌هاست باید سیاست خارجی متوازن را در پیش بگیرد و من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور به دنبال همین هدف است و به همین خاطر آقای عراقچی را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کرده است.

وی بیان کرد: آقای عراقچی انتخاب بسیار خوبی است و من ایشان را می‌شناسم و زمانی هم که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی بودم با او خیلی همکاری می‌کردم. حتی بیش از آقای ظریف پاسخگو و تبیین‌گری می‌کرد. به طور کلی تعامل خوبی با کمیسیون سیاست خارجی داشت و همین موضوع نقطه‌عطف او محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس یازدهم اظهار کرد: می‌توان به سیاست خارجی دولت جدید خوش‌بین بود و این خوش‌بینی از انتخاب آقای عراقچی نشئت می‌گیرد. دولت جدید بهتر است ادامه‌دهنده سیاست خارجی دولت سیزدهم باشد و اگر هم ایراداتی دارد آنها را برطرف کند و بر مزایای آن بیفزاید.

عباس‌زاده مشکینی با بیان اینکه باید دست دولت جدید را در انتخاب وزرا باز گذاشت و نباید در همین ابتدای کار دولت را تخریب کرد، گفت: آقای پزشکیان کابینه‌ای را معرفی کرده که مطابق با وفاق ملی است و باید فرصت داد تا این کابینه شروع به کار کند و پس از مدتی اگر عملکرد خوبی نداشت سپس به آن نقد وارد کرد، نقد در ابتدای کار خیلی به صلاح نیست و حتی کارشناسی‌شده هم محسوب نمی‌شود.

وی در پایان تأکید کرد که توسعه سواحل مکران به بخشی از اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم تبدیل شود؛ زیرا با سیاست خارجی متوازن می‌توان سرمایه‌گذاری در این بخش از کشور را افزایش داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته