دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ضعف تفکر نقاد در کرسی‌های آزاداندیشی

ضعف تفکر نقاد در کرسی‌های آزاداندیشی
معماریانی، مدرس دانشگاه در مراسمی با محور کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، اندیشه ورزی و تفکر سیستمی، تحلیل و تفکر راهبردی را از الزامات شناخت دقیق مسائل و کشف ارتباط آن‌ها با پایین دست و بالادست برشمرد و افزود: تبیین را از مسائل ساده شروع کنید.
کد خبر : 926315

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، معماریانی در این مراسم اندیشه ورزی و تفکر سیستمی، تحلیل و تفکر راهبردی را از الزامات شناخت دقیق مسائل و کشف ارتباط آن‌ها با پایین دست و بالادست برشمرد و افزود: تبیین را از مسائل ساده شروع کنید؛ مثل تبیین جایگاه فعالیت فرهنگی برای دو نفر از دانشجویان در طول یک ترم. از دلایل ضعف کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه ها، نداشتن تفکر نقاد و اهل مطالعه نبودن دانشجویان است تا جایی که گاهی حتی ۱۰ نفر اول رشته خود را با آنالیز دقیق نمی‌شناسند چه رسد به مسائل کلان.

اهمیت معاشرت درست و جریان شناسی فرهنگی
معماریانی، معاشرت درست را اولین گام تبیین پویا و موثر دانست و خاطرنشان کرد: مشکل ما پاسخ به سوال نیست بلکه پاسخ به سوال کننده است؛ یک سوال برای سوال کنندگان مختلف، می‌تواند پاسخ متفاوت داشته باشد چراکه ریشه و مبنا، سابقه، هدف و انگیزه شان یکسان نیست. 
 
وی به فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: جریان شناسی فرهنگی سی سال اخیر را باید به صورت خودجوش مسلط باشید؛ اگر از درون نجوشید از بیرون پر خواهید شد؛ این رویداد‌ها و طرح‌ها صرفا جرقه‌ای برای شروع است و خودتان باید راه را ادامه دهید. با یکدیگر شبکه شوید، گروه‌های منسجم و متعهد تشکیل دهید و توانمندی‌های خود را بشناسید و رشد دهید. 

در محضر امام، تصمیمات بنیادین برای تحول بگیرید 
این مدرس دانشگاه در پایان ضمن توصیه دانشجویان به سحرخیزی، ادب نسبت به خدا، اولیا و والدین، حق پذیری، مسئولیت پذیری و عهده داری به جای تماشاچی بودن، میل به رشد دائمی و مطالعه و مشورت، تاکید کرد: این اردو را بدون پیمان با امام رضا (ع) رها نکنید؛ در مضامین زیارت امین الله که یک منشور دانشجویی کامل است، تامل داشته باشید، در محضر امام، تصمیمات بنیادین برای تحول بگیرید و بیانات رهبرانقلاب پیرامون تراز دانشجویی را (که برجسته ترینشان عدالتخواهی، ارمانخواهی، استکبارستیزی، ضدیت با فساد و اشرافی گری است) حتما در اتاق خود نصب کنید. 

در پایان مراسم از پنج گروه برتر کارگاه ایده پردازی و مسابقات ورزشی با اهدای تندیس و جوایز تقدیر شد.

یادآور می‌شود مرحله استانی سومین دوره طرح ملی توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی (حا میم)، مرداد و شهریورماه جاری با حضور هفت هزار دانشجوی منتخب طرح از سراسر کشور به میزبانی مشهد مقدس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته