دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1403 - 09:50
یک فوق تخصص غدد در گفت‌وگو با آنا:

بیماری‌های قلبی مهم‌ترین دلیل مرگ در بیماران دیابتی است

بیماری‌های قلبی مهم‌ترین دلیل مرگ در بیماران دیابتی است
یک فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم با اشاره به تغییر روند درمان دیابت از کنترل قند به پیشگیری از سایر بیماری‌ها گفت: بر اساس شواهد مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر در بیماران دیابتی، بیماری‌های قلبی عروقی است.
کد خبر : 925497

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: برخی افراد این تصور را دارند که اگر در بدن غده یا توده‌ای داشته باشند باید به پزشک غدد مراجعه شود، درصورتی‌که پزشکان فوق تخصص غدد، بیمارانی را مداوا می‌کنند که اختلالی در هورمون‌ها و متابولیسم سوخت‌وساز بدن داشته باشند.

وی افزود: در حوزه بیماری‌های غدد درون‌ریز دودسته بیماری یعنی دیابت و دیگری بیماری‌های تیروئید داریم که حدود 70 تا 80 درصد مراجعه به پزشکان غدد را شامل می‌شوند؛ سایر بیماری‌ها مربوط به رشد، بلوغ، اختلال قند، فشارخون و بیماری‌های هیپوفیز و اختلالات جنسی هستند.

این فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: سال‌های اخیر برای درمان بیماری‌های تیروئید و دیابت تغییرات قابل‌توجهی در دنیا رخ‌داده به‌عنوان‌مثال داروهای جدید انقلاب شگرفی در درمان دیابت رقم‌زده‌اند، نحوه برخورد با بیماری‌های تیروئید و ارزیابی‌های تشخیصی آن‌ها نیز تغییرات فراوانی داشته است.

وی یادآور شد: در درمان دیابت برخلاف گذشته که محور آن کنترل قند بود، امروزه محور بر درمان ریسک فاکتورهای قلبی- عروقی و پیشگیری از عوارض آن است. چون مشاهدات نشان می‌دهند که تقریباً دلیل اکثر موارد مرگ‌ومیر در بیماران دیابتی، مشکلات قلبی و عروقی است، بنابراین درمان به این سمت رفته که بیماران به‌گونه‌ای درمان بشوند که از احتمال بروز بیماری‌های قلبی- عروقی، نارسایی و سکته قلبی و مرگ کاسته شود.

ابراهیمی بابیان اینکه ساخت داروهای جدید نیز بر مبنای همین تفکر است، ادامه داد: سابق بر این اولین اقدام پزشک برای درمان دیابت، رژیم غذایی بود اما امروزه فقط میزان قند بیمار مهم نیست؛ بلکه مهم‌تر این است که بیمار چقدر در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی است و اگر دچار آن شده چه روندی دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با سنجش دقیق احتمالات خطر و بر اساس وجود بیماری‌های قلبی، کلیوی، عروق مغزی و عروق محیطی تا حدود زیادی درمان‌ها تفاوت پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته