دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کل نظام پرستاری:

نظام سلامت برای تغییر اقلیم آماده باشد/ابربحران کمبود نیروی انسانی متخصص در پرستاری

نظام سلامت برای تغییر اقلیم آماده باشد ابربحران کمبود نیروی انسانی متخصص در پرستاری
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به مشکلات عدیده جامعه پرستاری بزرگترین مشکل صنف خود را ابر بحران کمبود نیروی متخصص خواند.
کد خبر : 926322

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمد نجاتیان رئیس سازمان نظام پرستاری در نشستی که امروز در سازمان نظام پرستاری برگزار شد با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: هدایت افکار عمومی و پاسخگو نگه‌داشتن مسئولین از وظایف رسانه است که به عنوان یکی از کار‌های مهم به شمار می‌رود. در حوزه‌های مختلف، سلامت از ارزش بالایی برخوردار است به طوری که می‌توان گفت از اقتصاد نیز مهم‌تر است.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه با پدیده تغییر اقلیم مواجه هستیم که در دنیا نیز وجود دارد و به دغدغه جهانی تبدیل شده است که در سلامت نیز تاثیر گذار است. نظام سلامت باید برای این تغییر اقلیم آماده باشد، زیرا این روند در سال‌های آینده افزایش خواهد داشت.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: سازمان نظام پرستاری یک سازمان عمومی غیر دولتی است و وظایف مختلفی از جمله دفاع از حقوق مادی و معنوی پرستاران را دارد. در دولت سیزدهم برای اولین بار قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شد، اعتراضاتی در آن وجود دارد، اما آغاز این قانون، کاری مهم و مبارک است. همچنین در دولت سیزدهم برای اولین بار در پست‌های کلیدی وزارت بهداشت از پرستاران نیز استفاده شد و امیدواریم این حرکت در دولت‌های بعدی نیز ادامه داشته باشد.

نجاتیان با اشاره به جمعیت ۳۰۰هزاری پرستاران گفت: چندین نگرانی در جامعه پرستاری وجود دارد که بزرگ‌ترین مشکل، ابر بحران کمبود نیروی انسانی متخصص است. اکنون شرایط کاری سختی در نظام سلامت وجود دارد. استخدام‌ها و تبدیل وضعیت‌ها به بدنه پرستاری چیزی اضافه نکرده و بیشتر استخدام‌ها برای بیمارستان‌های جدید بود.

وی تاکید کرد: مهاجرت و میل به آن که عوامل مختلف اجتماعی سیاسی و بین المللی در آن دخیل است یکی دیگر از مشکلات پرستاران و سازمان نظام پرستاری کشور است.

رئیس سازمان نظام پرستاری با تاکید بر افزایش کیفیت آموزش پرستاری گفت: دانشکده‌های مختلف افتتاح می‌شود که پرستاران نمی‌توانند خوب آموزش ببینند باید آمایش سرزمینی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: بهیاری در نظام سلامت تاثیر دارد، اما امروزه پاسخ کمبود پرستار و نیاز جامعه نیست و بهیاران نمی‌توانند مسایل بیماران وسالمندان که نیاز به مراقبت‌های تخصصی را دارند انجام دهند. آموزش بهیاری در مناطق محروم می‌تواند به افزایش بار بیماری‌ها منجر شود، پیشنهاد می‌شود مدارس بهیاری دیگر افزایش نیابد و همکاران بهیار در سیستم بهداشت و درمان ارتقا یابند. برنامه هفتم توسعه فرصت‌های زیادی برای پرستاران ایجاد می‌کند، باید خدمات پرستاری را در جامعه گسترش دهیم باید به فکر روش‌های جایگزین مراقبت در منزل باشیم که می‌تواند کمک کننده نظام سلامت باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نظام پرستاری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته