دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1403 - 10:53

حفظ پایداری شبکه سراسری برق در گرو مشارکت مردم

حفظ پایداری شبکه سراسری برق در گرو مشارکت مردم
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با بیان اینکه این نیروگاه، ۳.۵ درصد برق کل کشور را تامین می‌کند، اظهارکرد: حفظ پایداری شبکه سراسری برق نیازمند مشارکت جدی مردم است.
کد خبر : 925517

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، ابوالفضل موتابها گفت: در تیرماه امسال به طور متوسط دمای هوای کشور ۱.۳ درجه سانتی گراد افزایش پیدا کرد و این افزایش دما بر روی عملکرد تجهیزات نیروگاه‌ها اثر مستقیم گذاشته و تولید حداکثر برق را محدود می‌نماید.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی کرد: در دما‌های بالای ۳۲ درجه سانتیگراد به ازای هر یک درجه افزایش دما، هزار و ۸۰۰ مگاوات بار اضافه به شبکه سراسری وارد می‌شود.

به گفته مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی؛ نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی کامل به استقبال تابستان رفتند و ۶ هزار نفر کارکنان نیروگاه‌ها با آماده باش ۲۴ ساعته با شرایط کاری دشوار مشغول به کار هستند، تا ۹۴ در صد از برق کشور را تامین نمایند.

وی با اشاره به سختی و حساسیت کار در نیروگاه‌ها گفت:ماه قبل در نیروگاه شهید رجایی یکی از کارمندان فداکار در دمای بالای صد درجه البته با رعایت نکات ایمنی و لباس ضد حریق توانست مشکل فنی یکی از قسمت‌ها را ظرف کم‌تر از نیم ساعت مرتفع کند در حالیکه رفع نشدن این مشکل می‌توانست برق ۳۰۰ هزار مشترک را به مدت ۵ ساعت قطع کند.

وی در ادامه گفت: ۱۷ برنامه تعمیراتی این نیروگاه توسط نیرو‌های داخلی انجام می‌شود و ۱۰۰ درصد قطعات مکانیکی هم به طور کامل ساخت داخل است و بی نیاز و خود کفا هستیم، همچنین رتبه یک کشور را در این زمینه بدست آورده ایم و باساخت داخل قطعات سالانه ۳۵ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی داریم.

مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی تاکید کرد: نیروگاه شهید رجایی، ۳ و نیم در صد برق کل کشور و برق بیش از سه میلیون نفر را در کشور تامین می‌کند، تلاش سخت و شبانه روزی کارکنان نیروگاه شهید رجایی در صورت همکاری کامل هم استانی‌ها در خصوص مصرف درست، منجر به عبور موفق از پیک تابستان خواهد بود.

مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی از مردم خواست: وسایل پر مصرف را به هیچ وجه بین ساعت ۱۱ صبح تا ساعت ۲۳ شب استفاده نکنند تا بتوانیم از پیک تابستان عبور کنیم.

افزایش تولید برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی گفت: در چهار ماهه اول امسال، ۴ میلیارد و ۴۳۱ میلیون و ۵۶۹ هزار کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی خالص از سوی واحد‌های بخاری و سیکل ترکیبی این نیروگاه، تولید و به شبکه سراسری تحویل شده است.

رئیس هیئت مدیره نیروگاه شهیدرجایی بیان کرد: از این میزان انرژی، دو میلیارد و ۲۸۹ میلیون و ۹۶۸ هزار کیلووات ساعت انرژی از سوی واحد‌های ۲۵۰ مگاواتی نیروگاه بخار و همچنین دو میلیارد و ۱۴۱ میلیون و ۶۰۱ هزار کیلووات ساعت انرژی از سوی واحد‌های نیروگاه سیکل ترکیبی، تولید شده است.
وی بیان کرد: این میزان انرژی تولیدی در واحد‌های سیزده گانه، با رشد ۳/۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید شده است.

گفتنی است نیروگاه شهیدرجایی قزوین با چهار واحد بخاری هر یک به ظرفیت ۲۵۰ مگاوات، ۶ واحدگازی هر یک به ظرفیت ۱۲۳/۴ و سه واحد بخارسیکل ترکیبی به ظرفیت ۱۰۰/۶ مگاوات جمعا به ظرفیت ۲۰۴۲ مگاوات، نقش مهمی در حفظ و پایداری شبکه سراسری در پیک تابستان ۱۴۰۳ دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: برق انرژی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته