دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1403 - 10:04

نحوه خرید میلگرد از بورس چگونه است؟

نحوه خرید میلگرد از بورس چگونه است؟
روش‌های مختلفی برای خرید میلگرد وجود دارد، اما اگر به دنبال امن‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش برای خرید انواع میلگرد می‌گردید، بورس کالا بهترین گزینه است.
کد خبر : 926718

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روش‌های مختلفی برای خرید میلگرد وجود دارد، اما اگر به دنبال امن‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش برای خرید انواع میلگرد می‌گردید، بورس کالا بهترین گزینه است. حضور در بورس و خریدوفروش آهن آلات از طریق آن به شما کمک می‌کند که برای همیشه از شر دلالان و سودجویان در این بازار خلاص شوید؛ این یعنی، خداحافظی با قیمت‌های بالا و غیرمنطقی و همچنین محصولات بی‌کیفیت! اما خرید میلگرد از بورس چگونه است؟ شرایط آن چیست؟ آیا هر خریداری می‌تواند آن را انجام دهد؟ این مقاله به تمام سوالات شما درباره این موضوع پاسخ می‌دهد.

بورس کالا؛ بهترین مرکز برای خرید میلگرد

نام «بورس کالا» اولین بار در سال 82 بر سر زبان‌ها افتاد. این بازار با هدف ایجاد بستری مناسب برای خریدوفروش انواع میلگرد و محصولات حوزه آهن آلات افتتاح شد. تقریبا دو سال بعد از شروع کار، بورس کالا براساس قانون جدید بازار اوراق بهادار توسعه پیدا کرد. در این بازار، محصولات مختلفی مانند مواد خام معدنی و صنعتی، شمش طلا، فرآورده‌های نفتی و پالایشگاهی به همراه محصولات کشاورزی و ... معامله می‌شود. میلگرد نیز یکی از کالاهای پرتقاضا در بورس کالا است. خرید میلگرد از این بازار ریسک کمتری دارد. از طرفی به دلیل خرید مستقیم از تولیدکننده (بدون واسطه) مقرون به صرفه خواهد بود. با این وجود، خرید میلگرد از این بازار چندان آسان نیست و باید به برخی نکات و شرایط توجه کنید. در ادامه به مراحل خرید میلگرد از بورس کالا خواهیم پرداخت.

چگونه از بورس کالا، میلگرد بخریم؟

برای خرید میلگرد از بورس کالا، باید مراحل خاصی را دنبال کنید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. خوب است بدانید که بورس کالا، یک بازار کاملا فیزیکی است و در آن محصولات با عرضه اولیه کارخانه‌های تولیدکننده قطعات فولادی با قیمت مناسب به فروش می‌رسند. در حقیقت بورس کالا، کمک زیادی به تثبیت قیمت مقاطع فولادی و محصولات فلزی در بازار می‌کند.

  1. انتخاب کارگزار مناسب

اولین قدم برای خرید میلگرد از بورس، شناسایی و انتخاب یک کارگزار مناسب و معتبر است. این کارگزار می‌تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد. به یاد داشته باشید که کارگزار معاملاتی شما باید حتما مجوز خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده باشد. در حال حاضر تقریبا 90 کارگزاری در بورس کالا فعال هستند.

  1. دریافت کد معاملاتی

هرکسی که در بورس کالا اقدام به خریدوفروش کالا یا محصولی می‌کند باید حتما یک کد معاملاتی یا کد بورسی داشته باشد. برای دریافت کد بورسی خود، باید به کارگزاری موردنظر درخواست دهید. از جمله مدارک موردنیاز برای این کار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کپی از تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی

  • تکمیل فرم درخواست کد مشتریان بورسی (در این فرم، باید اطلاعاتی مانند آدرس، کد پستی، شماره تلفن و ... را پر کنید)

اگر شما می‌خواهید به عنوان یک شخص حقوقی اقدام به خریدوفروش میلگرد کنید، باید مدارک زیر را فراهم کنید:

  • تصویر روزنامه رسمی ثبت شرکت

  • اسکن مدارک هویتی اعضای شرکت

  • اسکن روزنامه آخرین تغییرات شرکت

  • فهرست صاحبان امضا

  • فهرست کلیه سهامدارانی که بالای 10 درصد سهم داشته باشند

  • شماره حساب جاری اشخاص حقوقی

با ارائه این مدارک، می‌توانید به راحتی، کد معاملاتی خود را دریافت کنید.

  1. تکمیل فرم درخواست خرید

در بورس کالا برای خرید هر محصولی مانند میلگرد، باید یک فرم درخواست خرید پر کنید. این فرم شامل اطلاعاتی مانند نوع و نام کالا، بالاترین قیمت خرید و همچنین نام کارخانه تولیدکننده است.

  1. واریز کردن پیش پرداخت

زمانی که شما فرم درخواست خرید را پر می‌کنید، کارگزار، درخواست را بررسی کرده و هماهنگی‌های لازم را برای دریافت کالای موردنظر از کارخانه تولیدکننده انجام می‌دهد. در این مرحله برای خرید میلگرد، باید به اندازه 10 درصد از مبلغ کل سفارش خود را به عنوان پیش پرداخت، واریز کنید. از طرفی، میلگردها جزو کالاهای صادراتی محسوب می‌شوند؛ به همین دلیل باید سهم کارگزاری (5 درصد) را نیز لحاظ کنید.

  1. خرید میلگرد از بورس و کسر کارمزدها

زمانی که سفارش توسط کارگزاری، تایید و خرید میلگرد از طرف آن انجام شد، کارگزار یک صورت حساب شامل اطلاعاتی از جمله کارمزد کارگزاری، عوارض بورس و ... به شما ارائه می‌شود. در این مرحله باید صورت حساب خرید خود را بررسی کرده و تا حداکثر 10 روز، مابقی مبلغ خرید را پرداخت کنید. در نهایت نیز فیش بانکی تراکنش را ارائه دهید. خوب است بدانید که در صورت پرداخت نکردن مبلغ کل موردنیاز، معامله شما یک طرفه فسخ شده و باید حتما کارمزد کارگزاری را بپردازید.

  1. تسویه کامل مبلغ میلگردهای خریداری شده

بعد از آنکه مابقی مبلغ خرید میلگرد را پرداخت کردید، کارگزار بورس، با تولیدکننده میلگرد تسویه حساب کرده و حواله فروش را برای شما ارسال می‌کند. در این مرحله، شما باید چگونگی حمل و ارسال بار میلگرد را تعیین کرده و آدرس تخلیه بار را مشخص کنید. تمام این موارد، باید قبل از ارائه حواله فروش بررسی شود.

چرا خرید میلگرد از بورس کالا؟

مزایای خرید میلگرد از بورس کالا عبارت هستند از:

  • قیمت شفاف و رقابتی

  • کاهش ریسک نوسانات قیمتی

  • اطمینان از کیفیت

  • دسترسی آسان به اطلاعات (مانند قیمت‌ها، حجم معاملات، مشخصات فنی و ...)

  • کاهش هزینه‌های معاملاتی

شرایط خرید میلگرد از بورس چیست؟

مهمترین شرایط خرید میلگرد از بورس، محدودیت زمانی آن است. به‌طورکلی شما فقط 3 روز فرصت دارید که مبلغ کامل سفارش میلگرد خود را پرداخت کنید، در غیر این صورت به ازای هر روز به اندازه 25/0% از کل ارزش معامله خود را باید جریمه پرداخت کنید. این فرایند جریمه تا 10 روز ادامه دارد و در صورت تکرار این روند، معامله فسخ خواهد شد. البته در این مدت می‌توانید باز هم در بعضی روزهای اعلام شده درخواست خرید (راس ساعت یازده ظهر) ثبت کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی کامل نحوه خرید میلگرد از بورس کالا پرداختیم. آیا تجربه خرید از این بازار را تاکنون داشته‌اید؟ بنظر شما چه چالش‌هایی در مسیر خرید میلگرد از بورس کالا وجود دارد؟ لطفا نظرات خود را با ما در پایین همین مطلب در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

چه مزایایی برای خرید میلگرد از بورس کالا وجود دارد؟

خرید میلگرد از بورس کالا به دلیل شفافیت قیمت‌ها، کاهش ریسک نوسانات قیمتی، اطمینان از کیفیت محصولات، دسترسی آسان به اطلاعات و کاهش هزینه‌های معاملاتی بسیار به صرفه است.

برای خرید میلگرد از بورس کالا چه مراحلی باید طی کرد؟

برای خرید میلگرد از بورس کالا، ابتدا باید یک کارگزاری انتخاب کنید و سپس با توجه به اطلاعیه‌های عرضه، درخواست خرید خود را ثبت نمایید. پس از تایید درخواست، در صورت برنده شدن در مزایده، مراحل تسویه حساب و تحویل کالا انجام می‌شود.

آیا خرید میلگرد از بورس کالا برای همه افراد مناسب است؟

خرید میلگرد از بورس، برای خریدهای خرد یا افرادی که به دنبال تحویل فوری کالا هستند، چندان مناسب نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: خرید میلگرد بورس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته