دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معرفی دانشگاه علم و صنعت ایران به‌عنوان قلب تپنده مهندسی و نوآوری

معرفی دانشگاه علم و صنعت ایران به‌عنوان قلب تپنده مهندسی و نوآوری
دانشگاه علم و صنعت ایران، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور، با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال و به مساحت ۴۲ هکتار در شمال شرقی شهر تهران واقع شده و به عنوان یکی از مراکز پیشرو در آموزش و پژوهش در حوزه‌های مهندسی و علوم پایه، با تأکید بر تحقیقات کاربردی و ارتباط مستمر با صنعت، نقش مهمی در تربیت نیروی متخصص و توسعه علمی کشور ایفا می‌کند.
کد خبر : 924498

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در سال ۱۳۰۸ هسته اولیه دانشگاه علم و صنعت با هدف ایجاد زمینه­‌های لازم برای تحصیلات دوره عالی مهندسی در کشور، تحت عنوان «مدرسه صنعتی دولتی» با بهره گیری از استادان آلمانی و ایرانی در خیابان ۳۰تیر (قوام السلطنه سابق) تأسیس و بعدا به «هنرسرای عالی» تغییر نام یافت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وزارت علوم وقت تبدیل نام آن به «دانشگاه علم و صنعت ایران» را تایید کرد.

تاریخچه دانشگاه

در سال ۱۳۰۸ هسته اولیه دانشگاه با هدف ایجاد زمینه­‌های لازم برای تحصیلات دوره عالی مهندسی در کشور، تحت عنوان «مدرسه صنعتی دولتی» با بهره گیری از استادان آلمانی و ایرانی در خیابان ۳۰تیر (قوام السلطنه سابق) تأسیس شد و «مدرسه صنعتی دولتی» نام گرفت. در دهه ۱۳۱۰ شمسی، مدرسه صنعتی دولتی به «هنرسرای عالی» تغییر نام داد و فعالیت‌های آموزشی خود را گسترش داد.

سال۱۳۱۱ اولین دانش آموخته مهندسی ایران در رشته مهندسی ماشین و در سال ۱۳۱۴ اولین دانش آموخته در رشته مهندسی شیمی موفق به دریافت دانشنامه مهندسی از این هنرسرا شدند.

سال ۱۳۳۶ شمسی، هنرسرای عالی به «هنرسرای عالی فنی» تغییر نام داد و در زمینه‌های مختلف مهندسی شروع به پذیرش دانشجو کرد.

از سال ۱۳۴۱ بار دیگر این مؤسسه طی تحولاتی به مکان جدیدی در نارمک (محل کنونی دانشگاه علم و صنعت ایران) انتقال یافت. پس از استقرار در محل کنونی با ایجاد رشته‌های جدید زیر ساخت‌های لازم جهت توسعه هنرسرای عالی، پذیرش دانشجوی مهندسی استمرار یافت و سال ۱۳۵۱ «هنر سرای عالی» به «دانشکده علم و صنعت ایران» تغییر نام داد.

در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و در اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به گسترش و ایجاد تغییرات کمی و کیفی در برنامه‌های علمی و آموزشی دانشکده و احراز شرایط لازم جهت ارتقاء به دانشگاه، وزارت علوم وقت تبدیل به «دانشگاه علم و صنعت ایران» را تایید کرد.

دانشکده‌ها و مراکز دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم وصنعت ایران، دارای ۶ معاونت، ۱۵ دانشکده، ۱۲پژوهشکده، ۱۲مرکز تحقیقاتی، یک موسسه تحقیقاتی و ۱۰ قطب علمی می‌باشد. پردیس اصلی دانشگاه، دارای امکانات آموزشی و پژوهشی گسترده‌ای از قبیل مرکز اسناد علمی و اطلاع رسانی حضرت امام رضا (ع)، مراکز تحقیقاتی، مرکز انتشارات، مرکز اطلاعات و فناوری ارتباطات، مرکز آموزش الکترونیکی، کارگاه‌های صنعتی، آزمایشگاه‌های متعدد، مجهز و تخصصی است.

دانشکده‌ها

دانشکده مهندسی برق

دانشکده مهندسی مکانیک

دانشکده مهندسی خودرو

دانشکده مهندسی راه آهن

دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر

دانشکده شیمی

دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز

دانشکده مهندسی صنایع

دانشکده مهندسی عمران

دانشکده فناوری های نوین

دانشکده فیزیک

دانشکده مهندسی کامپیوتر

دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی

دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت

دانشکده مهندسی مواد و متالورژی

واحدها و مراکز آموزشی

مرکز آموزش الکترونیکی

پردیس شماره ۲

واحد ارس

واحد چابهار

واحد کیش

واحد نور

واحد دماوند

این دانشگاه در کدام مقاطع دانشجو می‌پذیرد؟ 

دانشگاه علم و صنعت ایران در مقاطع مختلف تحصیلی مانند مقطع کارشناسی (لیسانس) ، مقطع کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) و مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرد. پذیرش دانشجو در این مقاطع از طریق آزمون سراسری کنکور در ایران انجام می‌شود. دانشگاه علم و صنعت ایران هر ساله تعداد زیادی دانشجوی مستعد را در مقاطع مختلف تحصیلی جذب می‌کند و با ارائه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی متنوع، به توسعه علمی و فناوری کشور کمک می‌کند.

برخی از افتخارات ملی و بین المللی دانشجویان

کسب مقام دوم در مسابقات بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی فیراکاپ آزاد ایران توسط دانشجویان علم و صنعت ایران،سال ۲۰۲۳

کسب مقام دوم در مسابقه‌ بین‌المللی برنامه‌سازی دانشجویی (ICPC) منطقه غرب آسیا، سال۲۰۲۳

کسب رتبه سوم تیمی مسابقه ملی دانشجویی علم و فناوری آکوستیک و ارتعاشات ایران ، سال ۱۳۹۲

کسب مقام سوم در رشته شبیه سازی امداد و نجات جام جهانی در مسابقات روبوکاپ آلمان ، سال۲۰۰۶

کسب مقام های اول وسوم دوتیم دانشکده ، در سومین دوره از مسابقات روباتیک کشوری

شرکت تیم روباتیک دانشکده دانشگاه ( تنها نماینده کشورمان) در مسابقات جهانی روبات های هوشمند در سال ۲۰۰۵ ، ایالت تگزاس آمریکا

کسب مقام اول سومین دوره مسابقات موش های هوشمند کشور

کسب مقام دوم مسابقات بین المللی TECH FEST۲۰۰۵ روباتیک هند

کسب رتبه سوم تیم روباتیک ( IUST ) در مسابقات روبوکاپ ۲۰۰۶ آلمان در رشته شبیه سازی امداد و نجات

کسب مدال طلا و برنز در المپیاد دانشجویی کشور دررشته ریاضی

کسب مدال طلا در المپیاد دانشجویی کشور برای دومین بار دررشته ریاضی

کسب مدال برنز در بیست وهشتمین مسابقات ریاضی دانشجویی کشور

کسب رتبه برتردر شاخه مهندسی برق وکامپیوتردر هشتمین جشنواره خوارزمی

کسب مقام دوم در بیست و یکمین دوره مسابقات بین المللی سال ۲۰۰۱

کسب مقام دوم در مسابقات بتن ACI آمریکا سال ۲۰۰۳ ، توسط دانشجویان دانشکده برای دومین بار

موفقیت تیم روبوکاپ و کسب رتبه پنجم مسابقات درکشور آلمان سال۲۰۰۲

کسب مقام سوم مسابقات روبوکاپ سال ۲۰۰۲ درکشور ژاپن

کسب مقام اول در دومین مسابقات روباتیک جهانی سال ۲۰۰۲ کشور آمریکا

کسب مقام اول جهانی مسابقات روبوکاپ ایتالیا در رشته ارائه وتحلیل بازی بخش نرم افزاری سال ۱۳۸۲

کسب مقام دوم مسابقات جهانی روبوکاپ ایتالیا در رشته شبیه سازی در رده PRESENTATION سال ۲۰۰۳

کسب مقام سوم مسابقات جهانی روبوکاپ ایتالیادر رشته ارائه وتحلیل شبیه سازی مربی فوتبال سال ۲۰۰۳

کسب مقام اول تیم روبوکاپ دانشگاه در مسابقات روبوکاپ آمریکا سال ۲۰۰۳در رشته شبیه سازی مربی فوتبال

کسب دو رتبه سوم جهان در مسابقات بین المللی روبوکاپ سال ۲۰۰۴ کشور پرتقال ، در رشته روبات های امدادگر وشبیه سازی مربی فوتبال

کسب رتبه چهارم تیم روبوکاپ در مسابقات ACM غرب آسیاسال ۲۰۰۳

کسب رتبه سوم هشتمین دوره مسابقات جهانی روبوکاپ سال ۲۰۰۴ آمریکا،در دو رشته روبات های امدادگر و شبیه سازی مربی فوتبال

کسب مقام نخست مسابقات جهانی روبوکاپ سال ۲۰۰۳ ، ایتالیا در رده PRESENTATION بخش نرم افزاری

کسب رتبه اول تیم روباتیک دانشگاه در مسابقات روباتیک جهانی شیراز

کسب مقام اول توسط تیم روبوکاپ (کاسپین)در رشته شبیه سازی روبات های امدادگرمسابقات بین المللی روبوکاپ آلمان سال ۲۰۰۵

کسب رتبه چهارم مسابقات ASSOCIATION FOR COM PUTING MACHINERY( ACM) ،سال۲۰۰۴

کسب رتبه سوم جهان مسابقات بین المللی روبوکاپ سال ۲۰۰۴توسط تیم روبوکاپ

کسب رتبه چهارم درششمین دوره مسابقات برنامه نویسی ACM

کسب مقام دوم تیمی روبوکاپ در شاخه شبیه سازی روبات امدادگر وکسب مقام سوم درمسابقات جهانی فوتبال سه بعدی در شاخه شبیه سازی مسابقات روبوکاپ سال ۲۰۰۵ ژاپن

کسب دومقام سومی مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران توسط تیم کاسپین در مربیگری فوتبال و لیگ شبیه سازی سه بعدی و کسب مقام دوم در لیگ شبیه سازی روبات های امدادگر سال۲۰۰۶

کسب رتبه سوم توسط تیم کاسپین در مسابقات روبوکاپ سال ۲۰۰۶آلمان ، دربخش شبیه سازی مربی فوتبال

کسب رتبه ششم جهانی توسط تیم دانشجویی درمسابقات طراحی وساخت خودروminibaja آفریقای جنوبی برای اولین بار در کشور سال ۲۰۰۳

دانشگاه علم و صنعت چه امکاناتی دارد؟

دانشگاه علم و صنعت ایران دارای امکانات آموزشی و پژوهشی بسیار پیشرفته‌ای است. از جمله این امکانات می‌توان به آزمایشگاه‌های تخصصی، کتابخانه‌های بزرگ، مراکز تحقیقاتی و کارگاه‌های فنی اشاره کرد. همچنین، این دانشگاه امکانات رفاهی متعددی مانند خوابگاه‌های دانشجویی، رستوران‌ها و مراکز ورزشی را برای دانشجویان فراهم کرده است.

دانشگاه علم و صنعت ایران دارای چندین دانشکده و مرکز تحقیقاتی است که در زمینه‌های مختلف مهندسی و علوم پایه فعالیت می‌کنند.این دانشگاه با برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی بین‌المللی و ملی به تبادل دانش و توسعه علم و فناوری کمک می‌کند. دانشگاه دارای امکانات رفاهی متنوعی برای دانشجویان است که شامل خوابگاه‌ها، رستوران‌ها، مراکز ورزشی و فرهنگی می‌شود.

نحوه ارائه دروس در دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت ایران نیز مانند بسیاری از دانشگاه‌های دیگر در جهان، علاوه بر آموزش حضوری، از آموزش مجازی و آنلاین بهره می‌برد. دانشگاه علم و صنعت ایران با تاریخچه‌ای بلند و پرافتخار، نقش مهمی در توسعه علمی و فناوری کشور ایفا کرده است. این دانشگاه با بهره‌گیری از کادر علمی مجرب و دانشجویان مستعد، همواره در مسیر پیشرفت و نوآوری گام برمی‌دارد.

با توجه به پاندمی کرونا، دانشگاه علم و صنعت ایران نیز همچون بسیاری از دانشگاه‌های دیگر، به طور گسترده‌تری از آموزش مجازی استفاده کرد. این تجربه باعث شد تا دانشگاه زیرساخت‌های آموزش آنلاین خود را تقویت کند و در آینده نیز از این روش‌ها برای بهبود کیفیت آموزش و افزایش دسترسی به آن استفاده کند.

ویژه‌های دانشگاه

 دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از اولین دانشگاه‌های صنعتی-دولتی ایران است و این دانشگاه به دلیل ماهیت صنعتی خود دروس غیرپزشکی را ارائه می‌کند. دانشگاه علم و صنعت ایران بیشتر بر رشته‌های فنی و مهندسی تمرکز دارد. این دانشگاه از زمان تأسیس خود بر آموزش و پژوهش در زمینه‌های فنی و مهندسی متمرکز بوده است. این تاریخچه تخصصی باعث شده تا دانشگاه در این حوزه‌ها اعتبار و تجربه گسترده‌ای کسب کند.

 با توجه به نیازهای کشور ایران به توسعه صنعتی و فناوری، دانشگاه علم و صنعت تلاش می‌کند با تربیت مهندسین و متخصصین فنی، نیازهای بازار کار و صنعت را برآورده کند. دانشگاه علم و صنعت دارای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های پیشرفته‌ای است که برای آموزش و پژوهش در رشته‌های مهندسی ضروری هستند. این امکانات به دانشجویان امکان می‌دهد تا به‌صورت عملی با مفاهیم و تکنولوژی‌های جدید آشنا شوند. تمرکز بر رشته‌های مهندسی باعث جذب اساتید و دانشجویان برجسته در این حوزه‌ها شده است که به نوبه خود سطح علمی و تحقیقاتی دانشگاه را بالا می‌برد. با توجه به این دلایل، دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان یکی از مراکز مهم آموزش و پژوهش در رشته‌های فنی و مهندسی شناخته می‌شود. دانشگاه علم وصنعت ایران ۱۵ دانشکده فنی مهندسی و سه گروه آموزشی رشته های علوم انسانی مانند گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه زبان‌های خارجه و گروه معارف اسلامی را در برمی‌گیرد.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته