دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا در نشست خبری:

هوش مصنوعی نقش حیاتی در بهبود کیفیت درمان دارد

هوش مصنوعی نقش حیاتی در بهبود کیفیت درمان دارد
رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: هوش مصنوعی با ایجاد تحولات شگرف در حوزه‌های مختلف پزشکی، به ویژه در درمان ناباروری، نقش حیاتی در بهبود کیفیت درمان‌ و افزایش شانس موفقیت آنها ایفا می‌کند.
کد خبر : 925920

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا صادقی رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی  ابن سینا با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی  نگاهی جامع بر ناباروری، هوش مصنوعی و ناباروری، اظهار کرد:  این کنگره در تاریخ ۲۱ تا ۲۳ آذرماه با حضور برجسته‌ترین متخصصان و پژوهشگران در حوزه‌های علوم کامپیوتر و پزشکی در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: این رویداد علمی با هدف بررسی و معرفی جدیدترین دستاورد‌ها و تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در زمینه تشخیص و درمان ناباروری، فرصتی استثنائی برای تبادل دانش و تجربیات در یکی از پیشرفته‌ترین و پرتحول‌ترین حوزه‌های علوم پزشکی فراهم می‌آورد.

صادقی ادامه داد: مهم‌ترین پدیدار قرن حاضر تا امروز، بی‌تردید رشد و توسعه‌ی شگفت‌انگیز هوش مصنوعی و امکانات نو و شگرفی است که به‌دنبال این توسعه به بشر عرضه می‌شود.

او تاکید کرد: علوم و فناوری‌های تولید مثل و درمان ناباروری نیز از جمله عرصه‌هایی است که در پرتو رشد و گسترش هوش مصنوعی دستخوش تحولاتی ژرف می‌شود و اگرچه اکنون هنوز در آغاز راه این تحول‌ایم، اما قطعاً در آینده‌ای نزدیک شاهد انقلاب هوش مصنوعی در این عرصه نیز خواهیم بود.

وی یادآور شد: هوش مصنوعی با ایجاد تحولات شگرف در حوزه‌های مختلف پزشکی، به ویژه در درمان ناباروری، نقش حیاتی در بهبود کیفیت درمان‌ها و افزایش شانس موفقیت آنها ایفا می‌کند.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا یادآور شد: این کنگره با گردهم‌آوری متخصصان برجسته داخلی و بین‌المللی در زمینه درمان ناباروری و هوش مصنوعی، به بررسی کاربرد‌های عملی هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف درمان ناباروری پرداخته و به دنبال ارائه راهکار‌های نوین برای ارتقای کیفیت زندگی زوج‌های نابارور خواهد بود.

سهیلا عارفی، دبیر علمی بخش پزشکی این کنگره نیز گفت:  برگزاری این کنگره فرصتی مغتنم برای جامعه علمی و علاقه‌مندان به حوزه‌های هوش مصنوعی و درمان ناباروری است تا با بهره‌گیری از دانش و تجربیات یکدیگر، گامی مهم در جهت بهبود درمان‌های ناباروری و ارتقای سلامت جامعه بردارند.

عارفی در ادامه گفت: این کنگره به محور‌های مهم و کاربردی از جمله مدل‌های پیش‌بینی مبتنی بر هوش مصنوعی برای موفقیت درمان‌های ناباروری، کاربرد‌های یادگیری ماشین در انتخاب جنین، تحلیل کیفیت اسپرم و تخمک، و ملاحظات اخلاقی در فناوری‌های کمک‌باروری می‌پردازد.

صادقی با بیان اینکه پژوهشگاه ابن‌سینا در سال‌های اخیر فعالیت‌های چشمگیری در زمینه‌های بیوتکنولوژی و پزشکی داشته است، گفت: نتیجه این فعالیت‌ها، ارتقای کیفیت خدمات به زوجین نابارور و رفع نیازهای آنان در سطح کشور بوده است.  پژوهشگاه ابن‌سینا یکی از شاخص‌ترین مراکز درمان ناباروری در کشور است که در میان 120 مرکز فعال دولتی و غیر دولتی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از زوج‌هایی که در سایر مراکز درمانی موفق به درمان نمی‌شوند، به مرکز ابن‌سینا مراجعه می‌کنند. این موفقیت‌ها باعث شده تا آوازه و شهرت مرکز درمان ناباروری ابن سینا به خارج از مرزهای کشور نیز برسد و ما پذیرای تعداد زیادی از زوج‌های نابارور از کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان باشیم. 
وی افزود: یکی از علل جذب گردشگران سلامت به این مرکز، فعالیت‌های ارزشمند معاونت آموزشی پژوهشگاه است که اقدام به تربیت متخصصین و پزشکان از کشورهای دیگر نموده است. این متخصصین پس از گذراندن دوره‌های علمی و تخصصی به کشورهای خود بازمی‌گردند و تکنولوژی، دانش و فرهنگ ما را با خود به سوغات می‌برند و بیمارانی را که قادر به درمانشان نباشند، به مرکز درمان ناباروری ابن سینا ارجاع می نمایند "
پژوهشگاه ابن سینا همچنین به فعالیت‌های این پژوهشگاه در حوزه‌های دیگر اشاره کرده و گفت: پژوهشگاه ابن‌سینا علاوه بر درمان ناباروری، در زمینه اصلاح نژاد دام‌های سنگین نیز فعالیت می‌کند. شرکت سینا فراوران ماندگار، که زیرمجموعه پژوهشگاه است، به اصلاح نژاد دام‌های سنگین مانند گاو، شتر و گاومیش پرداخته و این اصلاح نژادها متناسب با شرایط اقلیمی کشور است. 
وی همچنین به اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی پژوهشگاه در کاهش فاصله میان صنعتگران و دانشگاهیان اشاره کرد و افزود: پژوهشگاه ابن‌سینا با بهره‌گیری از برترین پژوهشگران و ارائه راه‌حل‌های عملیاتی به صنعتگران، نقش بسزایی در بهبود این فاصله داشته و به یکی از معتبرترین مراکز پژوهشی کشور تبدیل شده است.
 
وی همچنین در رابطه با چشم‌انداز همکاری پژوهشگاه ابن‌سینا با دولت نیز گفت: جهاد دانشگاهی در تمامی دوره های عملکردی خود، نگاهی ملی داشته است و ارتباط منسجم و مطلوبی با وزارتخانه‌های دولت‌های مختلف برقرار کرده است. این همکاری‌ها در زمینه‌های نوین مانند درمان ناباروری، ژن‌درمانی و سلول‌درمانی ادامه خواهد یافت.
 
وی با بیان اینکه پژوهشگاه ابن‌سینا، با پیشگامی در عرصه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی، به عنوان یکی از مراکز برتر در کشور، به تلاش‌های خود برای ارتقاء سطح علمی و فناوری ادامه می‌دهد و امید است که با حمایت‌های مستمر، دستاوردهای بیشتری را در خدمت جامعه قرار دهد. 

وی یاداور شد: هدف ما ایجاد فضایی علمی و پویا برای بحث و تبادل نظر در خصوص تحولات هوش مصنوعی و ارائه راهکار‌های نوین برای درمان ناباروری، خواهد پرداخت.

حمید بیگی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر علمی بخش علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی کنگره، افزود: هوش مصنوعی در سال‌های اخیر تحولات چشمگیری در علوم پزشکی ایجاد کرده و قابلیت‌های بی‌بدیلی در تشخیص، پیش‌بینی و درمان بیماری‌ها به ارمغان آورده است. در حوزه ناباروری، این تکنولوژی می‌تواند به بهبود فرآیند‌های درمانی، افزایش دقت تشخیص و پیش‌بینی نتایج درمان کمک کند و در نهایت، شانس موفقیت زوج‌های نابارور را افزایش دهد.

وی افزود: در این کنگره میان رشته ای، به بررسی ابعاد مختلف کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص و درمان ناباروری پرداخته خواهد شد. مباحث گسترده‌ای از جمله نقش هوش مصنوعی در پیش‌بینی و تحلیل نتایج درمان، بهینه‌سازی پروتکل‌های تحریک تخمک‌گذاری، انتخاب بهترین تخمک، اسپرم و جنین در ART، و تشخیص و درمان سقط مکرر و اندومتریوز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته