دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1403 - 12:06

درباره کیوتن چه می‌دانید؟

درباره کیوتن چه می‌دانید؟
کوآنزیم Q۱۰ (CoQ۱۰) یک آنتی اکسیدان داخل سلولی است که اغلب در غذا‌های کاربردی و مکمل‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این، یک عنصر رایج در لوازم آرایشی است که اعتقاد بر این است که علائم پیری پوست را کاهش می‌دهد.
کد خبر : 927438

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بدن انسان به صورت طبیعی کیوتن تولید می‌کند ولی با بالا رفتن سن، این تولید کاهش می‌یابد. غیر از بالا رفتن سن، کمبود ویتامین ب 6، نقص ژنتیکی، افزایش تقاضای بافت‌ها در اثر بیماری، استرس اکسیداتیو ناشی از افزایش سن و عوارض جانبی درمان با استاتین نیز ، از مهمترین عوامل کاهش کیوتن در بدن است.

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که مولکول‌های مضری به نام رادیکال آزاد در سلول‌ها تولید می‌شود و از سطح آنتی اکسیدان‌های موجود در بدن فراتر می‌رود. این اتفاق بزرگترین دشمن پوست است. استرس اکسیداتیو باعث تجزیه کلاژن شده، عملکرد سلول‌های پوست را مختل می‌کند و حتی ممکن است باعث سرطان پوست شود.

در حالی که این روزها همه توجهات به سمت لزوم رسیدگی به پوست متمرکز شده است و همه از خواص ویتامین‌ها و سرم‌ها و کرم‌های دورچشم سخن می‌گویند، کوآنزیم کیوتن آرام آرام وارد فضای زیبایی و مراقبت‌های پوستی شد. یکی از مهمترین کاربردهای کیوتن در دستمال مرطوب‌ها به منظور پاک کردن آرایش است.
دستمال مرطوب از کی وارد بازار شد؟

دستمال مرطوب تکه کاغذ یا پارچه کوچک از قبل مرطوب شده است که اغلب تاشده و به صورت جداگانه بسته‌بندی می‌شود. دستمال مرطوب برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن انواع سطوح استفاده می‌شود چرا که این محصول آسان‌ترین و بهترین راه برای زمان‌هایی است که به آب و مایع دستشویی دسترسی ندارید.

اولین بار در سال 1957 آرتور جولیوس آمریکایی که آن زمان در صنعت لوازم آرایشی فعالیت داشت، دستگاهی برای تولید صابون و سپس برای اولین دستمال مرطوب را اختراع می‌کند. در سال 1960 او این اختراع خود را در نمایشگاه رستوران ملی شیکاگو رونمایی کرد و سپس  در سال 1963 با تولید این محصول برای رستوران کی اف سی ، فروش خود را آغاز کرد.

با گذشت زمان و افزایش سفرها، نیاز به این کالا نیز افزایش یافت. در این سفرها نیاز مبرم به این تمیزکننده کم جا و راحت بسیار محسوس بود اما به مرور زمان این قطعه پارچه یکبارمصرف و مرطوب به یک ضرورت در زندگی روزمره تبدیل شد. این پارچه کوچک قادر است از جزئی‌ترین تا عمیق‌ترین لایه سطوح را تمیز و ضدعفونی کند و به همین دلیل مصارف بی شماری دارد.

دستمال مرطوب آرایشی از چه چیزی ساخته شده است؟
کاغذ : کاغذ مورد استفاده دستمال مرطوب کاغذ کرافت است

الکل: برای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دستمال مرطوب‌ها، آن‌ها را به الکل، اتانول، ایزوپروپیل آغشته می‌کنند.

آب: اصلی‌ترین ماده‌ای است که در دستمال مرطوب استفاده می‌شود تا بافت کاغذ را مرطوب نگه دارد.

اسانس‌ها: برای بوی خوش دستمال‌ها، در برخی از آن‌ها از اسانس‌های خوشبو کننده استفاده می‌کنند.

نرم کننده: در دستمال مرطوب‌های آرایشی، از برخی نرم‌کننده‌ها مانند گلیسیرین استفاده می‌شود تا به نرمی‌پوست کمک کند.

ویتامین‌ها: برخی از دستمال مرطوب‌های آرایشی دارای ویتامین‌های سازگار با پوست هستند تا به لطافت و شادابی پوست کمک می‌کنند.

کیوتن: در جوامع امروزی تصور عموم از کیوتن، محصور به مصرف مکملها شده است، اما اخیرا محققان شواهد محکمی‌درباره کاربرد موضعی کیوتن یافته‌اند.این تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از کیوتن در محصولات مراقبت پوستی به صورت قابل توجهی عملکرد سلول‌های جوان سازی پوست را بهبود می‌بخشد.

کیوتن را فراموش نکنید

پوست، بیرونی ترین لایه بدن است و به صورت مداوم در معرض اشعه خورشید است. حدود 80% درصد پوست و حدود یک سوم کل پروتئین‌های بدن، از کلاژن تشکیل شده است.کیوتن با کمک به تولید هرچه بیشتر کلاژن، باعث افزایش بازسازی سلولی شده و با جلوگیری از تولید بیش از حد ملانین، باعث یکنواختی رنگ پوست می‌شود.

دقیقا به دلیل همین ویژگی مهم کیوتن است که از آن در دستمال‌های مرطوب استفاده می‌شود. در واقع برندهای معتبر آرایشی و بهداشتی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر قرار است دستمال مرطوب خاصیت تمیزکنندگی داشته باشد بهتر است مواد مفید دیگری در آن وجود داشته باشد تا هنگام تماس مستقیم با پوست این مواد مفید را وارد بدن کرده و به جوانسازی کمک کند
 
نکته مهم اما اینجاست که دستمال مرطوب‌های دارای کیوتن را نباید برای کودکان زیر سه سال استفاده کرد. به غیر از این مورد، استفاده از این ماده برای همین سنین مجاز است

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته