دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نحوه انتخاب نیروی انسانی کودکستان‌های غیردولتی چگونه است؟

نحوه انتخاب نیروی انسانی کودکستان‌های غیردولتی چگونه است؟
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به نحوه انتخاب نیروی انسانی کودکستان‌های غیردولتی گفت: نیروی انسانی کودکستان‌های غیردولتی باید صلاحیت عمومی را داشته و در چارچوب آیین‌نامه تعلیم و تربیت کودکان باشد.
کد خبر : 926677

مجید همتی‌فر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره شهریه‌های غیرمتعارف کودکستان‌ها به خبرنگار آنا گفت: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شهریه کودکستان‌ها را بر مبنای واقعیت می‌سنجند و در بررسی‌های انجام‌شده به این می‌پردازیم که این شهریه‌ها چقدر به مربوط به هزینه پایه و چقدر مرتبط با خدمات مورد توافق است؛ اما خانواده‌ها آنچه را که پرداخت می‌کنند، ملاک قرار می‌دهند.

همتی‌فر با اشاره به ثبت نام غیررسمی در کودکستان‌ها ابراز کرد: گاهی والدین با کودکستانی که وارد تفاهم می‌شوند و کودکشان را ثبت نام می‌کنند، قرارداد امضا نمی‌کنند و شهریه را به شکل غیررسمی و بدون حساب رسمی هزینه پرداخت می‌کنند؛ بنابراین این موضوع قابل پیگیری نیست و نمی‌توان برخورد کرد.

وی با بیان اینکه در بررسی انجام شده میزان شهریه مجاز و آنچه که اضافه دریافت شده تعیین می‌شود، تصریح کرد: اضافه دریافتی به ازای اینکه کودکستان‌ها چه خدمتی ارائه می‌دهند، ازجمله سرویس، بسته‌های طرح یادگیری یا خدمات جنبی متفاوت است، قاعدتاً اگر بنا به عرف باشد، غیرمتعارف شناخته نمی‌شود؛ زیرا مورد توافق خود والدین بوده است، اما اگر فراتر از این باشد و بابت خدمات پایه رقم بیشتری دریافت کنند بر اساس آیین‌نامه، جریمه نقدی و غیرنقدی و بقیه مجازات‌هایی که در آیین‌نامه تعیین شده با کودکستان متخلف برخورد می‌شود.

والدین با سامانه «شکوا» می‌توانند شکایات خود درباره تخلف کودکستان‌ها را ثبت کنند

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه والدین از طریق سامانه «شکوا» می‌توانند شکایات، انتقادات و نظرات خود درباره تخلف کودکستان‌ها را ثبت کنند، عنوان کرد: کودکستان‌های متخلف ثبت شده در سامانه توسط کارشناس منطقه اداره کل و گاهی از سمت ستاد فردی بازرسی شده و با آنها برخورد می‌شود. همچنین سازمان تعلیم و تربیت کودک با همکاری تعزیرات با کودکستان‌هایی که برخلاف آیین‌نامه مصوب  شهریه دریافت می‌کنند، برخورد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه گاهی نهادها در معرفی نهاد حقوقی اشتباه می‌کنند، ابراز کرد: برای مثال، زمانی‌که وزیر یا مدیرعامل یک شرکت را به عنوان نماینده حقوقی معرفی می‌کند که اصلا نمی‌تواند جوابگوی تلفن باشد و برخی  از آن مدارک را که باید تامین کند، چالش‌هایی برای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ایجاد می‌شود. چالش اصلی اینجاست که خطایی از سمت دستگاه اتفاق افتاده است و ما را نیز دچار چالش می‌کند.

همتی‌فر با بیان اینکه مربی و نیروی انسانی کودکستان‌ها توسط مدیران و موسسان این مراکز تعیین می‌شود، خاطرنشان کرد: حدود یک ماه پیش نشستی با افراد علاقه‌مند و حضور نهادهای حقوقی که درخواست داده بودند، برگزار شد. به این نهاد‌ها شرایط، کاربرگ‌ها و آیین‌نامه ارائه شد. نیروی انسانی کودکستان‌های غیردولتی باید صلاحیت عمومی را داشته و در چارچوب آیین‌نامه تعلیم و تربیت کودکان باشند.

وی درباره روند مجوزدهی بیان کرد: در دولت شهید رئیسی و نیمه دوم سال گذشته، وی در افتتاح بیمارستان شهریار تاکید کرد که همه ادارات باید مهد کودک راه‌اندازی کنند و در این راستا برخی از ادارات به  راه اندازی مهدکودک‌ها ترغیب و تشویق شدند. بر اساس ماده ۲۲ تبصره سه  قانون خانواده و جوانی جمعیت ادارات و دستگاه ها مشمول به تکلیف باید از طریق خرید خدمت یا مشارکت بخش خصوصی این اقدام را انجام دهند و در این قانون اشاره به راه‌اندازی مهد کودک توسط خود نهاد نشده است.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت با بیان اینکه مجموعه مراکز مجاز و شهریه‌ای که تعیین شده است، را معرفی کنیم، اظهار کرد: تا با خرید خدمت و عرف منطقه در حال رخ دادن است. حالت دوم مشارکت است که دراین نوع اداره و نهاد‌ها مکانی دارد و اخیرا توانسته‌اند به عنوان مهد کودک تجهیز کنند، به آنها مراکز مجاز معرفی می‌کنیم، در حالت سوم نهاد و اداره حقوقی  اصرار دارد که کودکستانی راه‌اندازی شود و دراین حالت از کودکستان‌ها با الگوی مجوز حقوقی استفاده شود، فرآیند آن را از طریق مراکز نماینده حقوقی معرفی می‌کنند  وبرای آنها مجوز در اسرع وقت صادر می‌شود. 

وی با بیان اینکه نیروی انسانی کودکستان‎های غیر دولتی توسط خود مؤسس و مدیر کودکستان به‌کارگیری می‌شود، ابراز کرد: آن‌ها فقط باید صلاحیت چارچوب عمومی را داشته باشه باشند تا بتوانند مشغول به فعالیت شوند. لازم به ذکر است، سازمان تعلیم و تربیت ملی کودک فقط در بخش تأیید صلاحیت عمومی وارد می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته