دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1403 - 13:23

اجرای ۱۴۸ همت پروژه زیربنایی در بنادر کشور

اجرای ۱۴۸ همت پروژه زیربنایی در بنادر کشور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حوزه توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت‌ها، هم‌اکنون ۱۴۸ همت (هزار میلیارد تومان) پروژه در دست اجرا است.
کد خبر : 926790

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان بنادر و دریانوردی، «علی‌اکبر صفایی» با بیان اینکه سیاست‌های توسعه‌ای این سازمان در دولت سیزدهم متوازن و یکپارچه بوده است، تاکید کرد: در این دوره، مبنای برنامه‌های توسعه‌ای در بخش‌های بندری و دریایی، مبتنی بر توسعه در همه عوامل وابسته به آن بوده است.

وی با تشریح عملکرد بندری و دریایی کشور در سال ۱۴۰۲، تاکید کرد: با توجه به تخصصی بودن سازمان بنادر و دریانوردی، از دیگر سیاست‌های اجرایی این سازمان در دولت سیزدهم، به‌کارگیری و استفاده از توان تخصصی در داخل سازمان و پرهیز از مدیریت غیرمتخصص بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حادثه برای ناوچه سهند و تلاش واحد‌های مختلف فنی و مهندسی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از غرق شدن کامل این ناوچه در تیرماه گذشته، خاطرنشان‌کرد: تلاش و توان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در جلوگیری از غرق کامل ناوچه سهند و ممانعت از ایجاد هزینه گزاف اسکراپ، قابل افتخار است.

صفایی با اشاره به نقش مؤثر سازمان بنادر و دریانوردی در شکل‌گیری و تصویب سیاست‌های توسعه دریامحور در مجمع تشخیص مصلحت نظام و به حرکت در آوردن و مشارکت ۲۸ ارگان و مجموعه دریایی کشور در تصویب این سند مهم، گفت: امروز با ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب، برنامه‌های مهم و راهبردی در بخش‌های مختلف دریایی و بندری کشور تدوین شده و در دست انجام است.

وی ادامه‌داد: در بخش بین‌المللی و در حوزه ترانزیت سال گذشته شاهد ۴۵ درصد افزایش بودیم و این میزان در سال جاری ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: آمار‌ها و ارقام در حوزه توسعه دریا محور در بخش بین‌المللی بی‌نظیر است؛ به عنوان نمونه در بحث نوسازی تجهیزات بندری و دریایی تاکنون ۱۰۸ تجهیز بندری توسط سازمان بنادر و دریانوردی و توسط بخش‌های خصوصی در دولت سیزدهم نصب شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۸ فروند تجهیزات دریایی در دست ساخت و بهره‌برداری است، ادامه‌داد: از این تعداد ۴۰ فروند در بنادر کشور به بهره‌برداری رسیده است.

صفایی درباره ارتقای شاخص بنادر محلی نیز اظهار داشت: در راستای رونق اقتصادی در این بخش اقدامات زیادی انجام شده است و در استان‌های خوزستان، بنادر شمالی، سیستان و بلوچستان پروژه‌های ارزشمند زیادی در اختیار بنادر قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان‌داشت: در بحث توسعه گردشگری دریایی استان هرمزگان احداث بندر «نخل ناخدا»، توسعه بندر شهید حقانی و جزیره ابوموسی را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم از نظر نوع پروژه و حجم اعتبار آنها در طول تاریخ بنادر کار‌های بی‌نظیر انجام شده است، اضافه‌کرد: برای نخستین بار ساخت چهار کشتی در دریای خزر به عنوان یک کار راهبردی در حوزه دریا با بهره‌گیری از توانمندی داخلی شروع شده است.

نماینده وزیر و رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قرارداد‌های وزارت راه و شهرسازی نیز ضمن تحسین برانگیز برشمردن عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه‌های مختلف دریایی و بندری طی سال‌های گذشته، تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، اقدامات بسیار مهم و راهبردی در حوزه رشد و توسعه تجارت دریابرد به انجام رسانده است.

«مهدی نورایی» با اشاره به سیاست‌های توسعه دریامحور ابلاغی رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان‌کرد: راهبرد‌های سازمان بنادر و دریانوردی در جذب و به‌کارگیری سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در پیشبرد اهداف این سیاست‌ها بسیار موثر بوده است.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی سامانه طرح جامع بندری در بندر شهید رجایی، ابراز امیدواری کرد مسیر پیشرفت و خدمت‌رسانی با سرعت بیشتری انجام شود و شاهد دستاورد‌های بیش از گذشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: بندر حمل و نقل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته