دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

صدور مجوز‌ ۷۲۰ کسب وکار همچنان دشوار است

صدور مجوز‌  ۷۲۰ کسب وکار همچنان دشوار است
مرکز ملی بهبود محیط کسب وکار اعلام کرد: با گذشت ۲ سال و نیم از اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها، هنوز دریافت مجوز ۱۲۰ کسب‌وکار از مسیر قانونی غیرممکن است.
کد خبر : 925946

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز ملی بهبود محیط کسب وکار با انتشار فهرست ۱۴ دستگاه که شرایط صدور مجوزهایشان را شفاف کرده‌اند و یا به درگاه ملی مجوز‌ها متصل نیستند، اعلام کرد: از حدود ۴۲۰۰ کسب و کار شناسایی شده در ایران، مراجع صدور مجوز ۳۴۸۰ کسب و کار (۸۲درصد) به درگاه ملی مجوز‌ها متصل شدند و ثبت درخواست و صدور مجوز‌ها این کسب و کار‌ها به صورت کاملاً غیرحضوری و در فرایند نسبتاً روشنی انجام می‌شود، ولی صدور مجوز‌های ۱۸درصد کسب و کار‌ها (حدود ۷۲۰ کسب و کار)، همچنان دشوار، حضوری و کاغذی است. این ۷۲۰ کسب و کار دو گروه هستند:

دسته اول: ۱۲۰ کسب و کار به شرح فوق که شرایط صدور مجوزهایشان را در درگاه ملی مجوز‌ها اعلام نکرده‌اند یا برای صدور مجوز به درگاه ملی متصل نشده‌اند.

دسته دوم: حدود ۶۰۰ کسب وکار که زمین پایه هستند؛ یعنی در فرایند صدور مجوز آنها، تغییر کاربری یا واگذاری زمین وجود دارد. فرایند صدور مجوز‌های زمین پایه تا آخر مرداد، غیرحضوری خواهند شد و متقاضیان این دسته مجوز‌ها شامل انواع کارخانه، گلخانه، تاسیسات گردشگری، دامداری و پرورش طیور، بدون حضور و بدون کاغذ، مجوز دریافت خواهند کرد.

اعلام فهرست کسب و کار‌هایی که دریافت مجوز آنها هنوز شفاف نشده

بر اساس حکم قانون، همه مراجع صدور مجوز موظف بوده‌اند تا پایان سال ۱۴۰۱ شرایط صدور مجوزهایشان را به دبیرخانه هیئت مقررات‌زدایی اعلام کنند و درگاه صدور مجوز خودشان را به درگاه ملی مجوز‌ها متصل سازند تا صدور مجوز بدون کاغذ و غیرحضوری انجام شوند. اما ۱۴ سازمان مورد اشاره در جدول فوق، هنوز به تکالیف قانونی خود عمل نکرده‌اند و متقاضیان مجوز را حضوری و خارج از درگاه ملی مجوز‌ها فرا می‌خوانند.

بر اساس این گزارش، مراجع صدور مجوز همچنین موظف بوده‌اند همه مجوز‌های کاغذی خود را به شناسه یکتا تبدیل کنند؛ اما وزارتخانه‌های کشور، ارشاد، کار، علوم، آموزش و پرورش و ۲ سازمان ذیل قوه قضائیه و نیز سازمان‌های برنامه و بودجه، نظام مهندسی ساختمان هنوز این حکم قانونی را اجرا نکرده‌اند.

دبیرخانه هیئت مقررات‌زدایی اعلام کرده، با توجه به جرم‌انگاری تخلفات در فرایند صدور مجوز و دستور دادستان کل کشور به رئیس هیئت مقررات‌زدایی، مسئولانی که در اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌ها مرتکب تخلف یا جرم می‌شوند را به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجوز کسب و کار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته