دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فراخوان سومین جشنواره موسیقی صبا منتشر شد

فراخوان سومین جشنواره موسیقی صبا منتشر شد
سومین جشنواره موسیقی صبا با همکاری دانشجویان و استادان برجسته موسیقی کشور، به سرپرستی دانشکده موسیقی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر ایران آذرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
کد خبر : 927493

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سومین جشنواره موسیقی صبا که با همکاری دانشجویان و استادان برجسته موسیقی کشور، به سرپرستی دانشکده موسیقی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر ایران در هفته آخر آذرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد، شامل دو بخش رقابتی و غیررقابتی است؛ بخش رقابتی شامل محور‌های گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک غربی، گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی، آهنگسازی، دیپلم آهنگسازی برای ارکستر ساز‌های ایرانی و پژوهش موسیقی و بخش غیررقابتی شامل زیربخش‌های مراسم‌ها و کنسرت‌ها، بازارچه موسیقی صبا، میان‌رشته‌ای و آموزش است.

داوطلبان می‌توانند با مراجعه به وب­سایت جشنواره به نشانی www.sabamusicfestival.com و مطالعه کامل متن فراخوان نسبت به ثبت نام در این جشنواره اقدام کنند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند خبر‌ها و اطلاع‌رسانی جشنواره را از طریق صفحه رسمی جشنواره در اینستاگرام به نشانی sabamusicfestival و کانال تلگرام جشنواره به نشانی t.me/sabamusicfestival دنبال کنند.

روزبه محمدی، دبیر سومین دوره جشنواره گفت: پس از وقفه‌ای پنج ساله به دلیل پاندمی کووید-۱۹، با شکل‌گیری و تثبیت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه هنر مانند انجمن علمی، سرانجام سومین دوره جشنواره موسیقی صبا با تلاش دانشجویان و حمایت اساتید دانشگاه برگزار می‌شود.

وی افزود: پس از پشت سر گذاشتن دوران سخت پاندمی، در سال گذشته تلاش کردیم با بازنگری آنچه در دوره‌های قبل رخ داده بود و بررسی نقد و نظرات مخاطبین و کادر اجرایی، خود را برای برگزاری دوره سوم آماده کنیم. همچنین سعی کردیم با کمک به شکل‌گیری و تثبیت تشکل‌های دانشجویی به عنوان پایه و زیربنای هرگونه فعالیت دانشجویی، بستر را برای برگزاری منظم جشنواره در سال‌های آینده فراهم کنیم. او اظهار امیدواری کرد که در نتیجه این تلاش‌ها، زین پس جشنواره موسیقی صبا هر ساله در انتهای آذرماه با موفقیت برگزار شود.

وی همچنین از دکتر محمدعلی روزبهانی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر، دکتر بابک خضرایی رئیس دانشکده موسیقی، دکتر حمید عسکری رابری رئیس پیشین دانشکده موسیقی، محمدرضا تفضلی مشاوره علمی سه دوره جشنواره، دکتر مجید تحریری مدیرگروه آهنگسازی دانشکده موسیقی، ربکا آشوقیان مدیرگروه نوازندگی موسیقی جهانی دانشکده موسیقی، محمد هادی مجیدی بنیان‌گذار و دبیر دوره اول جشنواره، کادر اداری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر و دبیران انجمن‌های علمی رشته موسیقی بخاطر حمایت و همراهی در آغاز به کار این دوره از جشنواره تشکر کرد.

وی افزود: علاوه بر تمام عزیزانی که نام بردم، باید از تمامی کسانی که از سال گذشته و آغاز به کار دوباره انجمن علمی موسیقی همراه ما بودند مانند کادر اجرایی دوره‌های پیشین جشنواره موسیقی صبا، دبیران دیگر انجمن‌های علمی و جشنواره‌های دانشگاه هنر، دانشجویان رشته موسیقی و دیگر رشته‌ها مانند طراحی گرافیک و همچنین تمامی اساتید دانشگاهی و غیردانشگاهی که در این مسیر کنار ما بوده و هستند تشکر کنیم؛ بدون شک بدون حمایت و حضور و راهنمایی این عزیزان، رسیدن به این نقطه ممکن نبود و زین پس نیز بدون حمایت‌های این عزیزان و بزرگواران ادامه مسیر ممکن نخواهد بود.

محمدی گفت: جشنواره موسیقی صبا رویداد سالانه موسیقی برای دانشجویان سراسر کشور است و اولین هدف این جشنواره ایجاد فضایی با نشاط و انگیزه‌بخش برای فعالیت‌های هنری، پژوهشی و اجرایی با تمرکز بر کار گروهی و تعامل است. پس از آن، در تلاش است تا با ایجاد بستری برای ارائه دستاورد‌های نسل جوان موسیقی کشور و ایجاد ارتباط بین جریان‌ها، افراد و نهاد‌های گوناگون فعال در حوزه موسیقی، نقش یک چهارراه فرهنگی را برای کمک به جریان موسیقی آکادمیک کشور ایفا کند. ما امیدواریم بتوانیم در این دوره جشنواره، از تجربه دوره‌های پیشین استفاده کرده و با تکیه بر آنچه تا امروز انباشته‌ایم و سوار بر حمایت‌های اساتید عزیز و دانشجویان دغدغه‌مند، رویدادی آبرومند و مفید را برای تمامی مخاطبین جشنواره رقم بزنیم.

وی در رابطه با ارتباط ساختار جشنواره با اهداف آن چنین گفت: در بخش رقابتی، هدف اصلی ما خلق تجربه یک فرآیند هنری و علمی برای شرکت‌کنندگان با تمرکز بر کار گروهی در یک محیط رقابتی سالم است که موجب رشد افراد شود. در بخش‌های گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی کلاسیک ایرانی، تمرکز ما بر روی اجرای موسیقی مجلسی از مرحله تشکیل گروه تا اجرا بر روی صحنه و ضبط است. ما معتقدیم که اجرای موسیقی مجلسی حداکثر توانایی یک نوازنده را می‌طلبد و در عین حال نیازمند پرورش توانایی‌های ارتباطی و کار گروهی است.

در بخش‌های آهنگسازی، دیپلم آهنگسازی برای ارکستر ساز‌های ایرانی و پژوهش موسیقی، تلاش ما بر خلق تجربه تولید یک اثر هنری و پژوهشی از ایده تا انتشار در یک محیط سالم رقابتی است. در بخش غیررقابتی، زیربخش مراسم‌ها و کنسرت‌ها شامل افتتاحیه و اختتامیه جشنواره و همچنین کنسرت‌های جشنواره است که تلاش در ارائه دستاورد‌های نسل جوان دارند و یا شامل یک برنامه پژوهشی یا هنری ویژه می‌باشند. در زیربخش میان‌رشته‌ای، جشنواره صبا قصد دارد تا با برگزاری رویداد‌هایی با همکاری دیگر تشکل‌های دانشجویی، ارتباطات و تعاملات میان‌رشته‌ای در حوزه موسیقی را گسترش دهد.

در زیربخش آموزشی، جشنواره موسیقی صبا اقدام به برگزاری مجموعه‌ای از وبینار‌ها و سمینار‌ها خواهد کرد که هدف از آنها پرداختن به مسائل و دغدغه‌های مطرح در جشنواره از زبان صاحب‌نظران این زمینه‌ها، برای کمک و راهنمایی نسل جوان برای یافتن مسیر هنری خود است. در زیربخش بازارچه موسیقی صبا، جشنواره از تمامی مراکز و موسسات فرهنگی- هنری، ناشران موسیقی، انتشارات فعال در حوزه موسیقی، تشکل‌های دانشگاهی موسیقی و فعالین فرهنگی- هنری دعوت می‌کند تا در این بازارچه شرکت کنند و امیدوار است این بازارچه محیطی برای تعامل بین مخاطبین، شرکت‌کنندگان، اهالی بازارچه و به ویژه نسل جوان موسیقی باشد.

در انتها دکتر بابک خضرایی، ریاست محترم دانشکده موسیقی گفت: ما امیدواریم جشنواره موسیقی صبا همانطور که پیش‌بینی شده بتواند فضایی با نشاط و انگیزه‌بخش برای نسل جوان موسیقی کشور با تمرکز بر کار گروهی و خلق تجربه یک فرآیند هنری جدی ایجاد کند و همچنین بتواند بستری برای افزایش ارتباط بین دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دیگر مراکز آکادمیک آموزش موسیقی، موسسات و نهاد‌های فرهنگی- هنری، تشکل‌های فرهنگی- هنری دانشگاهی و غیر دانشگاهی و هنرمندان و فعالین حوزه فرهنگ و هنر باشد.

وی در پایان تصریح کرد: ما با خوشحالی از تمامی علاقه‌مندان سراسر کشور دعوت می‌کنیم تا در جشنواره موسیقی صبا شرکت کنند و بسیار مشتاق همکاری با دیگر مراکز آکادمیک آموزش موسیقی و موسسات و نهاد‌های فرهنگی- هنری کشور در برگزاری جشنواره هستیم. او از تمامی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های دیگر مانند انجمن‌های علمی و کانون‌های موسیقی دیگر دانشگاه‌ها دعوت کرد تا در این دوره جشنواره صبا به انجمن علمی موسیقی دانشگاه هنر بپیوندند و در برگزاری این رویداد سهیم باشند. او در انتها تاکید کرد که جشنواره موسیقی صبا رویداد سالانه موسیقی برای دانشجویان سراسر کشور است و هرچند توسط دانشگاه هنر برگزار می‌شود، اما متعلق به تمامی دانشجویان و نسل جوان کشور می‌باشد و دانشکده موسیقی مشتاق همکاری و تعامل با دیگر مراکز و موسسات آموزشی، فرهنگی و هنری در برگزاری این جشنواره است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته