دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حسینی در گفت‌وگو با آنا خواستار شد؛

برگزیدگان المپیادی از گذراندن دروس پایه دانشگاه‌ها معاف شوند

برگزیدگان المپیادی از گذراندن دروس پایه دانشگاه‌ها معاف شوند
رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: دانش‌آموز نخبه‌ای که در المپیاد فیزیک مدال دریافت می‌کند با ورود به دانشکده فیزیک دانشگاه شریف با دانشجویان ورودی دیگر متفاوت بوده و بسیاری از دروس دانشگاهی را مطالعه کرده‌ و به همین دلیل این دانش‌آموزان باید از گذراندن دروس پایه معاف شوند.
کد خبر : 925629

سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبر و فناوری آنا با بیان اینکه شرکت کنندگان المپیاد‌های علمی سیر نزولی داشته‌اند، اظهار کرد: دانش آموزانی که برای المپیاد آماده می‌شوند، از پایه هشتم و نهم  مطالعه در این خصوص را آغاز می‌کنند، به عنوان مثال دانش‌آموزی که در المپیاد ریاضی شرکت می‌کند، از پایه هشتم درگیر مطالعات المپیاد بوده است.

وی با اشاره به چالش‌های دانش‌آموزان در المپیادهای علمی، ادامه داد: چالشی که در این میان پیش می‌آید، این دانش آموزان مدال خود را اواخر پایه یازدهم و اوایل پایه دوازدهم دریافت می‌کنند.

باید قدرت ریسک دانش‌آموزان را تقویت کنیم

حسینی با بیان اینکه باید قدرت ریسک را در دانش‌آموزان ارتقا دهیم، ابراز کرد: دانش‌آموزی که در پایه یازدهم و دوازدهم درگیر مطالعه المپیاد است و نمی‌داند که آیا مدال دریافت می‌کند و تسهیلات ویژه بهش تعلق می‌گیرد یانه؟ احتمال دارد که دیگر ریسک نکنند و به آزمون ورودی دانشگاه بیشتر توجه کنند.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه نتایج المپیادهای جهانی در سال آینده تحت‌تاثیر موارد بسیاری هستند، بیان کرد: امکان دارد که برخی از دانش آموزان این ریسک نپذیرند و در المپیاد دخیل نشوند و نتایج المپیاد‌های جهانی ما در سال آینده تحت تاثیر قرار دهد.

سیر نزولی تعداد شرکت‌کنندگان المپیاد جهانی 

وی با اشاره به اینکه امسال تعداد شرکت‌کنندگان مرحله اول المپیاد جهانی ۳۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: اگر همان‌طور که در گذشته پیش رفتیم، هم‌اکنون نیز به جلو حرکت می‌کردیم، تعداد شرکت‌کنندگان مرحله اول به ۱۱۲ هزار تا  ۱۲۰ هزار نفر افزایش پیدا می‌کرد.

طرح ساماندهی المپیادهای علمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد 

حسینی با اشاره به طرح ساماندهی المپیادهای علمی، افزود: در این راستا دانش آموزان نخبه باشگاه دانش پژوهان جوان طرحی با عنوان ساماندهی المپیاد‌های علمی را آماده شد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردیم، در این خصوص وزیر آموزش و پرورش و رئیس جمهور حمایت کردند.  

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان درباره جزئیات طرح ساماندهی المپیاد‌های علمی خاطرنشان کرد: در این طرح دو بند مهم وجود داشت که یکی از این دو بند بچه‌های المپیادی تراز معدل پایه دوازدهم جایگزین معدل دهم و یازدهم دانش آموز شود، زیرا که در پایه دهم و یازدهم برای المپیاد آماده و برای ایران افتخارآفرینی کنند و پایه دوازدهم را همانند همه دانش‌آموزان بگذرانند. دومین بند هم مبنی بر المپیاد‌هایی که مصوب شورای انقلاب فرهنگی نبوده، تصویب شود.  

حسینی با بیان اینکه در این طرح به علوم پایه توجه شده است، ابراز کرد: به عنوان مثال دانش آموز نخبه‌ای که در المپیاد فیزیک مدال دریافت می‌کند، با ورود به دانشکده فیزیک دانشگاه شریف با دانشجویان ورودی دیگر متفاوت بوده و بالاتر هستند و بسیاری از درورس دانشگاهی را مطالعه کرده و به همین دلیل این  دانش‌آموزان از گذراندن  دروس علوم پایه معاف شوند.  

وی با اشاره به تاثیر معدل آزمون نهایی پایه دوازدهم، ادامه داد: دانش‌آموزانی که به المپیاد جهانی اعزام می‌شوند و از کنکور معاف می‌شوند، معدل آزمون نهایی پایه دوازدهم برایشان اثری ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته