دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در خانه کتاب و ادبیات ایران طی نشست خبری مطرح شد؛

تشریح جزئیات جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان/ انتقاد از عدم تربیت نویسنده کودک و نوجوان!

تشریح جزئیات جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان  انتقاد از عدم تربیت نویسنده کودک و نوجوان!
جزئیات نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان تشریح شد و مدیرعامل خانه کتاب در این نشست گفت: معتقدیم تربیت نویسندگان کودک و نوجوان شکل نگرفته است.
کد خبر : 925723

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان صبح امروز یکشنبه ۱۴ مرداد در سرای اهل قلم برگزار شد.

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ غزه گفت: بیش از ۱۵ هزار نفر از این شهدا کودکان بودند و مطابق آمار وزارت بهداشت فلسطین، بیش از ۱۷ هزار کودک در غزه والدین یا یکی از والدین خود را از دست دادند که این بسیار دردناک است و از خدا می‌خواهیم ریشه این شر مطلق از زمین برکنده شود. 

رمضانی سپس با اشاره به بازسازی و راه‌اندازی مجدد سالن سرای اهل قلم، درخصوص تابلوهای نصب شده در محوطه سالن گفت: چند تابلو خطاطی از گنجینه هنری اعلا که تاکنون از آن‌ها رونمایی نشده در اینجا قرار گرفته. از چهار اثر، یکی اثر شکسته نستعلیق استاد خوانساری است. اثر شاخص بعدی خوشنویسی به خط ثلث توسط استاد محمدرضا افشاری است. اثار مهم دیگری هم در گنجینه خانه کتاب و ادبیات ایران هست که در آینده به نمایش درمی‌آید. 

نامزدها نسبت ۲۳ به ۶ به نفع خانم هاست

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درخصوص جشنواره کتاب کودک و نوجوان هم گفت: قبلا نیز رشته‌هایی داشتیم که از کتاب سال منفک شدند، مثل جشنواره شعر، جایزه ادبی جلال آل احمد که به حوزه داستان پرداخت. امروز هم جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان را داریم که از کتاب سال منفک شده و به صورت تخصصی به این مقوله می‌پردازد. در حوزه آمارها، در طول سالیان مختلف برگزاری نمایشگاه ، حوزه ناشران آموزشی و کمک آموزشی به واسطه قیمت کتاب‌ها معمولا در صدر جدول ریالی قرار داشتند و صدر جدول تعدادی در اختیار ناشران کودک و نوجوان بود. اما در دوره گذشته ناشران کودک و نوجوان صدر جدول ریالی را هم در اختیار گرفتند و این مسئله ضرورت برگزاری چنین رویدادهایی را علنی کرد. 

حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران هم در ادامه این نشست با ارائه گزارشی کلی از این رویداد عنوان کرد: در بخش شعر ۲۲۵ کتاب، بخش داستان کوتاه ۲۱۲۵ کتاب، بخش داستان بلند و رمان ۱۶۰ کتاب، کلیات ۵۵۶ کتاب، پژوهش ۴۰ کتاب و در مجموع ۳۱۰۶ کتاب در بخش تصویرگری مورد داوری قرار گرفتند. 

وی افزود: در کل ۷۴۶ ناشر در این دوره کتاب داشتند که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هشت و انتشارات مهرک با چهار کتاب بیشترین نامزدها را دارند. در بین نامزدها نسبت ۲۳ به ۶ به نفع خانم هاست. 
در کل دوره برگزاری جشنواره چهار نشست علمی با حوزه اساتید و صاحب نظران حوزه ادبیات کودک داشتیم که اخرین نشست در مشهد امروز برگزار می‌شود. تا کنون شهرهای شیراز و قم میزبان نشست‌ها بودند‌. آخرین نشست هم  در دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، با عنوان ادبیات کودک گنجینه تمدنی

محقق با تاکید بر اینکه رویداد قاصدک هم همزمان با این جشنواره برگزار می‌شود که ۱۴ کارگاه دارد، خاطرنشان کرد: این جشنواره بسته کاملی از آموزش، ترویج و نشست‌های علمی و بین‌المللی خواهد بود.

جدا کردن حساب کودک و نوجوان از بقیه ادبیات کشور کار درست و بسیار مهمی بود

محمد حمزه زاده دبیر علمی جشنواره نیز در این نشست اظهار کرد: جدا کردن حساب کودک و نوجوان از بقیه ادبیات کشور کار درست و بسیار مهمی بود. این آرزویی برای شخص من بود که سالها در حوزه نویسندگی و نشر کتاب کودک فعالیت کرده بودم. چون در جوایز کتاب سال همواره سر آثار کودک و نوجوان بی‌کلاه می‌ماند. چون در جشنواره‌ای که کتابی چند هزار صفحه‌ای در بخش پژوهش دارد، توجهی به کتاب ۳۰-۴۰ صفحه‌ای داستان کودک و نوجوان نمی‌شود. این اشکال و قیاس مع الفارق بود که خدارا شاکریم که رفع شد و این جشنواره راه‌اندازی شد. این رویداد خبر خوبی است، در حالی که مهمترین سازمان‌های فعال در این حوزه کارهایشان کم و کمتر شده و شاید همین مارهای کم هم به اندازه مافی دیده نشدند. 

وی افزود: تا اسم جایزه و جشنواره می‌آید برخی انتقاد می‌کنند چرا انقدر جشنواره و جایزه زیاد است؟ من کاری ندارم به جوایز و جشنواره های دیگر اما در حوزه کودک و کودکی این رویداد مهم است. مفهوم جایزه در جشنواره مترادف است با راهنمایی و نشان دادن مسیر. گاهی فکر می‌کنند جوایز مقصد است، اما در دنیا اینطور نیست و جوایز تابلوهای راهنمایی هستند که در مسیر رسیدن به مقصد نصب می‌شوند. ما در این مسیر تابلوهای راهنمای کمی داریم. جایزه مدالی است که به سینه نویسنده ها نصب می‌شود و داخل کشوی نویسنده‌ها نمی‌ماند. از این منظر جایزه ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان جایگاه مهمی دارد و باید مراکز دیگری که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید به فکر این موارد باشد. در حوزه بین‌الملل جوایز و مدال‌های اثار ادبی بسیار حائز اهمیت است و اثری که جوایز بیشتری برده باشد در دنیا هم راحت‌تر شناخته می‌شود. 

وی افزود: ما در حوزه ادبیات کودک بعد از انقلاب اسلامی و به دلیل فرهنگی بودن انقلاب و انفجار جمعیت با جامعه چندین میلیونی از کودکان و نوجوانان روبرو بودیم که نیازمند ادبیات کودک و نوجوان بودیم. این سبک از ادبیات باتوجه به بافت جمعیتی یک وضعیت ویژه ای در کشور ما دارد. این باعث شد جامعه نویسندگان و پدیدآورندگان این حوزه نیز رشد کنند که عدد و رقم افتخارآمیزی دارد و فکر نمی‌کنم در دنیا کشوری باشد که تا این حد افراد و آثار مهم در حوزه کودک و نوجوان داشته باشد. امیدوارم این جایزه ادام داشته باشد و بخش بین‌الملل ان نیز یک سال در میان برگزار می‌شود. ما قائل به این هستیم که زبان کودکی بین‌المللی است و محدود به زبان فارسی و انگلیسی و عربی نیست.

به گفته حمزه زاده، ما می‌توانیم محتوایی که امروز نویسندگان ما تولید می‌کنند را به کشورهای مختلف بفرستیم و مخاطبانی در سراسر دنیا داشته باشیم و بازاری در این حوزه شکل بگیرد که نیازهای اقتصادی و تجاری حوزه کتاب کودک را هم پوشش دهد. 

باید از طریق این جشنواره‌ها ظرفیت‌‌های خود را بشناسیم

وی ادامه داد: ما باید از طریق این جشنواره‌ها ظرفیت‌‌های خود را بشناسیم و راهی باز کنیم، این آثار از مرزها خارج شود و حرف ما به تمام دنیا برسد. نویسنده های ما اصلا کم از بهترین نویسنده های دنیا ندارند و به نظر من در حوزه ادبیات و کودک بالاتر هم هستند. امیدوارم به روزی برسیم که نویسندگی و تصویرگری برای کودکان تبدیل شود به یک کسب و کار و شغل پردرآمد تا شاهد اوضاع بهتری باشیم از چیزی که امروز می‌بینیم. اینکه سه ناشر کودک و نوجوان پرفروش‌ترین ناشران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند بسیار مهم و پله‌ای برای طی کردن پله‌های بعدی است.

معتقدیم تربیت نویسندگان کودک و نوجوان شکل نگرفته است

حمزه‌زاده در ادامه برنامه گفت: ما در بخشی از موارد مثل خردسالان نمی‌توانستیم پنج اثر برای انتخاب آثار برتر انتخاب کنیم. تعداد این آثار در حوزه نوجوانان زیاد نیست و این مسئله نیازمند بررسی بیشتر است.

در بخش دیگر رمضانی توضیح داد: در کنار جشنواره بخشی برای ارائه تحلیل‌ها در این حوزه داریم. ما ۳۱ سال کتاب کودک و نوجوان را از جهات مختلف تحلیل کردیم و با عنوان تصویر کتاب ایران رونمایی می شود.

وی گفت: بخشی مربوط به نشان دادن آثار خوب و برتر تولید شده است و بخش دیگر هم آموزش برای تربیت شعرا و نویسندگانی است که در آن حوزه‌ها احساس خلا می‌کنیم. ما معتقدیم تربیت نویسندگان کودک و نوجوان در این سال‌ها شکل نگرفته و دلیل راه‌اندازی رویدادی مثل قاصدک در خانه کتاب و ادبیات ایران همین مسئله بوده است. 

چهارشنبه ۱۷ مرداد در تالار وحدت از ساعت ۱۵ تا ۱۷ و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختتامیه این رویداد برگزار می‌شود.

رمضانی درخصوص استفاده از نوجوانان در روند برگزاری این جشنواره جدید گفت: ما به غیر از آثاری که داوران انتخاب می‌کنند، آثار برگزیده‌ای هم به انتخاب نوجوانان خواهیم داشت. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه های شهرداری تهران، اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هرکدام نوجوان‌هایی را به ما معرفی کردند که پس از آموزش دوره‌های نقد، این افراد تمام اثار جشنواره را خواندند و سه جایزه توسط این افراد به برگزیدگان اهدا خواهد شد. 

وی در رابطه با بودجه برگزاری و میزان جوایز جشنواره ملی و بین‌المللی در پاسخ به آنا جوایز معادل برگزیدگان کتاب سال می‌گیرند، گفت: برگزیدگان۳۰۰ میلیون تومان، شایستگان تقدیر هم ۱۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. جایزه نوجوانان هم اعتبار ریالی دارد که در رتبه بعد از شایستگان تقدیر خواهد بود. در این جشنواره از چند چهره که بیشترین تولید را در حوزه کودک و نوجوان داشتند تجلیل خواهد کرد. میزان بودجه نیز پس از اختتامیه اعلام می‌شود‌.

در بخش پایانی نشست نیز نامزدهای جشنواره مشخص شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته