دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1403 - 00:03
در سرای نوآوری فرآورده‌های کشاورزی فراسودمند انجام شد؛

جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه با تولید دستگاه مه‌پاش

جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه با تولید دستگاه مه‌پاش
رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی، تولید نهال‌ درختان مثمر و غیرمثمر مقاوم به تنش‌های محیطی و تولید دستگاه مه‌پاش به منظور جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه در باغات را ازجمله فعالیت‌های این سرا برشمرد.
کد خبر : 927500

مینو طایفه نوری رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دلیل انتخاب واحد دانشگاهی مراغه برای ایجاد این سرا را وجود ظرفیت‌های بسیار در منطقه و شهرستان مراغه دانست و بیان کرد: مراغه یکی از باغ شهر‌های استان آذربایجان شرقی است که محصولات کشاورزی زیادی در آن تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: ازجمله محصولات عمده آذربایجان شرقی در منطقه مراغه، سیب درختی است که از نظر کیفیت و طعم و رنگ از بهترین‌های کشور است. علاوه بر سیب، میوه‌هایی مانند زردآلو، آلوچه، انگور و ... نیز در منطقه تولید می‌شود. از طرفی دانشگاه آزاد اسلامی مراغه نیز با داشتن گروه کشاورزی و امکاناتی مانند باغ ۱۱ هکتاری، ۴۰ هکتار زمین زراعی دیم و آبی و مجتمع دامداری تصمیم به راه‌اندازی سرای نوآوری در زمینه کشاورزی گرفت و سال ۱۴۰۰ این سرا با عنوان سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی مورد تصویب قرار گرفت و ایجاد شد. 

تولید گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم‌آبی و سازگار با شرایط

جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه با تولید دستگاه مه‌پاش

طایفه نوری، تولید نهال‌ درختان مثمر و غیرمثمر مقاوم به تنش‌های محیطی ازجمله سرما‌های دیررس بهاره و سرما‌های زودرس پاییزه و مقاومت به کم آبی، تولید گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم‌آبی و سازگار با شرایط منطقه، تولید دستگاه مه‌پاش به منظور جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه در باغات، پرورش جلبک اسپیرولینا برای مصارف خوراکی و پزشکی، کشت و پرورش گیاهان دارویی ازجمله رزماری و اسطوخودوس، پرورش گوسفند‌های چندقلوزا، پرورش بلدرچین، تولید پمپ با کارکرد ویژه برای استفاده در تراکتور و تولید جو و گندم دیم را ازجمله فعالیت‌های سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی دانست.

تولید نهال‌ درختان مثمر و غیرمثمر مقاوم، تولید گیاهان آپارتمانی مقاوم، تولید دستگاه مه‌پاش به منظور جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه، پرورش جلبک اسپیرولینا، کشت و پرورش گیاهان دارویی، پرورش گوسفند‌های چندقلوزا و بلدرچین، تولید پمپ با کارکرد ویژه برای استفاده در تراکتور و تولید جو و گندم دیم ازجمله فعالیت‌های سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی است

رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه یادآور شد: این سرای با جهاد کشاورزی و شهرداری شهرستان مراغه به دلیل همپوشانی برخی فعالیت‌ها رابطه نزدیکی داشته و تفاهم‌نامه همکاری دارد و به همت اعضای هیئت علمی گروه کشاورزی دوره‌هایی برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی باغداران، سردخانه‌داران و کشاورزان و دامداران برگزار کرده است. 

وی با بیان اینکه سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی با مرکز رشد شهرستان، پارک علم و فناوری و چند شرکت کارآفرین هم همکاری داشته و از چند واحد فناور نیز به واسطه همکاری با پارک علم و فناوری حمایت مالی داشته است، ادامه داد: علاوه بر این، یکی از اهداف سرا خارج کردن بخش کشاورزی شهرستان از حالت سنتی به علمی بوده و در این راستا دوره‌هایی ازجمله کشت‌بافت و همایش گیاهان دارویی برگزار شده است.

جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه با تولید دستگاه مه‌پاش

طایفه نوری با اعلام اینکه اکنون ۲۰ واحد و هسته فناور در مرکز رشد و سرای نوآوری واحد مراغه مستقر هستند که از این تعداد ۱۲ واحد و هسته مستقیماً با بخش کشاورزی در ارتباط بوده و در حوزه تولید خاک فراسودمند، گیاهان دارویی، تولید نهال‌های مقاوم به تنش‌های محیطی و ... فعالیت می‌کنند.

 واحد کشت‌بافت راه‌اندازی می‌شود

به گفته رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی، راه‌اندازی واحد کشت‌بافت، معرفی مراغه و زیست بوم سهند به عنوان دهکده سلامت به واسطه داشتن تنوع بالای گیاهان دارویی، گسترش نهالستان و گلخانه و به ویژه فعالیت در حوزه صنایع تبدیلی از برنامه‌های آتی سراست.

وی اضافه کرد: اکنون یک شرکت دانش‌بنیان که در حوزه مکانیک و تولید موتور توربوشارژ فعالیت می‌کند در مرکز رشد و سرا مستقر بوده و حدود ۱۰ نفر از دانشجویان در واحد و هسته‌های مختلف مشغول به کار شده‌اند. از طرفی با رسیدن فصل پاییز و فروش نهال‌ها و سایر محصولات ازجمله دام‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که درآمد خوبی عاید دانشگاه شود.

جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه با تولید دستگاه مه‌پاش

طایفه نوری در پاسخ به این پرسش که استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری چگونه بوده است؟ به آنا گفت: به دلیل ناآشنایی بسیاری از دانشجویان و حتی استادان با فعالیت‌های سرا خیلی ارتباط خوبی وجود نداشت؛ اما طی یکسال و اندی است که تلاش شده سرا و مرکز رشد به دانشجویان شناسانده شود.

رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی افزود: جلساتی با دانشجویان و اساتید رشته‌های مختلف برگزار شد تا بتوانیم اطلاعات کاملی در مورد نحوه فعالیت و هدف از فعالیت در سرا به دانشجویان و همکاران هیات علمی ارایه دهیم. اکنون تعداد بیشتری از همکاران هیئت علمی و حتی دانشجویان تمایل به همکاری با سرا و مرکز رشد نشان می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته