دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1403 - 12:46

مردم فلسطین پس از ۱۰ ماه جنگ هنوز حامی مقاومت هستند

مردم فلسطین پس از ۱۰ ماه جنگ هنوز حامی مقاومت هستند
بیش از ۱۰ ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد و در این مدت ۳۹ هزار و ۶۵۳ انسان بی‌گناه جان خود را در حملات سبعانه صهیونیست‌ها از دست داده‌اند. با این حال، مردم فلسطین همچنان خستگی‌ناپذیر از مقاومت دفاع می‌کند.
کد خبر : 926265

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز پژوهش‌های سیاسی و نظرسنجی فلسطین (PSR)، مدتی قبل جدیدترین نظرسنجی خود را در خصوص تحولات این کشور منتشر کرد. پی اس آر یک مرکز شناخته‌شده مطالعاتی مستقل فلسطینی است که در سال ۲۰۰۰ در رام‌الله تأسیس شد. نظرسنجی‌های مستمر PSR با همکاری مؤسسه آلمانی «کونراد آدناوئر» در کرانه باختری و نوار غزه و اردوگاه‌های آوارگان انجام می‌شود.

طبق این نظرسنجی، ۶۷ ٪ فلسطینی‌ها عقیده دارند تصمیم حماس در انجام عملیات ۷ اکتبر درست بوده است. این عدد نسبت به شش ماه قبل‌تر، ۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

۶۱٪ اهالی غزه می‌گویند حداقل یکی از افراد خانواده خود را در جنگ اخیر ازدست‌داده‌اند.

۶۳٪ اسرائیل، ۲۲٪ آمریکا و تنها ۸٪ حماس را مقصر شرایط ناگوار انسانی غزه می‌دانند.

۹۱٪ می‌گویند حماس هیچ اقدام جنایت‌کارانه‌ای در عملیات روز ۷ اکتبر در قتل شهروندان صهیونیست مرتکب نشده است.

۶۸٪ می‌گویند با تصمیم حماس مبنی بر موافقت با آتش‌بس اعلام‌شده در ماه می‌موافق هستند.

۶۷٪ معتقدند حماس پیروز جنگ خواهد بود. این نسبت در نوار غزه پایین‌تر است.

۶۱٪ فلسطینی‌ها می‌گویند ترجیح می‌دهند بعد از جنگ، حماس کنترل غزه را در دست بگیرد.

۷۶٪ مخالف این جمله محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست سران عرب در منامه هستند که گفته بود: حمله حماس در ۷ اکتبر بهانه‌ساز حمله اسرائیل به غزه شد.

در خصوص عملکرد حماس در جنگ، ۷۵٪ از آن اعلام رضایت کرده‌اند. این عدد برای یحیی السنوار ۶۵٪ است. رضایت از فتح ۲۴٪ و از محمود عباس فقط ۱۰٪ است.

در خصوص کشور‌ها و طرف‌های خارجی، ۸۰٪ از عملکرد یمن ابراز رضایت کرده‌اند. پس‌ازآن حزب‌الله با ۵۷٪ قرار دارد.

میزان رضایتمندی از سازمان ملل ۱۲٪ و آمریکا تنها ۳٪ است.

۳۶٪ می‌گویند غذای کافی برای یک یا دو روز را در اختیار ندارند. این اعداد منطقه تحت محاصره و قحطی‌زده شمال غزه را شامل نمی‌شود. ۷۲٪ هم می‌گویند وقتی احتیاج به غذا و آب پیدا می‌کنند به‌سختی و با خطرات فراوان آن را به دست می‌آورند.

اما درباره برگزاری انتخابات احتمالی در سرزمین‌های فلسطینی گفته‌اند ۴۲٪ به مروان برغوثی و ۵٪ به محمود عباس رأی می‌دهند. ۸۹٪ هم خواهان استعفای عباس شده‌اند. این عدد از دسامبر گذشته تا یک ماه قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است.

درباره گروه‌های سیاسی که مردم آنها را تأیید می‌کنند هم حماس با ۴۰٪ و فتح با ۲۰٪ مورد موافقت و تأیید مردم بوده‌اند. ۲۶٪ هیچ گروه سیاسی را تأیید نمی‌کنند.

در پرسش به اینکه در انتخابات بعدی به چه گروهی رأی می‌دهید ۳۲٪ حماس و ۱۷٪ فتح را انتخاب کرده‌اند. ۳۰٪ هم گفته‌اند شرکت نمی‌کنند.

در خصوص مناسبات فلسطین و اسرائیل ۶۵٪ با راه‌حل دو دولتی مخالفت کرده‌اند. ۶۳٪ گفته‌اند راه‌حل دو دولتی اساساً به دلیل سیاست‌های گسترش شهرک‌سازی عملی نیست.

۶۳٪ موافق بازگشت به انتفاضه مسلحانه علیه اسرائیل هستند. ۶۲٪ هم معتقد به‌ضرورت انحلال تشکیلات خودگردان هستند.

۵۴٪ باور دارند عمل مسلح و مقاومت در پایان اشغالگری بیشترین تأثیر را دارد. ۲۵٪ مذاکرات را راه‌حل می‌دانند.

۱۶ ٪ مقاومت مسالمت‌آمیز مردم را مؤثرترین راه بیان کرده‌اند.

۴۷٪ معتقدند اولویت باید عقب‌نشینی اسرائیل از مرز‌های ۱۹۶۷ و تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس باشد. ۳۱٪ اولویت را با بازگشت آوارگان ۱۹۴۸ به روستا‌ها و شهرهایشان می‌دانند.

۵۰٪ پاسخ‌دهندگان جدی‌ترین مشکل کنونی فلسطینیان را ادامه جنگ غزه، ۲۸٪ اشغالگری اسرائیل، ۸٪ فساد، ۸ درصد بیکاری و ۵٪ جدایی و اختلاف کرانه باختری و نوار غزه می‌دانند.

در خصوص مراجع خبری، ۶۸٪ الجزیره را مرجع خبری خود معرفی کرده‌اند. العربیه و المیادین هم هر یک ۲٪ بیننده دارند. ۱۲٪ نیز تلویزیون نمی‌بینند.

پیرامون احتیاجات اولیه، ۳۸٪ به پتو، ۴۲٪ به لباس، ۳۵٪ به مراقبت بهداشتی و ۴۲٪ به سرویس بهداشتی دسترسی ندارند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته