دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی:

رفع بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور به دست توانمند متخصصان بی‌ادعای جهاددانشگاهی

رفع بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور به دست توانمند متخصصان بی‌ادعای جهاددانشگاهی
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دانشمندان جهادی همچون دکتر سعید کاظمی آشتیانی تأکید کرد که همواره پشتیبان فعالیت‌های جهادی در جهت پیشرفت علم و فرهنگ کشور بوده و خواهد بود.
کد خبر : 926062

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی را گرامیداشت و پیامی را منتشر کرد. متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم  
«جهاددانشگاهی، مولود مبارک انقلاب است» مقام معظم رهبری

پس از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) و صدور فرمان ایشان برای انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها، جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند این ستاد، به منظور پیشبرد فعالیت‌های علمی و فرهنگی در دانشگاه‌ها تأسیس شد. این نهاد علمی و فرهنگی طی بیش از چهار دهه از عمر پربرکت خود، توانسته است با بهره‌گیری از دانشمندان و دانشجویان جهادی، اقدامات مؤثری را در حوزه‌های علم و فرهنگ کشور به ثمر رساند.

جهاددانشگاهی نه‌تنها در عرصه‌های علمی و پژوهشی، بلکه در دوران دفاع مقدس نیز نقش به‌سزایی ایفا کرد. از جمله فعالیت‌های این نهاد می‌توان به تعمیر و بازسازی ادوات نظامی و ساخت تجهیزات مورد نیاز رزمندگان، با ابتکار و تلاش جوانان جهادی اشاره کرد. در حوزه زیرساخت‌های علمی، تأسیس پژوهشگاه رویان و گام‌های بزرگ در زمینه سلول‌های بنیادی، تنها نمونه‌هایی از تلاش‌های این نهاد در خدمت به کشور است. در زمینه‌های فنی و مهندسی نیز، جهاددانشگاهی با اقداماتی نظیر تولید مته‌های حفاری و ساخت دکل‌های نفتی، به رفع نیازهای اساسی کشور پرداخته است.

فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های کشاورزی و دام‌پروری نیز با هدف تأمین امنیت غذایی کشور پیگیری شده است. همچنین، این نهاد در عرصه فرهنگی نیز با تأسیس خبرگزاری‌هایی همچون ایسنا و ایکنا، دانشگاه علم و فرهنگ، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران و برگزاری مناظره‌های دانشجویی، نقش مؤثری در ارتقای سطح فرهنگ و اندیشه در جامعه ایفا کرده است. انتشارات علمی و فرهنگی جهاددانشگاهی نیز به عنوان یکی از ارکان تولید علم در کشور شناخته می‌شود.

حضور مؤثر جهاددانشگاهی در عالی‌ترین سطوح شورای عالی انقلاب فرهنگی و نقش این نهاد در تدوین و اجرای اسناد راهبردی نظیر نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی، و سند مهندسی فرهنگی، جهاددانشگاهی را به یکی از بازوهای اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل کرده است.

بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور در عرصه‌های مختلف طی سال‌های پس از انقلاب، به دست توانمند متخصصان بی‌ادعای جهاددانشگاهی رفع شده است. یکی از مهمترین دلایل موفقیت این نهاد، رویکرد تخصصی و غیرسیاسی متخصصان آن است که با روحیه جهادی، تنها به پیشرفت و ارتقای کشور می‌اندیشند.

حضور جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها، که با کمترین توقعات بار جریان پرشتاب علم و پیشرفت کشور را به دوش می‌کشد، یکی از عوامل کلیدی دستیابی کشور به افتخارات علمی و دانشگاهی است. همچنین، تلاش برای خودکفایی علمی و فناوری، اشتغال‌زایی، پاسخگویی به نیازهای جامعه، پشتیبانی از استعدادهای برتر در دانشگاه‌ها، ترویج فرهنگ اسلامی و انقلابی، و نوآوری در اقدامات از جمله برکات جهاددانشگاهی برای کشور به‌شمار می‌آید. قدردانی از رویکرد جهادی شکل‌گرفته در دانشگاه‌ها و تجلیل از تلاشگران این نهاد مقدس در سالروز تشکیل آن، وظیفه‌ای بر عهده همه ماست.

یاد و خاطره دانشمندان جهادی همچون دکتر سعید کاظمی آشتیانی و دیگر دانشمندان جهادی کشور که بدون کمترین توقع و چشمداشت برای مرجعیت علمی ایران در جهان تلاش کرده و می‌کنند، گرامی باد. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره پشتیبان فعالیت‌های جهادی در جهت پیشرفت علم و فرهنگ کشور بوده و خواهد بود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته