دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1403 - 12:20
در گفت‌وگوی آنا با کنعانی‌مقدم مطرح شد؛

۱۰۰۰ هدف رژیم صهیونیستی در تیررس ایران است/ بررسی سناریو‌های احتمالی

۱۰۰۰ هدف رژیم صهیونیستی در تیررس ایران است  بررسی سناریو‌های احتمالی
کارشناس مسائل منطقه گفت که حمله علیه رژیم صهیونیستی غافلگیرانه خواهد بود و چه بسا مراکز حساس رژیم هدف قرار گیرد.
کد خبر : 926168

گروه سیاسی خبرگزاری آنا- سعید امینی؛ با ترور شهید هنیه توسط رژیم صهیونیستی، خصومت محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران با این رژیم غاصب وارد مرحله جدیدی شده و کارشناسان احتمال وقوع تشدید تنش‌ها را در منطقه می‌دهند، اما همه اینها به سطح پاسخ خون‌خواهانه کشورمان و واکنش رژیم صهیونیستی بستگی دارد و اینکه بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای چگونه به ایفای نقش خواهند پرداخت.

به‌منظور تحلیل ابعاد مختلف این سناریو‌ها و کنش و واکنش بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت‌وگویی با «حسین کنعانی‌مقدم» کارشناس مسائل منطقه داشته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

*رهبر معظم انقلاب بر خون‌خواهی شهید اسماعیل هنیه تأکید فرمودند، اما آیا این خون‌خواهی منجر به جنگ میان ایران و اسرائیل خواهد شد؟

قطعاً جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه جنگ نیست و ما فقط در حد تنبیه کردن متجاوز این کار را انجام خواهیم داد؛ از سوی دیگر رژیم صهیونیستی هم می‌داند اگر بخواهد با ایران یا لبنان وارد جنگ شود دیگر امیدی به بقا نخواهد داشت. با توجه به تجربه حاصل از عملیات «وعده صادق»، احتمالاً صهیونیست‌ها در مقابل اقدام خون‌خواهانه ایران واکنش چندانی از خود نشان نخواهند داد.

*از منظر حضرت‌عالی سناریو‌های احتمالی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی چه خواهد بود؟

امام المقاومه، فرمانده معظم کل قوا طبق فرمانی که صادر فرمودند خون‌خواهی حتمی و ضروری است و نه تنها ما بلکه کل جبهه مقاومت به این خون‌خواهی خواهند پیوست.

علاوه بر اقدامات دیپلماتیک و حضور در شورای امنیت سازمان ملل و سازمان همکاری‌های اسلامی احتمالاً شاهد خواهیم بود که حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی عراق و انصارالله یمن هریک عملیات‌هایی را به شیوه خودشان عیله اسرائیل انجام دهند و از سوی دیگر، عملیات‌هایی را از جانب نیرو‌های مقاومت و مردمی در کرانه باختری و دیگر نقاط اراضی اشغالی شاهد خواهیم بود.

اینها جدا از واکنش‌های جمهوری اسلامی ایران بوده، چون ما هم براساس توانمندی‌هایی که در سپاه پاسداران و نیرو‌های چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران از آنها برخورداریم، خواه‌ناخواه ضربات سنگین‌تری نسبت به عملیات وعده صادق به متجاوز وارد خواهیم کرد. به‌هرحال، رژیم صهیونیستی امنیت ایران را به خطر انداخته و از خطوط قرمز عبور کرده و از همه مهم‌تر اینکه مهمان ما را در تهران ترور کرده است وبر همین اساس باید تنبیه شود.

این عملیات غافلگیرانه و چند موجی خواهد بود و این نیست که با یک موج تمام شود. اگر بتوانیم قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی را منهدم کنیم، قاعدتاً جنگ پینگ‌پنگی یعنی یکی ما بزنیم و یکی هم آنها پاسخ دهند از دسترس خارج خواهد شد. به عبارت بهتر این عملیات چند موجی توان پاسخگویی را از این رژیم غاصب و کودک‌کش سلب خواهد کرد.

*از میان مواردی که ذکر کردید کدام سناریو را قوی‌تر می‌دانید؟

به نظر من، ایران مستقیم وارد خواهد شد و مراکز حساس رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار می‌دهد و به دنبال این نیست مراکزی را هدف قرار دهد که مردم در آن رفت‌وآمد دارند و می‌تواند جان غیرنظامیان را به خطر بیندازد. باید افزود نزدیک به هزار هدف مشخص چه در مرز‌های اطراف و چه در اراضی اشغالی در بانک اهداف ما قرار دارند.

*بنیامین نتانیاهو اخیراً اعلام کرده اگر حمله ایران به اسرائیل قطعی شود شاید دست به اقدامی پیشگیرانه علیه کشورمان بزند، چقدر این تهدید را جدی می‌دانید؟

این بلوف سیاسی بیش نیست! رژیم صهیونیستی می‌داند اگر هر اقدامی را انجام دهد پاسخ ما چند صد برابر خواهد بود و هویت صهیونیستی کلاً مورد هدف قرارمی‌گیرد و لذا بعید می‌دانم این رژیم دست به چنین خطای محاسباتی بزند.

امروزه فضای رعب و وحشت در اراضی اشغالی حاکم است و در آنجا مهاجرت معکوس اتفاق افتاده و در این مدت زمانی هم که ما علیه این رژیم عملیات روانی انجام داده‌ایم؛ این ترس و وحشت‌ها شدت یافته، پس نتانیاهو برای آرام کردن فضای داخلی چنین بلوف‌هایی می‌زند.

صهیونیست‌ها آن‌قدر ترسو هستند که چند روزی هست در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند و همین مسئله فشار سنگینی را به حاکمیت رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

*برخی تحلیلگران بر این باورند با توجه به شرایط نظام بین‌الملل یعنی جنگ روسیه و اوکراین، تنش میان چین و تایوان و اتفاقاتی که در آمریکای لاتین در جریان است، جنگ احتمالی میان ایران و اسرائیل ابعاد جنگ را گسترده‌تر خواهد کرد و حتی به جنگ جهانی سوم منجر می‌شود، نظر شما چیست؟

اگر جامعه جهانی و شورای امنیت پیش‌ازاین اقدامی سازنده انجام می‌دادند، قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی تصویب می‌کردند و مانع ادامه جنایات این رژیم در غزه می‌شدند، باعث می‌شد شاید ما از عملیاتی که می‌خواهیم انجام دهیم فاصله بگیریم.

اگر آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از عملیاتی که ما می‌خواهیم انجام دهیم بر انجام اقدامات تلافی‌جویانه اصرار داشته باشند قطعاً شاهد یک جنگ منطقه‌ای بزرگ و بلکه جهانی خواهیم بود. 

*در جمع‌بندی موضوعی برای بیان باقی مانده است؟

به نظر من، ما به ازای شهادت اسماعیل هنیه این هست که ظرف ۱۰ روز اسرائیل از غزه عقب‌نشینی کند و محاصره را پایان دهد، یعنی معابر باز شود و کمک‌های بشردوستانه برسد؛ اگر آمریکا می‌خواهد ایران انتقام نگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته