دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1403 - 11:09

یک میلیارد دلاری صرفه جویی در حوزه تولید برق محقق شد

یک میلیارد دلاری صرفه جویی در حوزه تولید برق محقق شد
کارشناس صنعت نیروگاهی با بیان اینکه در سه سال گذشته از طریق ارتقاء توان و رفع محدودیت ۲۱۶۹ مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاهی کشور افزوده شد، افزود: با این اقدام یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در صنعت نیروگاهی کشور رقم خورده است.
کد خبر : 927392

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، مهدی حافظی زاده در خصوص اقدامات صورت گرفته در سه سال گذشته برای ارتقاء ظرفیت تولید از طریق رفع محدودیت و بدون مصرف سوخت اضافه در نیروگاه‌های کشور گفت: در سه سال گذشته افزایش ظرفیت تولید ۱۲۶۹ مگاوات، از طریق ارتقاء و رفع محدودیت در سطح نیروگاه‌های کشور رقم خورد که شامل دو بخش است.

وی در همین رابطه افزود: این دو بخش شامل تکمیل پروژه‌های سیکل ترکیبی با راه‌اندازی فاز بخار آنها که علاوه بر افزایش ظرفیت، باعث افزایش بهره وری و صرفه‌جویی در مصرف سوخت شده است و بخش دوم شامل رفع محدودیت تولید واحد‌های نیروگاهی می‌شود.

این کارشناس صنعت نیروگاهی در خصوص استفاده از توانمندی داخلی برای افزایش ظرفیت تولید بیان کرد: در این بخش عملاً با کمک گرفتن از توانمندی داخلی، کاهش توان تولید نیروگاه‌ها باتوجه به تحریم‌های ظالمانه برطرف شده و با نزدیک شدن نیروگاه‌های قدیمی به توان تولید نامی، بخشی از نیاز مصرف کشور جبران شد.

حافظی‌زاده در خصوص میزان صرفه‌جویی ارزی از طریق رفع محدودیت و ارتقاء توان نیروگاهی گفت: نرخ جهانی احداث واحد‌های جدید نیروگاهی یک میلیون دلار به ازای هر مگاوات تولید برق است، اما طرح ارتقاء ظرفیت نیروگاه‌ها از طریق رفع موانع تولید و بهبود بهره‌برداری از آنها ۵۰۰ هزار دلار به ازای هر مگاوات است که تقریباً دوبرابر صرفه‌جویی ارزی در پی خواهد داشت و بر این اساس از این طریق چیزی حدود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی محقق شده است.

وی در خصوص نقش شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی در تحقق این مهم اظهار داشت: بیشترین نقش در رفع محدویت‌های تولید را متخصصان با تجربه نیروگاه‌ها با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌ها و سازندگان داخلی با ساخت داخل قطعات (high tech) یا فناوری پیشرفته و انحصاری و رفع وابستگی به شرکت‌های خارجی برعهده دارند.

حافظی‌زاده در پایان در خصوص میزان اثرگذاری ارتقاء توان و رفع محدودیت نیروگاهی در افزایش بازدهی نیروگاه‌ها گفت: با برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های رفع محدودیت بین ۲۰ تا ۲۵ درصد به توان تولید نیروگاه‌های قدیمی کشور افزوده شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: برق انرژی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته