دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مرکز بسیج دانشجویی دانشکده‌های ملی مهارت در بیانیه‌ای اعلام کرد؛

تغییر نام دانشگاه ملی‌مهارت؛ زمینه‌ساز توسعه آموزش‌های مهارتی کشور/ نرخ اشتغال افزایش می‌یابد

تغییر نام دانشگاه ملی‌مهارت؛ زمینه‌ساز توسعه آموزش‌های مهارتی کشور  نرخ اشتغال افزایش می‌یابد
مرکز بسیج دانشجویی دانشکده‌های ملی مهارت سراسر کشور اعلام کرد:‌ تغییر نام دانشگاه ملی مهارت یک رویداد تکمیلی در کنار سایر تحولات رخ داده در دانشگاه است و می‌تواند زمینه‌ساز یک جهش لازم برای توسعه آموزش‌های مهارتی کشور باشد.
کد خبر : 926680

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز بسیج دانشجویی دانشکده‌های ملی مهارت سراسر کشور در خصوص ارتقای نام دانشگاه بیانیه‌ای صادر کرد.

کار بدون علم، کم‌اثر است؛ علم بدون کار، بى‌اثر است. مقام معظم رهبری (مدضلله العالی)

مسئله مهارت‌آموزی و تقویت زیرساخت‌های مهارتی، یکی از پایه‌های پیشرفت در کشور‌های مختلف بوده است. توسعه نظام مهارتی به عنوان یکی از ابزار‌های کلیدی در کاهش چالش‌های حوزه اشتغال نیز شناخته می‌شود. با تربیت منابع انسانی ماهر می‌توان به صورت همزمان و با یک تیر چندین هدف کلیدی را نشانه گرفت.

در اولین هدف، این موضوع باعث افزایش نرخ اشتغال پایدار جوانان می‌گردد. در وهله دوم، با اشتغال جوانان زمینه برای ازدواج مناسب و به موقع آنان و کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌شود. از طرفی امروزه یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی صنایع عدم دسترسی مناسب برای تامین کادر ماهر برای خطوط تولیدی و کارخانه‌ها و کارگاه‌های خود است. طبیعتا با توسعه نظام مهارتی این چالش صنعت نیز حل خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) نیز در دیدار‌ها و بیانات مختلف به اهمیت این حوزه تاکید دارند. بررسی منویات و بیانات معظم له نشان می‌دهد ایشان یکی از اهداف توسعه آموزش‌های مهارتی در کشور را هویت‌آفرینی برای جوانان می‌دانند. ایشان کلماتی این چنین در بیان اهمیت مهارت‌آموزی و نقش آن در هویت‌سازی بیان می‌دارند: "هم زندگی مادّی‌شان تأمین است، هم ازلحاظ روحی شادابند، هم دارند به جامعه خدمت می‌کنند". این کلمات بیانگر جایگاه ویژه این نوع از آموزش‌ها و تاثیر آن در مسئله هویت‌آفرینی است.

برای بیان هدف بیانیه حاضر باید اشاره کرد که نتایج بررسی‌های مراکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشکده‌های ملی مهارت سراسر کشور نشان می‌داد، علی‌رغم فعالیت‌های بالای دانشجویان در سراسر کشور، یکی از چالش‌های موجود در بدنه دانشجویی کمبود اعتماد به نفس به ویژه در مقایسه نام محل تحصیل خود با سایر دانشگاه‌های دیگر است. از طرفی اشتراک لفظی کامل این دانشگاه با سازمان فنی و حرفه‌ای نیز موضوع چالش برانگیز دیگری بود که حتی در توزیع برخی امکانات نیز باعث اشتباه در نظام تخصیص بودجه می‌شد و این مرکز در بررسی‌های خود با آن مواجه گردید؛ لذا تغییر و ارتقای نام دانشگاه به عنوان دانشگاه ملی مهارت، رویداد بزرگ و هویت‌سازی بود که در ماه‌های اخیر و پس از سال‌ها پیگیری به ثمر نشست.

بررسی‌های مراکز نشان می‌دهد که این تغییر نام که یک رویداد تکمیلی در کنار سایر تحولات رخ داده در دانشگاه است، می‌تواند زمینه‌ساز یک جهش لازم برای توسعه آموزش‌های مهارتی کشور باشد. از جمله این رویداد‌ها تغییر در ساختار و اضافه شدن معاونت صلاحیت حرفه‌ای است که تضمین کننده حفظ اهداف راهبردی دانشگاه و ممانعت از انحراف از ماموریت خود یعنی تربیت تکنسین است. رویداد قابل توجه دیگر چندین برابر شدن بودجه دانشگاه ملی مهارت است که نویدبخش تمرکز دستگاه‌های عالی تصمیم‌گیر بر این حوزه کلیدی است. از طرفی نهضت موثر کنسرسیوم‌های اشتغال دانشگاه که پای صد‌ها مرکز صنعتی عظیم را به دانشگاه باز کرده و در صف بهره‌برداری از منابع انسانی ماهر دانشگاه قرار گرفته‌اند نیز مکمل این رویداد هویت‌ساز است.

در پایان باید اشاره کرد که مراکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشکده‌های کشور ضمن حمایت از رویداد هویت‌ساز ارتقای نام دانشگاه، تاکید می‌دارد افراد و گروه‌هایی که نام علمی را یدک می‌کشند لازم است با عینک تخصصی و فنی و به دور از احساسات و غرض‌ورزی و رویکرد‌های جناحی و برای رضای خداوند متعال موضوعات را تحلیل کنند و زمینه را برای سوءاستفاده گران فراهم نکنند.
سایه رهبری مستدام انشاءالله

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته