دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۶۲

5 درخواست تقویت رفاه و تأمین اجتماعی کارگری در دولت جدید

5 درخواست تقویت رفاه و تأمین اجتماعی کارگری در دولت جدید
نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از درخواست‌های بخش‌ کارفرمایی این است که در سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی که عمده سهام‌اش را کارفرما و کارگر تأمین می‌کنند، آنها نقش مستقیم داشته باشند.
کد خبر : 926246

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی بین نسلی با هویت اجتماعی-اقتصادی در یک گستره عمومی، جامع‌ترین و محوری‌ترین ارائه‌دهنده حمایت‌های قانونی تأمین‌اجتماعی مبتنی بر اصول بیمه‌های اجتماعی به‌شمار می‌رود که به‌صورت مستقل بر اصل سه جانبه‎گرایی کارگر، کارفرما و دولت اتکا دارد و مهم‌ترین رکن نظام تأمین اجتماعی در ایران محسوب می‌شود. این سازمان حدود ۴۰میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت‌پوشش خود دارد و با قشر بزرگی از مردم ایران در ارتباط مستقیم است.

با توجه به‌گستردگی این سازمان و جایگاه مهمی که در ساختار اجتماعی و اقتصادی کشور دارد، حرکت به‌سمت رفع چالش‌های پیش‌روی این سازمان، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی کشور برای رفع موانع تولید و پشتیبانی از آن است؛ به این دلیل که این سازمان به‌واسطه ماهیت خدمات و جامعه تحت‌پوشش آن، نقش مهمی در امنیت اجتماعی و توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد.

ضرورت افزایش نقش بخش‌های کارگری و کارفرمایی در اداره نهاد تأمین اجتماعی

آرمان خالقی، نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با آنا با اشاره به وظایف بخش تأمین اجتماعی در کشورو پنج راه کار دولت برای برون رفت از چالش موجود در بخش کار و تأمین اجتماعی، اظهار کرد: یکی از درخواست‌های بخش‌های کارفرمایی این است که در اداره سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی که عمده سهام‌اش را کارفرما و کارگرتأمین می‌کنند، نقش مستقیم داشته باشند. اکنون این گروه‌ها با وجود این شرایط نقشی در اداره سازمان تأمین اجتماعی و شرکت‌های زیرمجموعه آن بر عهده ندارند.

زیان‌دهی شرکت‌ها چالش بزرگ در سازمان تأمین اجتماعی

کارگری

خالقی تصریح کرد: در شورای عالی تأمین اجتماعی بحث براین بود که این سه رکن به عنوان تأمین‌کنندگان مالی، اداره‌کننده و سیاستگذار در اداره این سازمان ایفای نقش کنند. شستا که زیرمجموعه تأمین اجتماعی است همراه با شرکت‌های زیرمجموعه باید کسب درآمد کنند تا سرمایه این سازمان که بین‌نسلی بوده و متعلق به کارگران از کارافتادگان و بازنشستگان است، بزرگ شود و سوآورد باشد؛ اما با نوع رفتاری که این سازمان تاکنون داشته همواره زیان‌ده بوده است.

واگذاری شرکت‌های زیان‌دهی دولتی به تأمین اجتماعی به جای پرداخت بدهی

وی ادامه داد: طی سال‌ها، دولت به جای پرداخت بدهی‌اش به سازمان تأمین اجتماعی، شرکت‌ها یا سازمان‌های زیان‌ده خود را به سازمان تأمین اجتماعی داده است. اگر فکری برای سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه نشود، خطر ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی بحران اجتماعی و عواقب و تبعات بعدی آن وجود دارد.

دولت چهاردهم باید کارفرمایان را در نظارت بر شرکت‌های شستا ورود دهد

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: یکی دیگر از راه کارهای برون رفت از چالش موجود بر سر راه تأمین اجتماعی، کارفرمایان باید اختیار مراقبت و نظارت بر شرکت‌های زیرمجموعه شستا را داشته باشند، این موضوعی است که دولت چهاردهم باید ورودی جدی به آن داشته باشد.

وی افزود: کارگر و کارفرمایی که حق بیمه پرداخت می‌کند چرا نباید بر روند و عملکرد اقتصادی زیرمجموعه‌ها نظارت داشته باشد. کارگران انتظار بهترین خدمات درمانی را دارند و اگر کسالتی برای کارگر یا هر کدام از افراد تحت تکفلش به وجود آمد، نباید نگرانی بابت کیفیت خدمات یا هزینه‌های مالی داشته باشد و ضروری است که خدماتی شایسته کارگران به آنها ارایه شود.

دادن حقوق بخور و نمیر به بازنشستگان افتخاری برای هیچ دستگاهی نخواهد بود

خالقی تصریح کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی باید سرمایه سازمان را زنده و پویا نگه دارند و هرچه این هدف بهتر انجام شود، بازنشستگان خدمات و دریافتی بهتری خواهند داشت و حقوق بهتری نیز دریافت خواهند کرد در غیراینصورت دادن حقوق بخور و نمیر به بازنشستگان افتخاری برای هیچ دستگاهی نخواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی باید روز‌به‌روز رشد کند تا بازنشستگان در دوران بازنشستگی خود حقوق خوب و خدمات مناسب دریافت کنند و طبیعی است که سازمان ضعیف، وضعیتی مناسبتر از شرایط کنونی نخواهد داشت.

مطالبه موجب می‌شود تا تأمین اجتماعی هر شرکتی را به هر قیمتی نگه ندارد

کارگری

خالقی عنوان کرد: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی باید در مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه شستا نقش داشته باشند. تنها در این شرایط است که پاسخگویی به میان خواهد آمد و از شرکت‌ها، گزارش عملکرد، سود و زیان و ... مطالبه خواهد شد و شرکت‌های زیان‌ده را به هر قیمتی نگه نخواهند داشت.

مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه تأمین اجتماعی بر حسب روابط

وی افزود: به عنوان راه کار دیگر، بر حسب روابطی که وجود داشته، افراد در مدیریت‌های شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند ‌و طبیعی است که پاسخگویی نیز نخواهند داشت، اما اگر بتوان آنها را پاسخگو کرد در آن زمان می‌توان این شرکت‌ها را به سمت پاسخگویی، شفافیت اقتصادی حرکت کرد و به هر قیمتی هر مدیری را در مدیریت شرکت‌ها نگه ندارند.

وی تصریح کرد: نظام تأمین اجتماعی در ایران با مشکلات متعدد و البته پیچیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که دامنگیر هر سه وجه تشکیل‌دهنده آن یعنی بیمه شونده، کارفرما و دولت شده‌است.هر کدام از این اضلاع، مشکلات را از زاویه دید خود بیان می‌دارند؛ مشکل عدم‌کفایت حقوق و مزایای بازنشستگی از سوی کارگران، دست‌انداز بودن حق بیمه برای تولید از سوی کارفرمایان و هزینه‌های گزاف تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی نیز از سوی دولت مطرح می‌شود. اما به‌نظر می‌رسد برای علاج ساختاری و نظام‌مند مشکلات تأمین اجتماعی در ایران باید دید کلان‌تری نسبت به‌مسائل داشت.

به گزارش آنا، کارشناسان معتقدند اصلاحات پارامتریک شامل ایجاد شفافیت، پرداخت بدهی دولت، تعریف بازوی پژوهشی و مطالعاتی برای جلوگیری از تصمیمات سلیقه‌ای، تاکید بر قانون‌محوری به‌جای بخشنامه محوری، یکپارچه‌سازی سامانه‌های اطلاعاتی، کاهش تعداد دفعات مراجعه برای پرداخت حق بیمه و مدیریت بهینه صندوق‌ها از جمله موضوعاتی است که می‌تواند به ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعی مناسب‌تر در کشور کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته