دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

آیا آموزش معکوس می‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود؟

آیا آموزش معکوس می‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود؟
معاون آموزش ابتدایی وزات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اینکه در نظام آموزشی یک فرد در منزل، کار و تحصیل را داشته باشد و در یک روز خاص به مدرسه برای رفع اشکال مراجعه کند اینگونه نیست، دانش‌آموز به صورت روتین می‌تواند در طول هفته در مدرسه حاضر باشد.
کد خبر : 925444

حمید طریفی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه در دوره کرونا تجربه خوبی از آموزش مجازی به دست آمد، اظهار کرد: بعد از این دوران کماکان آموزش مجازی برای دانش‌آموزان و معلمان ادامه پیدا کرد و در خیلی از مدارس بخشی از آموزش توانمندسازی معلمان با رویکرد آموزش معکوس یا یادگیری معکوس انجام می‌شود.

کتاب‌های درسی در کنار محتوای فیزیکی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد

طریفی حسینی با بیان اینکه در سامانه رشد سازمان پژوهش تولیدات بارگذاری و قابل دسترس برای معلمان است، ادامه داد: توصیه می‌کنیم تولید محتواهایی که انجام شده و محتوای باکیفیتی که در قالب رمزینه سریع پاسخ هستند در کنار محتوای فیزیکی کتاب‌های درسی در دسترس دانش‌آموزان و معلمان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مدارسی که امکانات و قابلیت‌های فناوری لازم را داشته باشند همان مدارس هوشمند هستند، افزود: در این سال‌ها تولید محتوای الکترونیکی و چندرسانه‌ای سازمان پژوهش در دستور کار قرار داده و تولیدات خوبی نیز اتفاق افتاده است.

دسترسی دانش‌آموزان به محتوای باکیفیت آموزشی به توسعه عدالت آموزشی کمک می‌کند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سامانه‌ها و سایت‌هایی که محتوا را بارگذاری می‌کنند در دوره‌های توانمندسازی معرفی می‌شوند، گفت: به معلمان توصیه می‌شود که حتماً این منابع را استفاده کنند و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند تا با مراجعه دانش‌آموز به مدرسه به رویکرد یادگیری معکوس و فعال تبدیل شود و حالت پرسش و پاسخ و رفع اشکال داشته باشد که به توسعه عدالت آموزشی و دسترسی دانش‌آموزان به محتوای با کیفیت آموزشی کمک کند.

وی با بیان اینکه طبق رویکرد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی یک نظام‌نامه در خصوص آموزش ترکیبی تدوین شده که از سال گذشته به استان‌ها اعلام شده است، افزود: مدارس می‌توانند در رویکرد یاددهی و یادگیری در چارچوب خاص از محتوای الکترونیکی که مورد تأیید سازمان پژوهش است و در کنار کتاب‌های درسی معمول تولید و در سامانه مربوطه بارگذاری می‌شود، استفاده کنند.

آموزش حضوری هیچ وقت نفی نمی‌شود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه منابع غنی آموزشی داریم که در قالب تولیدات چند رسانه‌ای یا فیلم‌های خوب باکیفیت در اختیار دانش‌آموزان به طرق مختلف قرار می‌گیرد، عنوان کرد: دانش‌آموزان می‌توانند با یک سطح آمادگی بالاتری در کلاس درس حاضر شوند اما آموزش حضوری هیچ وقت نفی نمی‌شود.

طریفی با بیان اینکه آموزش با رویکرد ترکیبی که در یادگیری معکوس ذیل آن تعریف می‌شود، ضوابط و چارچوبی وجود دارد که در مدارس دنبال می‌شود گفت: در بعضی از مدارس دانش‌آموز با یک مطالعه و آمادگی قبلی وارد کلاس می‌شود.

آموزش باکیفیت بی‌واسطه چه زمانی محقق می‌شود؟

وی با اشاره به مزایای آموزش معکوس افزود: مهم‌ترین مزیت شاید تولید محتوای استاندارد و باکیفیت توسط مولفین کتاب‌های درسی، کسانی که خودشان نگارنده کتاب هستند، باشد که در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار می‌گیرد تا یک آموزش با کیفیت بی‌واسطه‌ای را دانش‌آموزان دریافت کنند و معلم نیز از طریق پرسش و پاسخ و رفع اشکال بتواند پاسخ‌گوی نیاز دانش‌آموز در کلاس درس باشد که در جهت بسط عدالت و کیفیت آموزشی کمک کننده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش معکوس جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: اینکه در نظام آموزشی یک فرد در منزل، کار و تحصیل را داشته باشد و در یک روز خاص به مدرسه برای رفع اشکال مراجعه کند اینگونه نیست، دانش‌آموز به صورت روتین می‌تواند در طول هفته در مدرسه حاضر باشد، ما در آموزش معلمان نیز این کار را انجام می‌دهیم، محتوا و راهنمای معلم از قبل در اختیار معلم قرار داده شده و بعد از آن در دوره توانمندسازی پرسش و پاسخ تعاملی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته