دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در بانک شیر مادران بیمارستان اکبرآبادی تهران،

مادران داوطلب ۳۶۰۰ لیتر شیر به ۳۴۰۰ نوزاد اهدا کردند

مادران داوطلب ۳۶۰۰ لیتر شیر به ۳۴۰۰ نوزاد اهدا کردند
بانک شیر مادران بیمارستان شهید اکبر آبادی دانشگاه علوم پزشکی ایران توانسته است ۳۶۰۰ لیتر شیر پاستوریزه را در اختیار ۳۴۰۰ نوزاد قرار دهد.
کد خبر : 925558

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، همه ساله اول آگوست به نام روز جهانی شیر مادر نام گذاری شده و در کشور‌های مختلف جهان گرامی داشته می‌شود. هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.

اهمیت تغذیه با شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذا‌ها برای نوزادان توصیه شده است. پزشکان نیز می‌گویند کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می‌کنند، از میزان هوش و توان جسمی بالاتری نسبت به سایر نوزادانی که از دیگر منابع غذایی تغذیه می‌کنند، بر خوردارند.

سال هاست که نقش اساسی تغذیه با شیر مادر در رشد وسلامت کودکان وهمچنین سلامت مادران شناخته شده است و به تنهائی در ۶ ماه اول تولد برای شیرخوار کافی است و در ۶ ماه دوم تولد انرژی لازم ۵۰ درصد از شیر مادر و ۵۰ درصد از تغذیه تکمیلی تامین می‌شود.

همچنین شیرمادر برای شیرخواران و کودکان نوپا مغذی‌ترین غذا و از لحاظ مواد ایمونولوژیک بسیار قوی است، غذایی است که می‌تواند موجب تکامل مغز شود و هیچ ماده غذایی دیگری این ویژگی را ندارد.

تغذیه با شیر مادر تکامل شناختی و ضریب هوشی (IQ کودکان را تقویت می‌کند و در نتیجه به طور قابل توجهی امکان تحصیلات، مشارکت در نیروی کار و کسب درآمد را در طول عمر ارتقا می‌دهد.

بی توجهی و از دست دادن این مرحله بحرانی از رشد مغز در طول دوران کودکی می‌تواند منجر به زیان‌های قابل توجه شناختی و اقتصادی شود.

درهمین خصوص بیمارستان حمایت مادران شهید اکبر آبادی دانشگاه علوم پزشکی ایران در راستای افزایش رضایتمندی و تأکید بر تغذیه نوزادان با شیر مادر، علاوه بر آموزش در زمان حضور مادران در بیمارستان پیش از ترخیص، اقدام به ارائه مشاوره شیردهی به صورت رایگان بعد از ترخیص آنان کرده است مادران عزیزی که به مشاور شیردهی نیاز دارند می‌تواند روزانه به درمانگاه آفرینش این مرکز و یا در صورت بستری نوزاد در nicu به مسئول بانک شیر مادران مراجعه کنند.

واحد آموزش شیر بیمارستان حمایت مادران شهید اکبر آبادی به صورت روزانه اقدام به مشاورهٔ رایگان شیردهی در درمانگاه، بخش‌های nicu و بعد از زایمان کرده است.

روزانه مادران از جهت روند شیردهی و موانع بررسی می‌شوند و در صورت وجود مشکلات پستانی، زایمان‌های زودرس همراه با نوزادان نارس، پوزیشن‌های ناصحیح شیردهی و عدم اطلاع مادران از نحوهٔ شیردهی پشتیبانی و حمایت می‌شوند و آموزش می‌بینند.

یکی دیگر از اقدامات این واحد آموزشی، تلاش جهت افزایش تماس‌های پوست با پوست بعد از زایمان و همچنین مراقبت‌های آغوشی (kmc) می‌باشد، که پرسنل آموزش دیده نوزاد را بعد از زایمان جهت برقراری بهتر رابطه عاطفی مادر و نوزاد، بهتر شدن ضربان قلب، تنفس و احساس آرامش نوزاد و همچنین بهبودی زودتر روی سینهٔ مادر می‌گذارند که این امر بجز فواید بالا به جاری شدن بهتر و زودتر شیرمادر هم منجر می‌شود.

همچنین نکته مهم و قابل اشاره در این خصوص وجود بانک شیر مادران در این مرکز آموزشی درمانی می‌باشد که مادرانی که شیر مازاد دارند می‌توانند شیر خود را به این بانک اهدا کنند.

بانک شیر مادران بیمارستان شهید اکبر آبادی به همت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران در آبان ۱۳۹۸ شروع به فعالیت کرد و تاکنون (مرداد ۱۴۰۳) توانسته است ۳۶۰۰ لیتر شیر پاستوریزه را در اختیار ۳۴۰۰ نوزاد قرار دهد علاوه بر فعالیت و کمک به نوزادان نارس در این مرکز، شیر اهدایی مادران پس از جمع آوری، پاستوریزه سازی و ذخیره شدن در اختیار نوزادان نارس، بیمار و بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه این مرکز و بیمارستان‌های دیگر که به شیر مادر خودشان دسترسی ندارند قرار داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته