دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان اورژانس کشور:

دستاورد‌های با ارزش سازمان اورژانس کشور در چند ماهه اخیر/گرمازدگی مهم‌ترین تهدید زائرین است

دستاورد‌های با ارزش سازمان اورژانس کشور در چند ماهه اخیر گرمازدگی مهم‌ترین تهدید زائرین است
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: ثبت روز اورژانس در تقویم رسمی، ثبت مجوز مرکز تحقیقات سازمان اورژانس، راه اندازی مجمع خیرین از مهمترین دستاورد‌های این سازمان در چند ماهه اخیر است.
کد خبر : 926208

به گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ جعفر معیادفر در نشست خبری روز سه شنبه که با موضوع اقدامات اخیر سازمان اورژانس کشور و همچنین آمادگی‌ برای پوشش بهداشتی و درمانی اربعین برگزار شد، گفت: امروز ۲۶ شهریور ماه سالروز تاسیس اورژانس است و خ است که این روز به طور رسمی در تقویم کشور ثبت شد که این اقدام پس از ۸ سال تلاش در جهت قدردانی از زحمات بیش از ۲۶ هزار نفر نیروی خدمت‌گزار اورژانس بود.

 وی افزود: مجوز مرکز تحقیقات سازمان اورژانس را از شورای گسترش وزارت بهداشت دریافت کردیم که باعث می‌شود کارهای ما از این پس بر اساس الگوهای جهانی انجام شود و می‌توانیم فعالیت‌هایی که در حوزه فوریت های پزشکی انجام می‌شود را با چاشنی علم انجام دهیم.

وی همچنین از راه اندازی مجمع خیرین سازمان اورژانس خبر داد و افزود: اولین نیکوکار با آورده ۱۴۵ میلیارد تومان برای تامین آمبولانس‌‌ها بود و در هفته‌های آتی وارد ناوگان آمبولانس می شود. 

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه سال گذشته ۴۵ درصد خدمات ما هوشمند بود و الان ۱۰۰ درصد خدماتم سازمان اورژانس هوشمند است. ادامه داد: با هوشمند‌ شدن خدمات می‌توان فعالیت‌های نیروهای اورژانس را راستی آزمایی کرد

میعادفر گفت: اقدام دیگر سازمان اورژانس تجمیع مراکز پیام بوده است و از ابتدای دولت سیزدهم در ۴۰۰ شهر مرکز ۱۱۵ یکپارچه دانشگاهی ایجاد شده و باعث شد ۲۰ تا ۳۰ درصد توان عملیاتی ما را بالا برده شود.

میعافر با بیان اینکه ما در ایام اخیر ۳۷۰ پایگاه اورژانس راه‌اندازی کردیم، عنوان کرد: اعتبار بخشی پایگاه‌های اورژانس انجام شده است که سال گذشته این کار به صورت آزمایشی انجام شده بود و از سال آینده رتبه بندی دانشگاه‌ها مشخص خواهد شد. 

وی توضیح داد: از نظر زیر ساختی ۶۵۰ پروژه را آغاز کردیم که بالغ بر ۴۰۰ پروژه آن تمام شده و بیش از ۲۰۰ پروژه در حال انجام است همچنین بخش عمده آن‌ها تا هفته دولت تمام می‌شود و این پروژه‌ها تا پایان سال تمام می‌شود.

رئیس سازمان اورژانس کشور ضمن بیان اینکه طی سال‌های گذشته استقبال مردم از زیارت اربعین بسیار خوب بوده و طبق آمار‌ها  ۴میلیون و ۳۰۰هزار خارج شدند، عنوان کرد: همین تعداد که خارج شده اند به کشور باز‌گشتند و عملاً به ۹ میلیون نفر در طی ۲۲ روز خدمت ارائه کردیم. 
وی افزود:  خدمات درمانی سازمان اورژانس کشور تا نقطه صفر مرزی است و عملیات امدادی و درمانی داخل کشور عراق توسط گروه‌های هلال احمر انجام می‌شود.

میعادفر گفت: دانشگاه های علوم پزشکی کشور نقش تامین کننده تیم‌های بهداشتی و درمانی ازجمله پزشک و پرستار ، نیروهای بهداشتی را در اختیار جمعیت هلال احمر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه چند مخاطره جدی در ایام اربعین وجود دارد، گفت: بزرگترین چالش ما در این پیاده‌روی گرمای هوا است و پیش‌بینی می‌شود حرارت نقاط مرزی کشور  تا چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ درجه برسد.

میعادفر با اشاره به اینکه، در سال‌های گذشته ازدحام ورود و خارج زائران زیاد بود، گفت پارسال با اقدامات خوب فرماندهی فراجا توقف در نقطه مرزی  به شدت کاهش پیدا کرده‌بود و امسال انشالله این توقف به چند ثانیه می‌رسد.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه طی سال‌های گذشته استقبال مردم از زیارت اربعین بسیار خوب بوده و طبق آمار‌ها  ۴میلیون و ۳۰۰هزار خارج شدند، عنوان کرد: همین تعداد که خارج شده اند به کشور باز‌گشتند و عملاً به ۹ میلیون نفر در طی ۲۲ روز خدمت ارائه کردیم.

وی افزود:  خدمات درمانی سازمان اورژانس کشور تا نقطه صفر مرزی است و عملیات امدادی و درمانی داخل کشور عراق توسط گروه‌های هلال احمر انجام می‌شود.

نقش دانشگاه‌های علوم پزشکی در اربعین
میعادفر گفت: دانشگاه های علوم پزشکی کشور نقش تامین کننده تیم‌های بهداشتی و درمانی ازجمله پزشک و پرستار ، نیروهای بهداشتی را در اختیار جمعیت هلال احمر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه چند مخاطره جدی در ایام اربعین وجود دارد، گفت: بزرگترین چالش ما در این پیاده‌روی گرمای هوا است و پیش‌بینی می‌شود حرارت نقاط مرزی کشور  تا چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ درجه برسد.

میعادفر با اشاره به اینکه، در سال‌های گذشته ازدحام ورود و خارج زائران زیاد بود، گفت پارسال با اقدامات خوب فرماندهی فراجا توقف در نقطه مرزی  به شدت کاهش پیدا کرده‌بود و امسال انشالله این توقف به چند ثانیه می‌رسد.

رئیس سازمان اورژانس کشور بیماری های عفونی را از دیگر تهدیدات این سفر معنوی برشمرد و تاکید کرد: بیماری تب دنگی از جمله بیماری ‌های تهدید‌کننده است که در مرز‌های کشور و همچنین کشور‌های همسایه ما اپیدمی شده که با هماهنگی‌های صورت گرفته و جلسات متعددی که با وزارت خارجه ایران و کشور پاکستان زائران انجام شده،  و تذکرات لازم برای سلامت زائرین داده شده است.

شرایط خاص برای مسافرین پاکستان
وی افزود: در مرزهای رندان و میرجاوه فضایی در نظر گرفته شده تا از افرادی که لازم است تست های رپیت گرفته شود و افرادی که حامل بیماری هستند با ادامه سفر آنها ممانعت شود، همچنین  و با ستاد مرکزی اربعین هماهنگ شده که مسافرین کشور‌ پاکستان هیچ توقفی در شهر‌های کرمان، قم و مشهد نداشته باشند و مستقیما به سمت مرز چزابه حرکت کنند.
میعادفر عنوان کرد: سرخک از دیگر بیماری‌های شایعی است که در کشور عراق اپیدمی شده و  متخصصین بهداشت تزریق واکسن این بیماری را برای افراد بالای 65 سال، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند توصیه کرده‌اند.

وی افزود: در خصوص گرما با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، سال‌های گذشته در همه‌ی مرز‌ها مراکز بهداشتی درمانی ساخته شده است.

میعادفر عنوان کرد: در این ایام از همه امکانات دانشگاه‌های علوم پزشکی شامل ۱۶۱ بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی، بیش از ۵۰۰ پایگاه اورژانس، ۲۷۱ آمبولانس، ۴۴ اتوبوس آمبولانس، ۱۴ موتور لانس، ۵ واحد تعمیرگاه سیار برای تعمیر آمبولانس، ۴ واحد سامانه ارتباطی، ۴ واحد آزمایشگاه سیار، ۱۴ فروند بالگرد پیش بینی کرده‌ایم. راه اندازی ۱۰ بیمارستان صحرایی از دیگر اقدامات ما در این ایام است.

وی با بیان اینکه با توجه به گرمای هوا زنجیره غذایی بسیار اهمیت دارد و نظارت جدی در این زمینه صورت می گیرد، گفت: بالغ بر ۳۰۰ هزار لیتر سرم در مرزها تهیه خواهیم کرد و با شرکت های تولید کننده نیز هماهنگی لازم برای تهیه مازاد آن صورت گرفته است.

میعادفر با اشاره به اینکه بزرگترین اقدامی که صورت گرفته است تهیه زیرساخت‌ها است و تقریبا ۵۰ درصد زیرساخت‌های ثابت افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: از افرادی که بیماری زمینه ای دارند تقاضا داریم که از این سفر خودداری کنند. همچنین در این دما پیاده‌روی کار سختی است برای سالمندان و توصیه می کنیم در ایام دیگری سفر کنند همچنین زائران در شب حرکت کنند و روزها استراحت کنند‌.

گروه‌های خاص در زمان مناسب سفر کنند
حسن نوری ساری، معاون آموزشی سازمان اورژانس کشور نیز در این نشست گفت: تب دنگی در ایران و کشورهای همسایه گزارش شده است و گونه‌ای از پشه آئدس که در ایران وجود دارد، عمدتا روز‌گرد است و گزش بیشتری در روز به ویژه اوایل صبح و در زمان غروب آفتاب انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بهتر است زائران اربعین، پیاده‌روی را در ساعات شب انجام دهند و در طول روز حتما باید دست و پاها که مکان گزش پشه آئدس است را به خوبی بپوشانند.  

نوری ساری با بیان اینکه اگر در سفر اربعین دچار تب، لرز، ضعف و بی‌حالی شدیم ممکن است به احتمال زیاد به یکی از بیماری‌های تب دنگی، سرخک و کرونا مبتلا شده باشیم، افزود: سویه غالب کرونا در حال حاضر، مرگ آور نیست و درمان آن عمدتا به صورت سرپایی است.

معاون آموزشی سازمان اورژانس کشور از شیوع سرخک در عراق خبر داد و بیان کرد: شیوع سرخک در عراق به معنای ابتلای تعداد بسیار زیادی از افراد به این بیماری نیست بلکه در مورد برخی از بیماری‌ها، تعداد محدود مبتلایان نیز باید جدی گرفته شوند.

وی توضیح داد: توصیه‌ای نداریم که افراد پرخطر و برخی گروه‌های خاص، اصلا به سفر عتبات عالیات مشرف نشوند بلکه توصیه می کنیم که در زمان مناسب تری، این سفر معنوی را انجام دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته