دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1403 - 10:50

درمان خانگی ریفلاکس معده چگونه است؟

درمان خانگی ریفلاکس معده چگونه است؟
ریفلاکس معده یکی از مشکلات شایع گوارشی است که با تغییراتی در سبک زندگی و مصرف برخی مواد غذایی می‌توان آن را مدیریت یا درمان کرد.
کد خبر : 927402

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از مشکلات شایع گوارشی بازگشت اسید معده به مری، رفلکس یا ریفلاکس معده است؛ این وضعیت می‌تواند باعث بروز علائمی مانند سوزش سردل، طعم تلخ یا ترش در دهان، درد قفسه سینه و مشکلات بلع شود.

علت رفلکس معده

ریفلاکس معده معمولاً به دلیل ضعف در عضله‌ای که بین مری و معده قرار دارد (اسفنکتر تحتانی مری) رخ می‌دهد. اسفنکتر یا Sphincter، یک عضله دایره‌ای‌شکل است که به‌طور معمول، انقباض مجاری و منافذ طبیعی بدن و در صورت نیاز، باز یا بسته شدن مجرا یا منفذ را کنترل می‌کند.
اسفنکتر تحتانی مری باید بسته بماند تا از برگشت اسید معده به مری جلوگیری کند. اگر این عضله ضعیف شود، ریفلکس رخ می‌دهد.

عواملی مانند چاقی به دلیل فشار به معده، مصرف غذا‌های چرب یا تند کافئین و نوشیدنی‌های گازدار، سیگار کشیدن، و استرس می‌توانند به تشدید این وضعیت کمک کنند. همچنین استعمال دخانیات نیز موشب کاهش فشار تحتانی مری و در نتیجه افزایش تولید اسید معده و ریفلاکس آن باشد.

بارداری در خانم‌ها و تغییرات هورمونی و فشار رحم بر معده، استرس و اضطراب، بیماری‌های زمینه‌ای مانند زخم معده، مصرف برخی از دارو‌ها مانند مسکن‌ها، آرام‌بخش‌ها، و برخی از دارو‌های فشار خون نیز امکان به وجود آمدن ریفلاکس را در بدن افراد به وجود می‌آورد.

درمان خانگی ریفلاکس معده

درمان ریفلاکس معده معمولاً شامل تغییرات در سبک زندگی، رژیم غذایی، و در برخی موارد، دارو‌ها یا جراحی است.
اجتناب از خوردن غذا‌های چرب، تند، سرخکردنی، ایجاد محدودیت شکلات، کافئین و نوشیدنی‌های گازدار و به جای آن مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات کامل و پروتئین‌های کم چرب، خوردن وعده‌های غذایی کوچک به جای سه وعده اصلی حجیم، افزایش نوشیدن آب از جمله تغییرات غذایی است که می‌تواند به کاهش ریفلاکس معده کمک کند.

تنظیم نحوه خوابیدن به ویژه بالاتر گذاشتن سر و تنظیم بالش می‌تواند از بازگشت اسید معده جلوگیری کند. همچنین نباید دو ساعت بعد از غذا خوابید اجتناب از دراز کشیدن بعد از خوردن غذا خوابید.

مصرف زنجبیل تازه یا چای زنجبیل یا عسل و انجیر خشک یا آب انجیر نیز به دلیل داشتن فیبر بالا، می‌تواند به کاهش تولید اسید معده کمک و در نتیجه سوزش و التهاب آن کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته