دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دخانیات قاتل سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر در ایران

دخانیات قاتل سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر در ایران
رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: سالانه ۵۰ هزار و ۵۰۰ نفر در اثر مصرف دخانیات در کشور فوت می‌کنند که ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای بخش‌های مختلف به بار خواهد آورد.
کد خبر : 927206

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت، در مورد آسیب‌های صنعت دخانیات به نظام سلامت کشور اظهار کرد: طبق آخرین آمار‌ها، در سال ۱۴۰۰، ۱۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مصرف‌کننده انواع محصولات دخانی بودند که شامل ۲۵ درصد مردان و ۴.۵ درصد زنان بوده که جمعیت آن به حدود ۱۰ میلیون نفر می‌رسد.

وی افزود: حدود ۵۰ هزار و ۵۰۰ نفر مرگ سالانه ناشی از مصرف دخانیات در کشور است. این میزان مرگ، ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که باری که به بخش سلامت برای درمان بیماری‌ها وارد می‌کند، حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. همچنین هزینه‌های ناشی از مرگ زودهنگام ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و سایر هزینه‌هایی که بابت کاهش بهره وری در اثر غیبت از کار تحمیل می‌شود نزدیک ۱۴ هزار میلیارد تومان است و این خسارت‌هایی است که ناشی از مصرف دخانیات در بخش سلامت و سایر بخش‌های توسعه‌ای است. از بین این ۵۰ هزار نفر، مرگ زودهنگام بسیار زیاد است. مرگ جوانان تبعات بسیاری برای کشور دارد.

ولی‌زاده در مصاحبه با رادیو گفتگو خاطرنشان کرد: براساس گزارشات ارائه شده در سال ۱۴۰۰، مصرف سیگار نزدیک ۲۰ درصد در بین مردان و کمتر از یک درصد در بین زنان بالای ۱۸ سال گزارش شده است. قلیان نیز حدود ۵.۵ درصد برای مردان و ۳.۵ درصد در بین زنان گزارش کرده‌اند.

رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت تصریح کرد: توسعه خدمات مشاوره‌ای ترک دخانیات، نظارت بر اصناف از طریق بازرسی محیط و گزارش موارد تخلف، آموزش برای صنوف و راه‌اندازی مراکز بدون دخانیات از جمله برنامه‌های دبیرخانه است تا بتوان مصرف دخانیات را کاهش داد. اگر همکاری لازم در سایر حوزه‌ها وجود نداشته باشد به اهداف مورد نظر دست نخواهیم یافت.

انتهای پیام/

برچسب ها: مصرف دخانیات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته