دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

جزئیات برگزاری آزمون کانون وکلا اعلام شد/ خبر خوش رئیس کانون وکلای دادگستری به خبرنگاران

جزئیات برگزاری آزمون کانون وکلا اعلام شد  خبر خوش رئیس کانون وکلای دادگستری به خبرنگاران
نشست خبری رئیس و نواب کانون وکلای سراسری دادگستری ایران برگزار شد.
کد خبر : 927026

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری انا، نشست خبری رییس و نواب کانون وکلای سراسری دادگستری ایران (اسکودا) با حضور جعفر کوشا ریاست اسکودا، ابراهیم کیانی، نایب رییس اول و محمود حبیبی نایب رییس دوم صبح امروز در کانون وکلای دادگستری برگزار شد.

در ادامه جعفر کوشا در صحبت‌هایی گفت: روز خبرنگار مصادف هفدهم مرداد سال ۷۷ است که شهید صارمی به شهادت رسید، اما واقعا یک روز برای خبرنگاران نیست، چون این یک شغل و فنی است که همواره در طول زندگی جریان دارد چه در شفاف سازی و چه اگاه سازی مردم. قلم نه در حصار زمان و نه مکان است، چون از جنس اندیشه و شعور است.

وی در ادامه افزود: بسیاری از حکومت‌ها است که با آگاه‌سازی مردم نمی‌توانند کنار بیایند، اما خبرنگار با جهل مردم مبارزه می‌کند تا آن را به نور تبدیل کند. پس حتی خیلی‌هایشان به حبس محکوم می‌شوند و از این جهت یک خبرنگار آزاد و مستقل نمی‌تواند ساکت باشد. ما همه دنبال ازادی مشروط در حد قانون هستیم تا مردم به یک اگاهی و هوش اجتماعی با رفاه و امنیت برسند.

وی افزود: ما برای دکتر پزشکیان آرزوی سلامتی و موفقیت داریم امیدواریم در این وضعیت خاص در منطقه و کشور بتواند با حمایت مردم اقدامات لازم را در بحث معیشت انجام دهد، چون مردم در فشار هستند. انتخابات مجلس انجام شد، چهل و اندی حقوقدانان ما در مجلس بودند امیدواریم فراکسیون حقوقی تشکیل و ازین طریق خواسته‌های جامعه حقوق دان را در مجلس اعلام کنیم.

وی افزود: البته گله هم داریم که متاسفانه مهم‌ترین کمیسیون ما در مجلس است، اما عموما کسی داوطلب حضور در کمیسیون حقوق قضایی نمیشود، حتی خود حقوقدان هم رغبتی بدان ندارد. این نشان میدهد مردم از نمایندگان انتظار عمرانی دارند، اما نماینده وظیفه اش نظارت برقانون است، همین امروز باخبر شدیم رییس مجلس اعلام کرد که هفتاد نماینده رای ندادند و در صحن هم حضور دارند.

کوشا اظهار داشت: رسانه انتظار حمایت دارد بخصوص در جا‌هایی که خبرنگاران در حین یا به سبب انجام وظیفه مورد توهین، تهدید و ضرب و شتم قرار میگیرند ما بعنوان نهاد وکالت با توجه به رسالت وکیل و تاسی ازاینکه نام خداوند هم وکیل است، ما حامی و پشتیبان شما در مشکلاتتان هستیم.

وی توضیح داد: خبرنگاران هر گونه حمایت حقوقی، شخصی و خانوادگی خود دارند، می‌توانند به اتحادیه مراجعه و ما در سطح کشور بتوانیم یک چتر حمایتی حقوقی را برای خبرنگاران ایجاد کنیم. خبرنگاران ازاد، شایسته و ارزشمند باید حمایت شوند تا کمک کنیم قلمشان در راستای تنویر افکارعمومی حرکت کند.

وی درباره چالش‌های نهاد وکالت گفت: مجلس قبلی قانون تسهیل کسب درامد را تصویب کردند، متاسفانه کانون وکلا و سردفتران در زمره کسب وکار قرار گرفت تا پروانه هایشان در زمان صدور تسهیل شود. من انتظار دارم از رسانه‌ها مناظره‌های علمی و چالشی را درباره قانون تسهیل بین طرفدارات و مخالفان ایجاد کنند. اما انچه ما بعنوان نهاد وکالت متوجه شدیم با حذف ظرفیت و اعلام تراز برای قبولی شاهدیم که ۱۳۷۰۰نفر سال گذشته و مرکز مشاوران هم دونوبت هرکدام هزارنفر پذیرش کردیم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما که نمایندگان مردم هستید انتظار می‌رود اراده و افکار عمومی را بسنجید. پزشک، مهندس، قاضی و وکیل بی سواد نهایتا جامعه مضمحل ایجاد میکند. وقتی متروپل میریزد نقص مهندس ماست، وکیل هم نباید کارچاق کن و دلال شود، مگر ما چقدر پرونده داریم؟ شورای حل اختلاف، داوری، مرکز مشاوران و … کنار کانون وکلا قرار گرفته است. قوانینی در اینده باید وضع شود که یک کشور پیشرفته داشته باشیم، اما احساس ماست که قوانین کارشناسی نمیشود و کنشگران قبل تصویب مداخله ندارند.

وی یاداور شد: ما، چون اتحادیه هستیم انتظار داریم در مجلس بعنوان کارشناس باشیم، پتانسیلش وجود دارد. در قوه قضاییه هم انتظار داریم از اول فروردین تقاضای چند بار ملاقات رییس قوه کردیم، ولی پاسخ ندادند!.

کوشا در بخش پرسش و پاسخ درباره ازمون وکالت گفت: آزمون ۱۷ابان ۱۴۰۳برگزار می‌شود و ادغامی هم وجود ندارد و شنیدم مرکز مشاوران هم ازمونشان را اذر ماه برگزار می‌کنند.

کیانی هم عنوان کرد: ما هفده اول شهریور قرارداد را منعقد، دفترچه هم نیمه دوم شهریور منتشر و ابان ماه هم ازمون را برگزار میکنیم.

کیانی توضیح داد: زمان ثبت نام ازمون وکلا  نیمه دوم شهریور ماه است دفترچه را سازمان سنجش برگزار می کند.

کوشا درباره حوزه های حقوق شهروندی و   حمایت از موکلان گفت:  درارتباط دفاع از وکلا سیاست ما این است وکلای درخطر به لحاظ انجام وظیفه مورد حمایت قرار بگیرند، وکیلی که در دامغان و شاهرود مورد حمله قرار میگیرد، ما دفاع میکنیم چون این وکیل در دفاع از موکلش مورد حمله قرار گرفته. همچنین هروکیلی میتواند نظر سیاسی خود را داشته باشد اما ما صنفی عمل میکنیم نه سیاسی ! ما یک سری دفاعیات علنی نمیتوانیم داشته باشیم. این را درباره شروین حاجی زاده و دیگر افراد می‌گویم.سیاست این نیست که وکیل عیان نظر اعلام کند چون هم اینجا را مورد حمله قرار میدهند هم قانونی نیست سیاست ما از منظر رسالت و حمایت هایی این چنینی پیش بینی نشده است.

وی در ادامه افزود: اظهار نظر وکیل نیاز به اجازه ندارد هر  وکیلی بعنوان فرد عادی میتواند اظهارنظر کند اما این نباید در صنف صورت بگیرد و ما حمایت نمیتوانیم بکنیم  چون صنف مورد خطر قرار می‌گیرد. در نهایت ما حمایت خود را می‌کنیم اما ان را نمیتوانیم علنی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته