دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تاکید شد؛

ضرورت بستن مقطعی بورس در ادامه‌ تنش‌های سیاسی

ضرورت بستن مقطعی بورس در ادامه‌ تنش‌های سیاسی
تحلیلگر بازار سرمایه با توجه به تداوم ریزش شاخص بورس گفت: بهترین راهکار و گزینه در وضعیت تنش‌های شدید سیاسی، بستن مقطعی کل بازار است تا شرایط به حالت عادی برگردد و معامله‌گران به این اطمینان برسند که سرمایه آنها از بین نخواهد رفت.
کد خبر : 925576

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، استمرار روند نزولی شاخص بورس با ۶۱ هزار واحد افت به دنبال اخبار، تنش‌ها و رویداد‌های سیاسی در روز‌های اخیر و به دنبال ترور اسماعیل هنیه و احتمال ناآرامی در منطقه باشد. موضوعی که به گفته یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نیازمند پیش‌بینی تدابیر جدید در بازار بورس، بسته‌شدن و امن‌کردن بازار است.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه، سیزدهم مردادماه، با ۶۱ هزار و ۷۰۵ واحد کاهش، در ارتفاع ۲ میلیون و ۶ و ۶۶۶ واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن در جریان معاملات این روز با ۱۹ هزار و ۸۸۸ واحد کاهش به ۶۳۷ هزار و ۸۵۹ و شاخص قیمت هم‌وزن با ۱۰ هزار و ۶۵۷ واحد کاهش به ۳۴۱ هزار و ۸۲۵ واحد رسید.

در روز ۱۳ مرداد، معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۱۰ میلیارد و ۸۳ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام بیش از ۳۶۶ هزار معامله و به ارزش پنج هزار و ۲۱۸ میلیارد ریال دادوستد کردند. نماد‌های «فملی، فارس، فولاد، وبملت، شپنا، پارسان و نوری» بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

در همین رابطه محمدرضا اعلمی،  تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: شاخص کل و شاخص هم‌وزن در واقع بیان‌کننده رفتار معامله‌گران در بازار بورس هستند و کلیت بازار از تصمیمات تک‌تک افرادی که در آن فعالیت می‌کنند، پیروی می‌کند. این تصمیمات از عوامل متعددی پیروی می‌کند از مسائل بنیادی بازارعوامل تاثیرگذار بر اقتصاد و یا عوامل تاثیرگذار بر خود شرکت یا هر اتفاق دیگری که به صورت داخلی یا خارجی به وجود می‌آید، ریسک‌های سیستماتیکی است که به بازار تحمیل می‌شود و تعیین‌کننده است که افراد چه تصمیمی را در قبال خرید یا فروش سهام خود داشته باشند.

رفتار خالی از عقلانیت و احساسی سهامداران در شرایط تنش‌های سیاسی

کارشناس بازار سرمایه افزود: در شرایط عادی، طبیعی است که رفتار سرما‌یه‌گذاران بر مبنای عقلانیت باشد و هر چند که افراد دارای سوگیری‌هایی رفتاری و روانی هستند که ممکن است منتج به گرفتن رفتار‌های اشتباه شود. البته زمانی سوگیری‌های رفتاری یا روانی به صورت فراگیر در بازار مشاهده می‌شود که یک اتفاق یا خبر خاص کلیت بازار را تحت تاثیرقرار دهد و سبب شود که رفتار سرمایه‌گذاران یا معامله‌گران در بازار‌های مالی یا بورس ازعقلانیت خالی شده و متاثر از احساسات معامله‌گران باشد.

اعلمی ادامه داد: به هر حال وقتی که تحول منطقه‌ای یا جنگ یا اتفاق یا تنش سیاسی همانند هفته‌ها یا روز‌های اخیر رخ دهد، این ذهنیت را به وجود می‌آورد که ممکن است سرمایه افراد در خطر باشد و خرید و فروش سهام به صورت احساسی عرضه می‌شود.

تشریح بهترین تصمیمات سازمان بورس در شرایط تنش‌های سیاسی

اعلمی عنوان کرد: در شرایط ترور یا هر تنش سیاسی مانند ترور اسماعیل هنیه، بهترین تصمیم از سوی تصمیم‌گیران سازمان بورس می‌تواند این باشد که بازار بسته شود تا جو روانی بازار به سمت عقلانیت رفته و از خرید و فروش‌های روانی پرهیز شود و پس از ایجاد شرایط باثبات و رفتار عقلانی در بازار خرید و فروش سهام آغاز شود.

آسمان بورس را همانند آسمان هوایی کشور امن کنیم

افت بورس

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اکنون شاهد هستیم که احتمال یک منازعه جدید میان ایران و اسرائیل وجود دارد. تجربه نشان داده است وقتی که در سال‌های گذشته قرار بود اقدام نظامی شود ابتدا آسمان کشور امن می‌شود تا هواپیما‌های در تردد دچار سانحه نشود و بهتر است در شرایطی که احتمال منازعه به صورت مقطعی وموقت در حال انجام است، آسمان بازار مالی مانند بورس نیز امن شود و معاملات را متوقف و بازار بسته شود تا سرمایه سرمایه‌گذاران خرد دچار آسیب نشود.

تعیین دامنه نوسان در شرایط تنش‌های سیاسی کمکی به جلوگیری از ریزش بازار نمی‌کند

وی عنوان کرد:‌برخی کارشناسان موافق تعیین دامنه نوسان برای روز‌های پرتنش در بازار هستند که تجربه دامنه متقارن در بازار بورس کشور وجود داشته است. دامنه نوسان در واقع کمکی به ریزش بازار نمی‌کند و تنها ریزش بازار را به تعویق می‌اندازد.

آب‌شدن سرمایه سهامداران خرد در زمان منفی‌شدن متوالی بازار

اعلمی خاطرنشان کرد: با دامنه نوسان هم بازار به هر حال منفی می‌شود و نقدشوندگی بازار کم شده و تنها افرادی که می‌توانند بفروشند سهام خود را فروخته و اکثریت سهامداران خرد شاهد آب‌شدن سرمایه‌های خود و متضررشدن هستند و این دیگران هستند که تلاش می‌کنند تا با فرار از بازار سرمایه خود را حفظ کنند.

وی افزود:‌دامنه نوسان نامتقارن به دلایلی از جمله خاصیت مغناطیسی دامنه نوسان موجب می‌شود، صف‌های فروش شکل بگیرد و در واقع بازار به سمت منفی‌شدن هدایت می‌شود.

دامنه نوسان نامتقارن و منفی‌شدن بازار

تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد:‌خاصیت سرایت‌پذیری دامنه نوسان کمک می‌کند که صف امروز به فردا منتقل شود ودر عمل به منفی شدن بازار منجر شده و در مجموع محدودکردن دامنه نوسان نقدشوندگی بازار را کم می‌کند و دامنه نوسان نامتقارن علاوه بر موارد فوق کمک می‌کند که بازار هر چه بیشتر به سمت منفی‌شدن سوق پیدا کند.

بسته‌شدن بازار بهترین راهکار در وضعیت جنگی یا هشدار است

بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بهترین راهکار و گزینه در وضعیت تنش‌های شدید سیاسی، بستن کل بازار است تا شرایط به حالت عادی برگردد و معامله‌گران به این اطمینان برسند که سرمایه آنها از بین نخواهد رفت.

خبردرمانی در تزریق منابع به بورس اثر موقتی بر بازار دارد

وی با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهوری از تزریق منابعی به بازار بورس خبر داده است، اما اثرات آن نمی‌تواند دامنه‌دار باشد، تصریح کرد: شاید در مقطعی خبری از این دست و خبردرمانی بتواند موثر باشد، اما اگر قرار باشد این رویداد ادامه‌دار باشد، تزریق منابع نمی‌تواند تاثیر مثبت بر بازار داشته باشد و به نظر می‌رسد که بستن بازار بهترین گزینه است تا همه چیز به حالت عادی برگردد و سهامداران از حالت احساسی خارج شده و خرید و فروش سهام را بر پایه عقلانیت انجام دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته