دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خاطراتی از شهید بابایی در گفت‌وگو با دو تن از همرزمانش؛

جای حج به قربانگاه جبهه‌ها رفت

جای حج به قربانگاه جبهه‌ها رفت
در شهادت عباس بابای نکته خاص نهفته است. در هنگام اصابت گلوله ضد هوایی به اف5، تنها کابین عقب و جایی که بابایی حضور داشت آسیب دید. او در این سانحه به شهادت رسید، اما نادری هیچ آسیبی ندید و دقایقی بعد جنگنده را سالم روی زمین نشاند.
کد خبر : 925798

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهید عباس بابایی ساعت 12 ظهر روز 15 مرداد سال 66، مصادف با عید قربان به شهادت رسید. در آن روز او باید در مکه مکرمه حضور می‌یافت و همراه دیگر حاجی‌ها، در مراسم قربانی شرکت می‌کرد. اما در لحظات آخر که قرار بود به همسرش در سرزمین وحی بپیوندند و مناسک حج را به جای آورد، از رفتن امتناع کرد! ماند تا در کربلای ایران جان خود را قربانی راه حق کند.

سرهنگ خسرو جهانی از همرزمان شهید در این خصوص می‌گوید: «وقتی که همسر شهید بابایی می‌خواست برای حج برود، در فرودگاه به من گفت دعا کن همسرم اصراری به رفتن من نداشته باشد. نمی‌خواهم الان به حج بروم. اینجا کارهایی دارم که باید انجام بدهم».

بابایی به اصرار خود از سفر حج بازماند. در آن سال تعدادی از افسران ارشد ارتش مثل شهید صیاد شیرازی و خلبان شهید اردستانی هم به حج رفته بودند. خلبان حسین خلیلی از دیگر همرزمان شهید بابایی می‌گوید: «امیر شهید عباس بابایی نمی خواست به حج برود. می گفت امام حسین(ع) حج خود را نیمه کار گذاشت تا به کربلا برود. یعنی همان جایی که مشهد او و یارانش شد و در آنجا به شهادت برسد. الان جبهه های ایران کربلا است و من هم می خواهم حج را برای حضور در کربلای دفاع مقدس ترک کنم».

سرلشکر شهید امیر عباس بابایی در زمان شهادتش معاون عملیات نیروی هوایی بود. خیلی از ما ماجرای زندگی او را در سریال شوق پرواز دیده‌ایم، بابایی اگرچه یک نظامی بود، اما هیچ گاه دین و ملیتش را فراموش نکرد و حتی زمان حضور در دوره های خلبانی در آمریکا نیز شائر دینی را انجام می‌داد.

استاد پرواز تام کت

بابایی دوره خلبانی با اف5 را پشت سرگذاشته بود. بعد از اینکه ارتش شاهنشاهی تصمیم به خرید جنگنده‌های اف14 یا همان تام کت گرفت، او دوره‌های خلبانی با این جنگنده حساس را نیز زیر نظر مستشاران آمریکایی گذراند. اما بعد از پیروزی انقلاب که آمریکایی‌ها ایران را ترک کردند، بابایی که استاد پرواز با تام کت شده بود، تصمیم گرفت دوره‌های خلبانی با اف14 را برای دیگر خلبان‌های ایرانی برگزار کند.

امیر خلیلی از همرزمان شهید می‌گوید: سال 1360 عباس بابایی فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان شد. من از حدود یک سال قبل با ایشان در آنجا همرزم بودیم. پایگاه شکاری اصفهان محل استقرار جنگنده‌های اف14 بود. بابایی تصمیم گرفت که دوره‌های آموزشی پرواز با این جنگنده را دایر کند. اما بعضی از همرزمان می‌گفتند ما به اندازه کافی خلبان اف14 داریم و از طرف دیگر بدون دستورالعمل مستشاران آمریکایی، آموزش کار با این جنگنده ممکن نیست. ولی بابایی طرح خودش را اجرا کرد و خلبان‌هایی مثل من دست پرورده همان کلاس‌های آموزشی هستیم که توسط ایشان دایر شد.  

معاون عملیات نیروی هوایی

سال 1362 شهید بابایی به سمت معاون عملیات نیروی هوایی رسید. مسئولیت خطیر و سنگینی بود. آن هم در زمان جنگ و در شرایطی که نیروی هوایی عراق مرتب توسط کشورهایی مثل فرانسه و شوروی نوسازی می شد، بابایی باید با همان جنگنده‌های قدیمی که در زمان شاه خریداری شده بود، نیروی هوایی را روی پا نگه می‌داشت و برای عملیات آماده می‌کرد.

او تلاش بسیاری برای حفظ جنگنده‌های اف14 انجام داد که به تعداد محدودی خریداری شده بود. به گفته یکی از همرزمانش: بابایی تحولی در به کارگیری اف14 ها انجام داد. یکی از کارهای او انتقال تعدادی از این جنگنده ها به پایگاه هوایی بوشهر بود. از آنجا این جنگنده‌ها بهتر می‌توانستند از کشتی‌های تجاری و نفت کش‌های ایرانی در خلیج فارس محافظت کنند. همین طور ایشان در برخی از عملیات‌ها ستاد عملیاتی را به مناطق جنگی برد تا جنگنده‌های خودی راحت‌تر بتوانند پوشش هوایی منطقه عملیاتی را انجام بدهند.

تشکیل قرارگاه رعد

تشکیل قرارگاه رعد یکی از ابتکاراتی بود که توسط شهید بابایی و شهید ستاری انجام گرفت. اولین پایه قرارگاه رعد در 23 شهریور 1363 نهاده شد. شهید منصور ستاری و شهید عباس بابایی در رأس فعالیت‌های این قرارگاه قرار داشتند. فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) بر عهد مرحوم هاشمی بود که در آن موقع مسئولیت هماهنگی ارتش و سپاه را در قرارگاه مرکز خاتم انجام می‌داد. شهید بابایی هم از اعضای این قرارگاه بود، ضمن اینکه در همان مقطع شهید بابایی به عنوان معاون عملیات نیروی هوایی، شهید ستاری به عنوان معاون طرح و برنامه این نیرو و شهید خضرایی به عنوان فرمانده پدافند هوایی مشغول فعالیت بودند.

قرارگاه رعد برآن بود تا با هماهنگی پدافند هوایی و همین طور بهره گیری از دیگر سامانه های پدافندی و نهایتا جنگنده‌های نیروی هوایی، با ایجاد لایه‌های پدافندی، به مقابله با حملات هوایی دشمن برپردازد. از سال 63 عراق تعداد قابل توجهی جنگنده از نسل‌های جدیدتر دریافت کرد و برای اولین بار مناطقی از کشورمان را بمباران کرد که تا آن روز از دسترس هواپیماهایش دور بود. چنانچه در همین سال 63 عراق برای اولین بار توانست آسمان دریای عمان را نیز تحت تاثیر حملات هوایی خود قرار دهد.

با تشکیل قرارگاه رعد، سه نقطه برای استقرار این قرارگاه در نظر گرفته شد. اولین نقطه ساختمان بهداری گروه اهواز بود که کسی در آنجا حضور نداشت. نقطه دوم مدرسه‌ای در گروه پدافند اهواز و سومین نقطه ستاد گروه پدافند اهواز بود. به اتفاق مسئولان قرارگاه رعد به دیدن مدرسه رفتیم و این محل برای قرارگاه رعد پذیرفته شد و بخش پدافندی قرارگاه رعد به مسئولیت شهید ستاری در اهواز و بخش آفندی، به مسئولیت شهید بابایی در امیدیه مستقر شد. اولین جلسه رسمی قرارگاه رعد هم با حضور شهید ستاری، شهید بابایی و جمعی دیگر از فرماندهان نیروی هوایی در گروه پدافند اهواز تشکیل شد. این قرارگاه با ابداعات و ابتکارات این دو شهید گران‌قدر و همین طور تلاش دیگر کارکنان پدافندهوایی در عملیات والفجر 8 و بعد از آن در عملیات کربلای5، موفقیت‌های بزرگی کسب کرد.

شهادت در عید قربان

شهید بابایی در دو هفته پایانی عمر زمینی اش، مرتب به پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی سر می‌زد. اوایل مرداد در اصفهان بود و بعد به بوشهر رفت و بعد هم به دزفول و نهایتا به پایگاه هوایی تبریز رفت. او در کابین عقب هواپیمای اف5 بود نشسته بود و خلبان علی محمد نادری در کابین جلو بود. آنها برای انجام ماموریتی وارد حریم هوایی عراق شدند. اما در بازگشت از ماموریت، امیر عباس بابایی در ساعت 12 ظهر روز 15 مرداد مصادف با عید قربان بود با اصابت گلوله پدافند هوایی در منطقه عملیاتی سردشت به شهادت رسید.

در شهادت عباس بابای نکته خاص نهفته است. در هنگام اصابت گلوله ضد هوایی به اف5، تنها کابین عقب و جایی که بابایی حضور داشت آسیب دید. او در این سانحه به شهادت رسید، اما نادری هیچ آسیبی ندید و دقایقی بعد جنگنده را سالم روی زمین نشاند. گویی مقدر بود آن گلوله بیاید و بابایی را به خیل شهدای دفاع مقدس برساند.

مقام معظم رهبری جملات بسیار عجیبی را در وصف شهید بابایی به کار برده است. در همین خصوص حضرت آقا گفته است: "همانند شهید بابایی دل‌ها را به هم نزدیک کنید؛ درون را پاک کنید؛ عمل را خالص کنید؛ برای خدا کار کنید؛ آن وقت خدای متعال برکت خواهد داد. عباس بابایی یک انسان واقعاٌ مؤمن و پرهیزگار و صادق بود".

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته