دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با معرفی برگزیدگان؛

آیین اختتامیه ششمین کنگره ملی شعر اربعین برگزار شد

آیین اختتامیه ششمین کنگره ملی شعر اربعین برگزار شد
آیین اختتامیه ششمین کنگره ملی شعر اربعین، یادگار ماندگار شهید فخری‌زاده با معرفی برگزیدگان برگزار شد.
کد خبر : 927368

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اختتامیه ششمین کنگره ملی شعر اربعین، یادگار ماندگار شهید دکتر فخری زاده به همت وزارت دفاع و پشتیبانى نیروهاى مسلح و با حضور اهالى فرهنگ و هنر و شاعران برجسته کشور و با همراهی مهمانان لشکری و کشوری در ایام اربعین حسینی تالار اجتماعات باقرالعلوم دانشگاه صنعتى مالک اشتر برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام سید ضیاء الدین آقاجانپور رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، حجت الاسلام حسینی سیدنی معاون فرهنگی وزارت دفاع و دبیر کنگره، سردار ایرجی معاون تبلیغات و روابط عمومی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، سردار سعید صادقی معاون وزیر دفاع، دکتر جعفری رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر، سردار مهدی امیریان رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و مقامات لشکری و کشوری و همچنین شاعران برجسته کشور از جمله استاد محمد علی مجاهدی، سید علی موسوی گرمارودی، ناصر فیض، ولی الله کلامی زنجانی، علی محمد مؤدب، محمدمهدی عبداللهی (دبیر علمی کنگره)، حجت الاسلام سید عبدالله حسینی، محمد رسولی، محمدرضا طهماسبی و... حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهرداد حسینی سیدانی،  معاون فرهنگی سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و دبیر ششمین کنگره شعر اربعین گفت: شهید دکتر فخری زاده با همه مشغله‌های تخصصی و علمی، شعر را زبان رسا و کارآمد برای رساندن پیام‌ها و مفاهیم عمیق فلسفی می‌دانست. امسال قریب به ۶۲۷ اثر از ۲۶۰ شاعر مطرح کشوری به دبیرخانه این کنگره رسید که اثار بسیار خوب و ارزنده‌ای بود و ان شاء الله اشعار برگزیده در قالب کتابی چاپ و منتشر می‌شود.

این کنگره در هفت محور نقش اربعین در تقویت نهاد خانواده، نقش اربعین در ترویج فرهنگ عاشورا، نقش اربعین در زمینه سازی برای ظهور، نقش اربعین در تثبیت فرهنگ مقاومت و همراهی با محور مقاومت، تاثیر اربعین در ایجاد بصیرت سیاسی و اجتماعی، پیاده روی اربعین نماد وحدت امت اسلامی و نقش زنان در اربعین برگزار شد.در این دوره پس از دو مرحله داوری از ۱۲ اثر برگزیده تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ضیاءالدین آقاجان‌پور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: زبان شعر و ادبیات تاثیر فراوانی در سعادت بشر و انسان‌ها دارد. زبان هنر اهمیت بسیاری در معرفی جلوه‌های نورانی اربعین دارد و از این رو زبان هنر و ادبیات یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. زبان شعر زبان تأثیرگذار، فاخر و ماندگار است و استفاده از این زبان برای حماسه عاشورا و اربعین می‌تواند در تقویت و گسترش فرهنگ عاشورایی تأثیر گذار باشد.

وی افزود: نیروی اجتماعی بزرگی که در راهپیمایی اربعین به عشق حسین (ع) راهپیمایی می‌کنند، می‌خواهند بگویند ما امروز به ندای یاری خواستن حضرت سید الشهدا (ع) پاسخ می‌دهیم و به تعبیر حاج قاسم سلیمانی ما ملت امام حسین هستیم، امروز هم می‌خواهیم به ندای آن حضرت لبیک بگوییم. در راستای عمل به این آیه‌ی قران وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در راستای تولید اقتدار دفاعی به برکت خون شهدا و تحت زعامت فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه‌ای (مدظله العالی) به بالاترین سطح اقتدار دفاعی رسیده است، اقتداری که بازدارنده است و جرأت هرگونه تعرض و تجاوز را از نظام سلطه و ایادی آنان سلب نموده است و هم نقطه‌ی امیدی برای حمایت و دفاع از محرومان و مستضعفان شده است. نوای گرم حاج مرتضی طاهری رئیس هیئت مدیره خانه مداحان اهل بیت علیهم السلام زینت بخش این محفل نورانی بود.

در بخشی از این مراسم، از زحمات علمی و فرهنگی اساتید پیشکسوت شعر آیینی کشور استاد دکتر محمدعلی مجاهدی و استاد دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی در حوزه شعر آیینی تجلیل گردید. در بخش پایانی مراسم نیز از برگزیدگان ششمین کنگره ملى شعر اربعین نیز تقدیر به عمل آمد.

اسامی برگزیدگان ششمین کنگره ملی شعر اربعین طبق اعلام هیئت علمی کنگره به شرح ذیل است:

۱_راضیه مظفری از قم
۲_مهدی جهاندار از اصفهان
۳_عباس همتی از قزوین
۴_شهاب مهری از تهران
۵_رضا ابوذری از همدان
۶_آرش پورعلیزاده از رشت
۷_رضا رحیمی عنبران از مشهد
۸_حمیده پارسافر از اراک
۹_محدثه آشتیانی از تهران
۱۰_مریم کرباسی از اصفهان
۱۱_عاطفه خرمی از قم
۱۲_مجید لشکری از زاهدان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته