دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1403 - 08:53
واکاوی دلایل بی‌اهمیتی به ورزش همگانی از زبان یک استاد دانشگاه؛

انگیزه لازم برای فعالیت بدنی در جامعه پایین است/ جا افتاده که شیمی، ریاضی و فیزیک از ورزش مهمتر هستند

انگیزه لازم برای فعالیت بدنی در جامعه پایین است  جا افتاده که شیمی، ریاضی و فیزیک از ورزش مهمتر هستند
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: یکی از ضعف‌های جامعه در ورزش به دلیل این است که از استادان برجسته این حوزه بهره لازم گرفته نمی‌شود.
کد خبر : 925438

علی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درخصوص اهمیت ورزش همگانی در جامعه گفت: از ابعاد اساسی زندگی بشر، ورزش و فعالیت های بدنی هستند. علم ورزش و علم تربیت بدنی از یکدیگر جدا هستند. فعالیت بدنی یکی از تاثیرگذارترین موارد روی توسعه ابعاد مختلف جامعه مانند سلامت، ارتباطات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. جامعه ای که مردم در آن از سلامت جسمی و روانی خوبی برخودار باشند قطعا آن جامعه می تواند از نظر توسعه اقتصادی نیز می تواند موفق ظاهر شود.

رسانه های جمعی ضعیف عمل کرده اند

وی افزود: متأسفانه در جامعه ما با اینکه دانشگاه های زیادی در حوزه علم ورزش فعالیت می کنند، اما در جامعه بسیار ضعیف به آن پرداخته شده و فعالیت های بدنی خیلی ضعیف واقع شده است. رکن اصلی جامعه که خانواده است، همچنان به این نتیجه نرسیده است که ورزش نقش اصلی در پیشرفت جامعه و انسان ها دارد. این موضوع نتیجه نقص رسانه های جمعی مانند تلویزیون است. رسانه ها بیشتر به ورزش حرفه ای و قهرمانی تأکید می کنند. ورزش قهرمانی برای ایجاد هیجان و شادمانی خیلی موثر است؛ اما در بعد ورزش همگانی خیلی تلاشی صورت نگرفته است.  یکی از ضعف های ما به دلیل این است که از استادان برجسته این حوزه بهره لازم گرفته نمی شود. عضو هیئت علمی روانشناسی ورزش دانشگاه علامه طباطبایی هستم؛ اما هیچ زمانی هیچ مسئولی از من استاد نپرسید که به عنوان کسی که چندین سال در این حوزه فعالیت و تحقیق کردید، نظر خود را در رابطه با حوزه تخصصیتون بدهید تا به ورزش همگانی کشور کمکی شود. هیچ زمان این اتفاق رخ نداده است.

از ورزش همگانی غفلت شده است/ باید از متخصصین بهره گیری شود

انگیزه لازم برای فعالیت بدنی در جامعه پایین است

این استاد دانشگاه درباره حضور افراد غیر متخصص در جایگاه مشاورین اظهار کرد: متأسفانه رسانه کشور ما دچار باند بازی و ارتباطاتی است که باعث می شود از افراد غیر متخصص در این زمینه مشورت گرفته شود. ما نباید دنبال مسئولین باشیم و از آنها خواهش کنیم که از دانش ما استفاده کنید. بلکه مسئولین هستند که باید از دانش و تخصص ما در جهت ترویج فعالیت بدنی بهره گیری کنند  در جامعه ما افراد انگیزه لازم برای فعالیت های ورزشی را ندارند. انگیزه لازم برای ورزش همگانی باید به واسطه متخصصین به جامعه تزریق شود. ما باید از زمان مدرسه این فرهنگ سازی را انجام دهیم. متأسفانه در زمانی که کلاس ها ورزش دارند، تنها کاری که انجام نمی دهند ورزش است. جا افتاده است که فیزیک و شیمی، ریاضی مهم است‌. وقتی ما افسرده باشیم و کیفیت سلامت بدنی و ذهنی ما پایین باشد درس های فیزیک و شیمی به دردمان نخواهد خورد. 

امیدوار هستیم دولت جدید از متخصصین بهره گیرد

اسماعیلی درمورد نقش دولت چهاردهم تصریح کرد: موضوع دیگر بیمه ها هستند. بیمه ها بیشترین هزینه ای که مجبور هستند تقبل کنند به دلیل پایین بودن فعالیت های بدنی است. هزینه های درمان به همین دلیل بسیار افزایش پیدا کرده است. از ورزش همگانی خیلی غفلت شده است. امیدوار هستیم دولت و وزرای جدیدی که بر سر کار می آیند از متخصصین استفاده بیشتری کنند و انگیزه انجام ورزش همگانی را ارتقا بدهند. یک نقدی که به برخی از متخصصین این حوزه وارد است این نکته است که متأسفانه خیلی از آنها دغدغه لازم را ندارند و بیشتر به فکر پست و مقام هستند. ما باید دغدغه ترویج ورزش در میان عموم مردم را داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته