دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان ملی هوش مصنوعی و کتابخانه ملی

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان ملی هوش مصنوعی و کتابخانه ملی
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سازمان ملی هوش مصنوعی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
کد خبر : 925722

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با هدف ارتقای ظرفیت‌ها و ایجاد بستر‌های فناورانه در زمینه کاربردپذیری و پردازش دادگان با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و کمک به پیشرفت هوش مصنوعی در جمهوری اسلامی ایران، تفاهم‌نامه‌ای میان علیرضا مختارپور، رئیس سازمان و محمدسعید سرافراز، دبیر شورای ملی راهبری و رئیس سازمان ملی هوش مصنوعی به امضا رسید.

در نشست انعقاد این تفاهم‌نامه علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر اهمیت این همکاری گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه گامی مهم در جهت ارتقای بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و بهبود دسترسی به داده‌های علمی و تاریخی برای پزوهشگران و سیاست‌گذاران از طریق هوش مصنوعی باشد. این همکاری می‌تواند به توسعه بستر‌های فناورانه و مصونیت از آسیب‌‎های احتمالی که ممکن است زبان فارسی در محیط‌های جدید با آن مواجه شود، کمک کند؛ به‌ویژه آن که این پیشرفت‌ها توسط نسل جوان کشور محقق می‌شود.

محمدسعید سرافراز، رئیس مرکز ملی هوش مصنوعی ایران نیز در ادامه، ضمن تشکر از رویکرد مثبت مجموعه مدیریتی سازمان اسناد و کتابخانه ملی به فناوری هوش مصنوعی و اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری درباره اهمیت هوش مصنوعی برای اداره‌ی آینده‌ی کشور، گفت: کتاب‌ها و اسناد به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع داده‌ای، نقش بسزایی در پیشرفت هوش مصنوعی دارند. استفاده از این داده‌های ارزشمند می‌تواند به توسعه مدل‌های هوش مصنوعی کمک کرده و به حفظ و گسترش زبان فارسی در فضای دیجیتال یاری رساند؛ و به ارتقای کیفیت خدمات به پژوهشگران و اهل علم کمک شایانی کند.

حمایت از افزایش کمی داده‌های دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کمک به توسعه کاربردپذیری هوش مصنوعی در عملکرد‌ها و مأموریت‌های سازمان، تولید نرم‌افزار‌های تعاملی موردنیاز پژوهشگران توسط هوش مصنوعی و کمک به توسعه مدل‌های هوش مصنوعی، بخشی از مفاد این تفاهم‌نامه است. در این نشست که در محل سازمان ملی هوش مصنوعی برگزار شد، فاطمه صدر، معاون پژوهش و منابع دیجیتال، محمد عباسی معاون توسعه و مدیریت منابع و عبداله اسدی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان حضور داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته