دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1403 - 15:44

جلالی از سکوت مجامع بین‌المللی درباره ترور شهید هنیه انتقاد کرد

جلالی از سکوت مجامع بین‌المللی درباره ترور شهید هنیه انتقاد کرد
سفیر ایران در روسیه از اتخاذ نشدن موضع درخور از سوی سازمان‌های بین‌المللی در قبال ترور شهید هنیه انتقاد کرد و برخورد دوگانه این مجامع جهانی را در موضوع تروریسم یادآور شد.
کد خبر : 926532

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه از اتخاذ نشدن موضع درخور از سوی سازمان‌های بین‌المللی در قبال ترور شهید هنیه انتقاد کرد و برخورد دوگانه این مجامع جهانی را در موضوع تروریسم یادآور شد.

وی این سخنان را عصر چهارشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۳ در نشست گرامیداشت یاد شهید هنیه و بررسی ابعاد شخصیتی، اهداف و ابعاد حقوقی ترور وی در مرکز اورشلیم روسیه در مسکو بیان کرد.

نشستی که با حضور صاحب‌نظران و برخی عالمان دینی اسلام و مسیحیت و قرائت آیاتی از قرآن کریم، دعای کشیش مسیحیت ارتدوکس برای شادی روح شهید هنیه و یک دقیقه سکوت به احترام این چهره مبارز فلسطینی همراه بود.

جلالی در ادامه گفت: رژیم صهیونیستی با ترور شهید هنیه، اولاً حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را نقض کرد. ثانیاً قواعد بین‌المللی را زیرپا گذاشت و ثالثاً وی را در مأموریتی دیپلماتیک به عنوان مهمان آئین تحلیف رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به شهادت رساند.

وی اظهار داشت: برای ما پیروان ادیان الهی، چه مسیحیت و چه اسلام و نیز دیگر ادیان، مهمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و صهیونیست‌ها، مهمان ما را به شهادت رساند.

رژیم صهیونیستی به هیچ پیمان و قاعده بین‌المللی پایبند نیست

سفیر ایران در مسکو در این نشست یادآور شد: علاوه بر این، شهید اسماعیل هنیه در خط مقدم مذاکره برای حل بحران غزه بود.

جلالی با اشاره به سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره رژیم صهیونیستی گفت: امام خمینی در سالیان گذشته پیش‌بینی کردند که رژیم صهیونیستی، رژیمی نیست که بتوان با آن گفتگو کرد و این رژیم، به هیچ پیمان و قاعده بین‌المللی و اخلاق و انسانیت پایبند نیست.

وی با اشاره به حضور عالمان دینی از اسلام و مسیحیت در این نشست گفت: آنگونه که در سخنان دو عالم دینی اشاره شد، در ادیان الهی که از فطرت انسان‌ها سخن می‌گویند، کُشتن انسان‌های بیگناه جرم است؛ این موضوع در کتاب‌های آسمانی ادیان آمده است.

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: در شرایطی که رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده‌ای پایبند نیست، می‌توان دریافت که مقاومت، نه تنها مسیری درست، بلکه تنها راهی است که فراروی مردم فلسطین در برابر رژیم اسرائیل قرار دارد.

جلالی در بخش آغازین سخنان خود به تاریخچه شکل‌گیری رژیم صهیونیستی بر اساس سیاست غصب و اشغال گفت: امروز با حوادث بسیار ناگواری در دنیا و منطقه خاورمیانه مواجه هستیم؛ این حوادث از زمانی آغاز شد که شکل‌گیری رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین طرح‌ریزی شد، سرزمینی که محل بعثت شمار زیادی از پیامبران الهی و رشد تمدن‌های بشری بود.

وی تصریح کرد: با تشکیل رژیم صهیونیستی در این سرزمین، مردم این منطقه هم آواره شده‌اند و هم دچار مشکلات بسیاری شده‌اند. رژیم صهیونیستی در ابتدا رؤیای سرزمینی خود را از نیل تا فرات، تعریف کرده بود ولی به دنبال مقاومت مردم فلسطین، عملاً این امکان برایش فراهم نشد.

این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: برخی قدرت‌های بزرگ و به طور مشخص آمریکا و انگلیس حامی جنایات رژیم صهیونیستی بوده و هستند و عملاً دست رژیم صهیونیستی را برای هر نوع جنایتی باز گذاشته‌اند.

خیزش افکار عمومی جهان و سکوت مجامع بین‌المللی درباره اقدامات تل‌آویو

جلالی ادامه داد: آخرین حلقه جنایات رژیم صهیونیستی، در طول ۱۰ ماه گذشته در سرزمین غزه می‌گذرد؛ باورکردنی نیست که در قرن بیست و یکم که انسان دم از حقوق بشر و حتی حقوق حیوان می‌زند، نوار غزه اینگونه آماج بدترین جنایات قرار گیرد.

وی تصریح کرد: جالب این است که در ۱۰ ماه گذشته، افکار عمومی جهانی علیه رژیم صهیونیستی و علیه پشتیبانان اوست، اما ساختار‌های بین‌المللی نتوانسته‌اند مانع از تداوم جنایت‌های تل‌آویو شوند.

سفیر ایران در مسکو با اشاره به شهادت رسیدن حدود ۴۰ هزار نفر و مفقود شدن بیش از ۱۰ هزار نفر در پی حملات اسرائیل به فلسطینیان از جمله ساکنان نوار غزه گفت: بیشترین آسیب این حملات متوجه کودکان، زنان و سالخوردگان بوده است؛ اکنون نیز مردم این منطقه در شرایط بسیار دشواری زندگی می‌کنند و از امکانات اولیه زندگی، غذا و دارو به میزان کافی برخوردار نیستند و حتی در برخی مناطق نیز از آب آشامیدنی محروم هستند. اگر این اقدامات، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی نیست، چه عنوانی می‌توان برای آن برگزید، حادثه‌ای که برای بشریت در قرن ۲۱ خجالت‌آور محسوب می‌شود.

اقدامات تروریستی اسرائیل با پشتوانه آمریکا است

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان آنکه در کنار این جنایات در سرزمین غزه، رژیم کودک کش و سفاک اسرائیل دست به اقدامات تروریستی می‌زند، اظهار کرد: این جنایات تروریستی با پشتوانه آمریکا است و بر این باور هستیم که واشنگتن مقصر اصلی این جنایات است. برخی می‌خواهند رژیم صهیونیستی را بدون آمریکا تحلیل کنند، این غلط است.

وی در ادامه از اقدام به شهادت سردار قاسم سلیمانی به عنوان یکی از اقدامات تروریستی آمریکا یاد کرد و یادآور شد: با وجود آنکه سردار سلیمانی اقدامات بزرگی در مبارزه با تروریسم در منطقه انجام داد، آمریکایی‌ها در حمله‌ای تروریستی، او را به شهادت رساندند.

جلالی ادامه داد: البته ما خوشحال هستیم که امروز رژیم صهیونیستی در ضعف است؛ اگر این رژیم در ضعف نبود، چرا باید اسماعیل هنیه را در تهران به شهادت برساند. اگر تل‌آویو در ضعف نیست، چرا زنان و کودکان را می‌کشد.

وی با تحسین مردم غزه به خاطر ۱۰ مقاومت و ایستادگی گفت: دارایی ارزشمند مردم این سرزمین کوچک که از غذا و داروی کافی بی‌بهره‌اند، ایمان آنها است و اینکه دریافته‌اند که باید در برابر دشمن اشغالگر، روی پای خود بایستند و با رژیم صهیونیستی باید مبارزه کنند.
سفیر ایران در روسیه، شهادت مردم مظلوم فلسطین و شخصیت‌هایی همچون اسماعیل هنیه را زمینه‌ساز بیداری بیشتر جهانیان دانست و گفت: امروز مردم فلسطین در جهان سرافراز هستند و باید به حال بشریت تأسف خورد که گرفتار گرگ‌هایی همچون صهیونیست‌ها شده است.

جلالی خاطرنشان کرد:، اما وضعیت جبهه حق، وضعیت خوبی است. برگزاری این نشست درباره این حادثه تلخ، اینکه مسلمان و مسیحی در کنار هم قرار می‌گیرند. اینکه ما با هم متحد هستیم؛ همه این موارد نشان می‌دهد که در آینده، جبهه حق پیروز است، مردم فلسطین پیروز هستند و آنچه باقی خواهد ماند، مردم فلسطین هستند و بقیه اعم از صهیونیست‌ها و حامیان آنها دچار زبونی و شکست خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته