دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1403 - 09:10
فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در گفت‌وگو با آنا:

غذای ناسالم و بی‌تحرکی 2 عامل اصلی کبد چرب هستند

غذای ناسالم و بی‌تحرکی 2 عامل اصلی کبد چرب هستند
یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با اشاره به شیوع بالای کبد چرب در دنیا گفت: رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک بدنی 2 عامل ابتلای افراد به کبد چرب هستند.
کد خبر : 925951

محسن نصیری طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع جامعه بشری است و بر اساس آمارها از هر سه نفر، یک نفر دچار آن است.

وی با بیان اینکه در هر خانواده ایرانی حداقل یک نفر دچار کبد چرب است، افزود: کبد چرب بدون علامت بالینی است و بیشتر از اینکه برای کبد خطرآفرین باشد، اعضای دیگر ازجمله قلب و عروق، کلیه و ... را تهدید می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد گفت: سه عامل برای ابتلا به کبد چرب مطرح است، اول دریافت مواد غذایی و دیگری تحرک ناکافی بدنی که هر دو این‌ها به سبک زندگی افراد اشاره دارند؛ علت سوم می‌تواند، استعداد بدنی فرد باشد که به‌صورت ذاتی و ژنتیکی او را مستعد کبد چرب می‌کند.

وی یادآور شد: کبد چرب یک بیماری ویروسی یا میکروبی نیست و بهتر است برای پیشگیری از ابتلا عوامل احتمال ایجاد آن مانند چاقی را کنترل کنیم.

نصیری طوسی با اشاره به برخی نشانه‌های کبد چرب شامل بی‌حالی، ضعف، خستگی و تغییرات پوستی، ادامه داد: در حال حاضر داروی خاصی برای درمان کبد چرب وجود ندارد که البته اگر دارویی نیز در دستورالعمل‌های درمانی قرار بگیرد، فقط کمک‌کننده است و حتماً باید رژیم غذایی سالم و ورزش را حفظ کرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: اگر در درمان کبد چرب کوتاهی شود، ممکن است دچار افزایش آنزیم‌های کبدی، سفتی کبد و در شرایط حادتر دچار سیروز کبدی بشویم. به نارسایی و ضعف کبد که تقریباً غیرقابل‌بازگشت است، سیروز کبدی گفته می‌شود و حدود 5 درصد از بیماران دارای کبد چرب، دچار سیروز کبدی می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته