دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1403 - 00:03
کارآفرین برتر انگیزه و درد را با هم دارد؛

وقتی هنر حصیربافی با فناوری احیا می‌شود؛ استارت‌آپ نوآور به مرحله صادرات رسید

وقتی هنر حصیربافی با فناوری احیا می‌شود؛ استارت‌آپ نوآور به مرحله صادرات رسید
زمانی از هنر حصیربافی به عنوان صنعت فراموش‌شده یاد می‌کردند، اما سال‌های اخیر احیا و رونق این هنر به گوش می‌رسد، در حالی که تصور می‌کردیم خاک در دل و خانه‌ها روی این هنر سایه افکنده، هستند کارآفرینانی که گوی سبقت از مسئولان را ربوده‌اند و اجازه نسیان به فرهنگ و هنر اصیل ایرانی نمی‌دهند.
کد خبر : 927010

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ جنگیدند تا تغییر ایجاد کنند و میراثی که از گذشتگان به یادگار مانده را دوباره احیا کردند، این قصه کارآفرینانی است که جد اندر جد به شغل حصیربافی مشغول هستند.

حتی کسب و کارهای اینترنتی که امروزه تبدیل به مشاغل بدون زحمت شده هم این خانواده را از تلاش برای زنده نگه داشتن شغل آبا و اجدادیشان بازنداشت، هنر زیبای حصیربافی از زمان‌های بسیار دور در ایران رواج داشته و هستند خانواده‌هایی که کمر همت بسته‌اند تا مانع فراموشی یکی از ریشه‌دارترین صنایع گیلان و کشور شوند.

حسین یحیی‌پور از آن دست جوانانی است با همت و طبع بلند، کاری کرده که نه‌تنها صنعت حصیربافی به دست فراموشی سپرده نشود، بلکه این شغل به‌روز هم شده، چراکه هنر حصیربافی یکی از اصیل‌ترین هنرهای دستی خطه گیلان به شمار می‌رود.

کارآفرینی که هنر چند هزار ساله را احیاء کرد؛ از دستفروشی تا صادرات

کارهای یحیی‌پور کارآفرین برتر حصیربافی در کشور و استان گیلان را که نگاه کنید پی به خلّاقیت و ایده‌پردازی این کارآفرین می‌برید، این کارآفرین همچون پدربزرگ و پدرش با هنر حصیربافی خو گرفته و در این مسیر توانسته علاوه بر اشتغالزایی، این هنر را احیا کرده و از این هنر دستی مبلمان، میز و صندلی زیبای حصیری بسازد.

کارآفرین برتر در زمینه تولید حصیر از ۱۵ سالگی فعالیت خود را در این شغل آغاز کرده و به گفته خودش، ابتدا با دو نیرو کار را شروع کرده و اکنون این تلاش منجر به اشتغالزایی بیش از ۵۰ نفر شده است.

کشورهای عربی مشتری پروپاقرص هنرهای صنایع دستی و حصیرهای کارآفرین برتر این هنر هستند، اما به گفته یحیی‌پور، هیچ‌گونه حمایتی از سوی مسئولان نمی‌شود و صفر تا صد کار را با بر توانمندی و خلّاقیت خود پیش برده است.

به قول خودش با حمایت دولت قادر است حتی بیش از ۵۰۰ اشتغال در صنعت حصیربافی ایجاد کند و اصطلاحاً بازی را بلد است، اما حمایت نمی‌شود.

یحیی‌پور که عنوان هنرمند و کارآفرین برتر استان گیلان را با خود یدک می‌کشد و اکنون دانشجوی رشته امور اداری سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان است، از شرایط و سختی‌های کار در این حوزه گفت و البته به این نکته هم اشاره کرد که با علاقه و لذت به کار در شغل حصیربافی می‌پردازد.

کارآفرینی در ذات این خانواده است

کارآفرین برتر حصیربافی در ایران و دانشجوی رشته امور اداری سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با تأکید بر اینکه در حوزه حصیربافی، صنایع دستی و پاف حصیر فعالیت می‌کنیم، اظهار کرد: از کودکی به هنرهای دستی، صنایع‌دستی و حصیربافی علاقه داشتم؛ چراکه این شغل پدران ماست، به‌طوری‌‌که پدربزرگم حصیرباف بود و پدرم هم کارآفرین برتر کشور در صنعت حصیربافی است و مادرم هم به این شغل مشغول است.

یحیی‌پور اضافه کرد: از گذشته تاکنون کارآفرینی در ذات خانواده ما بوده و مادرم اکنون مشغول آموزش حصیربافی است و هنرمندان بسیار خوبی را در این حوزه تربیت کرده است، بنابراین با مشاهده فعالیت خانواده در حوزه هنر، صنایع‌دستی و کارآفرینی به شغل حصیربافی علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم با جدیت هنر رو به فراموشی حصیربافی را احیا کنم.

وی متذکر شد: از سن ۱۵ سالگی به‌صورت مستقل کارآفرینی در حوزه حصیربافی را آغاز کردم و ابتدا با دو نیرو فعالیتم را شروع کردم و امروز این نیروها به بیش از ۵۰ نفر می‌رسند، کارآفرینی و اشتغالزایی حس بسیار خوبی به من داد و انگیزه‌ام را چند برابر کرد تا کارم را توسعه داده و به خلق ثروت از حصیربافی و احیا این هنر زیبا بپردازم.

کارآفرینی که هنر چند هزار ساله را احیاء کرد؛ از دستفروشی تا صادرات

کارآفرین برتر حصیربافی در ایران درباره اینکه چه مدل‌هایی از حصیر را تولید می‌کنید؟ چنین پاسخ داد: تقریباً همه نوع مدل را تولید می‌کنیم و تخصص مجموعه‌ای که بنده مدیر آن هستم، تولید پاف حصیری، میر و صندلی و مبلمان است که در ایران برای نخستین‌بار به تولید آن اقدام کردیم و به‌شکل گسترده بازار را در اختیار داریم.

دانشجوی رشته امور اداری سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم بالایی از بازار با اختلاف در اختیار مجموعه ما قرار دارد و علاوه بر تأمین نیازهای داخلی به کشورهای خارجی صادرات هم داریم.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا ۴۰ نفر به‌طور مستقیم در مجموعه ما شاغل بوده و فعالیت می‌کنند، ادامه داد: این افراد صفر تا صد در اختیار مجموعه ما هستند و به کار خراطی می‌پردازند، ۱۰ تا ۱۵ نفر بعدی هم با کارگاه‌های جدا کار می‌کنند، اما حقوق و مزایای دریافتی‌شان از ماست و در نهایت نفرات شاغل در مجموعه به بیش از ۵۰ نفر می‌رسد که درآمد بسیار خوب دارند.

کارآفرین برتر حصیربافی در ایران در پاسخ به سؤال دیگر که برنامه‌های شما برای گسترش کارآفرینی و به‌کارگیری افراد بیشتر چیست؟ توضیح داد: برنامه و ایده بسیار زیادی داریم، اما متأسفانه از سوی مسئولان حمایت آنچنانی نمی‌شویم، از یک استارت‌آپ نوآور تبدیل به مجموعه‌های اثرگذار در کشور شدیم که صادرات هم داریم.

یحیی‌پور عنوان کرد: تقریباً ۳ سال و ۳ ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم و در این مدت از دو نیرو به بیش از ۵۰ نیرو رسیده‌ایم، اما مشکلی که وجود دارد «نقدینگی» است، در حالی که وقتی در مسیر تولید، اشتغال و کارآفرینی گام می‌گذارید، باید چند گام جلوتر باشید.

بومی‌های منطقه می‌دانند چه کاره‌ایم، از مسئولان خبری نیست!

دانشجوی رشته امور اداری سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان تأکید کرد: در سال‌های فعالیت هیچ‌گونه حمایتی از سوی مسئولان نشدیم! حتی وام و تسهیلاتی هم دریافت نکردیم و یک مسئول هم تاکنون در مجموعه ما حضور نیافته تا فعالیت ما را از نزدیک مشاهده کند.

کارآفرین برتر حصیربافی در ایران مطرح کرد: بومی‌های منطقه و مسئولان استان گیلان حتماً می‌دانند چه فعالیتی داریم، اما توجهی ندارند، در حالی که به‌اندازه چند نهاد دولتیب و خصوصی اشتغال ایجاد کرده‌ایم.

یحیی‌پور با تأکید بر اینکه بدون «نقدینگی» تولید به رونق نمی‌رسد، تبیین کرد: با دست خالی کار را شروع کردیم و توسعه می‌دهیم و تا هرکجا که نیاز باشد ادامه می‌دهیم و تولید را توسعه خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا کارآفرینی را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و درراستای فرهنگ‌سازی کارآفرینی در جامعه پیشنهاد کرد که کارآفرینان فعال باید مورد حمایت قرار بگیرند؛ از حمایت رسانه‌ای تا حمایت‌های مالی. دراینصورت است که کارآفرین ترغیب می‌شود و انگیزه پیدا خواهد کرد.

کارآفرین برتر حصیربافی در ایران افزود: وقتی تولیدکننده مدام ناله می‌کند که بدهی دارد و مبادا فرداروزی چک برگشت بخورد، در نتیجه دلسرد می‌شود، وقتی عنوان می‌کند که تمام سرمایه‌ خود را برای رونق کارآفرینی گذاشته و به نتیجه نرسیده، انگیزه‌شان را از دست می‌دهند.

یحیی‌پور بیان کرد: تولیدکنندگانی بسیاری داریم که بااستعداد هستند و افرادی را می‌شناسم که بعد از ورود به کار وقتی شرایط را مهیا ندیدند کنار رفتند، بنابراین باید از جوانان به‌خصوص ۳۰ ساله و پایین‌تر حمایت شود و با تسهیلات و حمایت‌های رسانه‌ای از تولیدکنندگان واقعی می‌توان مسیر کشور را به پیشرفت و توسعه سوق داد.

دانشجوی رشته امور اداری سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان یادآور شد: مثالی می‌زنم؛ چطور کشورهای آسیای شرقی توانستنددر کارآفرینی توسعه پیدا کنند؟ با حمایت مسئولانشان. در کشورهایی همچون چین، کره‌جنوبی، ژاپن و ... حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان آنقدر زیاد است که همه تمایل به کارآفرینی دارند، چراکه می‌دانند کارآفرینی ارزش ریسک دارد، در حالی که برخی تصور می‌کنند در ایران کارآفرینی ارزش ریسک ندارد.

کارآفرین برتر حصیربافی در ایران بیان کرد: از دکتر پزشکیان رئیس جمهور تقاضا می‌کنم از تولیدکننده و کارآفرین حمایت کند، یکسری به اسم تولیدکننده تسهیلات کلان دریافت می‌کنند و برج می‌سازند یا کالا خریداری کرده و در بازار آزاد می‌فروشند! تولیدکنندگان و کارآفرینانی مانند ما بسیار است که شبانه‌روز فعالیت می‌کنند.

کارآفرینی که هنر چند هزار ساله را احیاء کرد؛ از دستفروشی تا صادرات

یحیی‌پور مطرح کرد: دولت باید بازرسانی به محل کار تولیدکنندگان اعزام کند تا مشاهده کنند تولیدکنندگان واقعی چه کسانی هستند؟ من که با دست خالی ۵۰ نفر را شاغل کردم، در صورت حمایت دولت قادرم این عدد را به ۵۰۰ هم برسانم؛ چراکه بازی اشتغالزایی را خوب بلدم و روند کارآفرینی کاملاً پیش چشمم قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه حصیربافی یک هنر است، عنوان کرد: هنر، قیمت ندارد و دارای مجوز هنر هستیم و نیروهایی که در مجموعه ما فعالیت می‌کنند همگی هنرمندند، کارشان بسیار باارزش است و باید از آنان حمایت شود و کاری که در مجموعه ما انجام می‌شود به‌لحاظ اقتصادی و ریالی بیش از اینها ارزش دارد.

مشتریان پروپاقرص پاف‌ حصیری‌ چه قشری هستند؟

کارآفرین برتر حصیربافی در ایران متذکر شد: موجب افتخار است که در هنر حصیربافی فعالیت می‌کنم و به هنر و فرهنگ اصیل ایرانی و گیلانی کمک کنم، نکته مهم‌تر اینکه کارم با سرمایه ۵۰ میلیون تومان آغاز کردم و با چند ابزار و نیرو استارت کار را زدم و با کمک خدا کارمان دیده شد و درآمد کسب شده در مدت اخیر را هم صرف سرمایه‌گذاری کردم و از یک کارگاه ۳۰ متری توانستم سوله ۶۰۰ متری بسازم.

دانشجوی رشته امور اداری سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان گفت: بنابراین با تمامی مشکلات موفق شدم کارگاه را توسعه داده و اشتغالزایی کنم، اما با این شرایط صورتم را با سیلی سرخ نگه داشته‌ام.

وی درباره اینکه چه قشری از جامعه طرفدار محصول‌تان هستند؟ گفت: مشتریان ما را بیشتر بانوان تشکیل می‌دهند، چراکه به صنایع دستی علاقه‌مندند و پاف حصیری و صندلی از محصولاتی که در تمامی خانه‌ها طرفدار دارد و کسانی که به فرهنگ و هنر علاقه‌مند هستند می‌توانند محصولات ما را در منازل‌شان داشته باشند.

کارآفرین برتر حصیربافی در ایران در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره وضعیت صادرات هم گفت: پاف حصیری و صندلی را به کشورهای عربی مانند امارات و ترکیه صادر می‌کنیم و حتی در ترکیه نمایندگی مجازی و در دبی نمایندگی حضوری داریم؛ در حال حاضر بار ۱۰۰ میلیون تومانی در دبی مانده، اما به‌دلیل تقاضای زیاد توان تولید بیشتر نداریم، چراکه نیازمند سرمایه هستیم و دولت باید حمایت کند و سرمایه‌گذاری هم نیست که حمایت‌مان کند و این مسئله تبدیل به یکی از چالش‌های صادراتی شده است.

یحیی‌پور همچنین به کسانی که علاقه به فعالیت در هنر حصیربافی هستند، توصیه کرد که ابتدا تجربه لازم را در این هنر بیشتر کنند و اشراف بیشتری بر اوضاع بازار داشته باشد که باید چند سالی در این حوزه شاگردی کند و با سرمایه کم کار را آغاز کند و در نمایشگاه‌ها حضور یابد، بنده از دستفروشی کارم را آغاز کردم و از صفر کارم را شروع کردم و اکنون افتخار دارم که یکی از کارآفرینان کشورم باشم.

کارآفرینی که هنر چند هزار ساله را احیاء کرد؛ از دستفروشی تا صادرات

دانشجوی رشته امور اداری سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان خاطرنشان کرد: هنر حصیر فصلی است و مشتریانش هم قشر خاصی از جامعه هستند، اینگونه نیست که همه مردم به این هنر علاقه‌مند باشند و محصولات را بخرند و فروش حصیر مقداری دشوار است و باید با تجربه وارد این کار شد، میزان درآمد در شغل حصیربافی و پاف حصیری می‌‌تواند در ماه از ۲۰ میلیون تومان فراتر برود که از بسیاری از مشاغل موجود در ایران بهتر است، در حال آماده‌سازی پکیج‌های آموزشی هستیم که به‌زودی وارد بازار می‌شود، اینکه چگونه می‌توان با تولید، فروش و صادرات محصولات حصیری به درآمد رسید و در صورت حمایت دولت قادر به انجام کارهای بزرگ‌تر هستیم. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته