دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1395 - 13:08
*فضل‌الله یاری

سازمان برخی ملل

کد خبر : 92716

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، فضل الله یاری در ستون سرمقاله امروز -شنبه 22خرداد 95- روزنامه همدلی نوشت: سخنان روز گذشته «بان‌کی‌مون»‌دبیرکل سازمان ملل، درباره علت خروج نام عربستان‌سعودی از فهرست سیاه کشورهای «ناقض حقوق کودکان» یک اعتراف سنگین علیه ادعاهای دهن‌پرکن حقوق بشری این دستگاه عریض و طویل بین‌المللی است.


مرد چشم بادامی سازمان‌ملل روز گذشته، اگرچه تصمیم خود را «دشوار» و « دردناک» خواند، اما از آن دفاع کرد، دفاعیه‌ای که دم خروس «توجیه» از زیر قبای آن به‌خوبی دیده می‌شود.او گفت که به خاطر تهدید عربستان مبنی بر «قطع کمک‌های مالی به برنامه‌های سازمان ملل در کشورهای فقیر» این تصمیم را گرفته ‌است.عذری که دبیرکل سازمان ملل را گناهکارتر از پیش نشان می‌دهد.


کسی تصاویر دردناک کودکان یمنی در زیر آوارهای ناشی از حمله جنگنده‌های عربستان وهم‌پیمانانش را فراموش نمی‌کند و از همین‌رو بود که نام عربستان در فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان گنجانده شد. اما چگونه است که دبیرکل مشهورترین سازمان بین‌المللی بر سرمیز معامله آن می‌نشیند و آن را در منظر جهانیان، اعلام هم‌ می‌کند؟


درحقیقت ترجمه سخنان روز گذشته دبیرکل سازمان ملل این است که «ما به خاطر آن‌که عربستان به کودکان فلسطین و سودان و کشورهای فقیر دیگر، کمک مالی می‌کند، انتظار دارد که بر کودک‌کشی‌اش در یمن، چشم بپوشیم و ما نیز به خاطر کودکان دیگر(!) این کار را می‌کنیم.»


این معامله اگرچه در جهان امروز امری غیرعادی نیست، اما اعلام رسانه‌ای آن نشان می‌دهد که بسیاری از ارزش‌های جهان مدرن، همین‌قدر پوشالی و توخالی‌اند که حمایت سازمان ملل از کودکان جهان.
این معامله آشکار؛ از یک طرف نشان می‌دهد که حکام عربستان آن‌‎چه با عنوان«کمک» به کشورهای دیگر می‌فرستند «حق‌السکوت» دربرابر نقض گسترده حقوق بشر در کشور خود و البته کودک‌کشی در کشور همسایه است.


از طرف دیگر – که البته دردناک‌تر وتاسف‌بارتر است – نشان می‌دهد که سازمان ملل و دبیرکل ناتوان آن وجهه بین‌المللی این نماد جهانی را دست‌مایه بازی‌های سیاسی و معاملات اقتصادی خود قرار داده‌اند. و در نهایت این اتفاق نشان می‌دهد که ساختمان 39 طبقه واقع در منهتن نیویورک می‌تواند در هیبت جهانی خود فرو غلتد و سازمانی برای «برخی از ملل» باشد و نه همه ملت‌های جهان.در تصویری مجازی می‌توان این اتفاق تلخ را این‌گونه دید که عربستان با کمک برای تامین غذای کودکان فلسطین و روآندا، مجوز قتل کودکان یمن را از سازمان ملل دریافت می‌کند.با این معامله آشکار، دور نیست اگر روزی جهانیان ببینند که اسرائیل نیز با پرداخت مبلغی پول برای کمک به کودکان سومالی، مجوز بمباران کودکان فلسطینی خوابیده در رختخواب، نشسته بر سرکلاس درس و یا مشغول بازی در کوچه‌های غزه را به دست آورد و با افتخار آن را نیز رسانه‌ای کند.


بدون تردید معامله چند روز پیش دبیرکل سازمان ملل با فرستاده‌های عربستان سعودی، جدای از آن‌که فروش بخش‌هایی از اعتبار به جای‌مانده سازمان ملل است، حراج انسانیت و اخلاق و به ‌مزایده‌گذاشتن جان کودکان جهان به نفع ریاکاران بین‌المللی کلوب‌های مدعی کمک‌های انسان‌دوستانه است.


در این میان، اگرچه بر حکام سعودی عربستان حرجی نیست و آنان از ابتدای حکومت موروثی‌شان، تکلیف خود را با مفهوم حقوق ‌بشر روشن کرده‌اند، اما آن‌که در مقام مشهورترین چهره جهان ایستاده‌ است، اگر جهان را غرق صلح هم کرده‌باشد، نمی‌تواند رد خون کودکان بخشی دیگر از جهان را پنهان کند.


*روزنامه‌نگار


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب